۰ نفر

افزایش مصرف آب هم‌ زمان با کاهش بیش از ۴۰درصدی بارش‌ ها

۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۴۸
کد خبر: 530159
افزایش مصرف آب هم‌ زمان با کاهش بیش از ۴۰درصدی بارش‌ ها

میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهرماه ۱۳۹۹ تا انتهای شهریور۱۴۰۰) و تا آخرین روز اردیبهشت‌ماه با کاهش ۴۱.۳ درصدی همراه شد، این درحالی است که میزان مصرف آن فقط در تهران سه میلیارد و ۴۲۰ میلیون لیتر بود که یک درصد افزایش نسبت به پارسال نشان می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، میزان بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز سی و یکم اردیبهشت‌ماه به رقم ۱۲۷.۶ میلی‌متر رسید.

این درحالی است که میانگین بارش‌های دوره بلندمدت کشور در همین مدت ۲۱۷.۴ میلی‌متر بوده که نشان از کاهش ۴۱.۳ درصدی دارد.

وضعیت بارشی کشور درحالی با کاهش دست به گریبان است که مصرف آب به دلیل شرایط کرونایی کشور از یک طرف و افزایش دمای هوا از طرف دیگر با افزایش همراه شده است، به گونه‌ای که در شهری مانند تهران میزان مصرف آن سه میلیارد و ۴۲۰ میلیون لیتر بود که یک درصد افزایش نسبت به پارسال نشان می‌دهد.

میزان بارش‌های کشور از ابتدای فصل بهار تا سی و یکم اردیبهشت ماه در حالی به رقم ۲۰.۱ میلی‌متر رسیده که متوسط دوره بلندمدت آن ۵۲.۹ میلی‌متر بوده است و نشان از کاهش ۶۲ درصدی دارد.

واکاوی بارش‌های اردیبهشت‌ماه نیز نشان می‌دهد از ابتدای این ماه تا روز سی و یکم آن ۱۵.۳ میلی‌متر بارندگی رخ داده، درحالی که میانگین دوره بلندمدت آن ۱۹.۲ میلی‌متر بوده که ۲۰.۳ درصد کاهش یافته است.

پیشتر مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گزارش خود اعلام کرده بود: در هفته‌های آینده بارش از نیمه غربی خزر تا شمال‌غرب کمتر از نرمال است و سایر مناطق بی‌بارش بوده یا بارش چندانی ندارند.

این مرکز پیش‌بینی کرده است: از ۲۷ اردیبهشت تا ۹ خردادماه، بارش کمتر از نرمال برای بخش‌هایی از استان‌های نیمـه غـربـی البرز شمال‌غرب تا زاگرس مرکزی روی دهد. سایر مناطق کشور بی‌بارش هستند یا بارش آنها درخور تـوجـه نیست.

این روند بیانگر آن است که انتظار سالی تر (پُر بارش) دور از واقعیت است و از هم اکنون باید پیش‌بینی‌های لازم در این باره انجام شود.