۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار نفت تحت تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا / طلای سیاه به ۱۰۰دلار می‌ رسد؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۵۹
کد خبر: 529604
بازار نفت تحت تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا / طلای سیاه به ۱۰۰دلار می‌ رسد؟

با وجود اینکه قیمت نفت روز جمعه با اندکی رشد، معاملات این هفته را به پایان رساند، اما اخبار مثبت در خصوص مذاکرات توافق هسته‌ای ایران و آمریکا، تا حدی باعث افت قیمت نفت در روزهای اخیر شد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، از آنجا که سرمایه‌گذاران پس از اعلام مقامات مبنی بر پیشرفت مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، برای بازگشت عرضه نفت ایران آماده می‌شوند، قیمت نفت پس از تجربه افت برای سه روز متوالی، روز جمعه افزایش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه جولای ۸سنت معادل ۰.۱درصد افزایش یافت و به ۶۵دلار و ۱۹سنت در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز برای ماه جولای، با ۲۲سنت معادل ۰.۴درصد رشد، به قیمت ۶۲دلار و ۱۶سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

با این حال، طی هفته گذشته، هر دو قرارداد حدود ۵درصد سقوط را تجربه کرده و پس از اینکه رییس‌جمهور ایران اعلام کرد ایالات متحده آمادگی لغو تحریم‌ بخش‌های نفت، بانکداری و حمل و نقل را دارد، در آستانه بزرگترین ضرر هفتگی خود از ماه مارس قرار گرفت.

ایران و قدرت‌های جهانی از ماه آوریل در حال مذاکره برای احیای توافق هستند و مقام اتحادیه اروپا که رهبر این گفت و گو است، روز چهارشنبه اعلام کرد که اطمینان دارد توافق حاصل خواهد شد.

هلیما کرافت، از بازارهای سرمایه‌گذاری RBC در یادداشتی اذعان داشت: "به نظر می‌رسد پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات هسته‌ای در وین حاصل شده و احتمالا قرار است روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت در نیمه دوم سال جاری از سوی ایران وارد بازار شود."

با این حال، سرمایه‌گذاران، از آنجا که برنامه واکسیناسیون در اروپا و ایالات متحده به افراد بیشتری امکان سفر می‌دهد، همچنان در مورد بهبود تقاضای نفت در تابستان امسال خوش‌بین هستند؛ اگرچه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در بخش‌هایی از آسیا، مصرف جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گفته تحلیلگران جی پی مورگان، پیش‌بینی قیمت نفت خام برنت برای دسامبر ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰۰دلار افزایش یافته است. این بانک انتظار دارد با ۷۴دلار در هر بشکه سال ۲۰۲۱ را به پایان برساند.

جی پی مورگان گفت، برای دستیابی به قیمت ۱۰۰دلار، در صورت عدم عرضه اضافی از سوی اوپک پلاس، میانگین تقاضا در سه ماهه سوم باید بالای ۱۰۲.۶میلیون بشکه در روز باشد و در سه ماهه چهارم به ۱۰۳.۶میلیون بشکه در روز برسد. 

سلطان احمد الجابر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی، روز پنجشنبه اعلام کرد که تقاضای نفت به ۹۵میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

جی پی مورگان اذعان داشت: "افزایش بیش از حد انتظار تولید و صادرات ایران نیز یکی از عوامل اصلی محدودکننده صعود قیمت به کانال ۱۰۰دلاری خواهد بود."

این بانک انتظار دارد تولید نفت خام و میعانات ایران از حدود ۲.۸میلیون بشکه در روز در سه ماهه نخست، به روزانه ۳.۲میلیون بشکه در ماه دسامبر افزایش یابد، و در اوایل سال ۲۰۲۳ به ظرفیت کامل ۴.۲میلیون بشکه در روز برسد.