۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / نبض طلای سیاه همچنان در دستان هند

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۲۴
کد خبر: 527863
مروری بر وضعیت بازار نفت در هفته گذشته / نبض طلای سیاه همچنان در دستان هند

بازار نفت خام در طول هفته گذشته، به دلیل حمله سایبری به خط لوله انتقال سوخت آمریکا و تعطیلی آن که باعث کاهش عرضه سوخت شد، برای چندین روز متوالی رشد قیمت را تجربه کرد، اما سرانجام در پایان هفته دوباره مغلوب شرایط نامساعد هند به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا شد و افت قیمت را تجربه کرد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛  بازار طلای سیاه در هفته گذشته بین دو روند مثبت و منفی در نوسان بود که در نهایت، پایان هفته تسلیم وضعیت ناگوار هند به دلیل ادامه افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و نگرانی از وضعیت تقاضا در سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان شد و آخرین جلسه معاملاتی خود را با افت قیمت به پایان رساند. در اوایل معاملات روز جمعه، قیمت نفت خام برنت در نزدیکی کانال ۶۷دلاری، و نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا در نزدیکی کانال ۶۴دلاری مورد معامله قرار گرفت. هر دو معیار روز پنجشنبه ۳درصد سقوط را تجربه کردند.

با وجود اینکه عوامل محرک بازار در هفته گذشته کم نبود، اما این نگرانی‌ها همچنان به عنوان مانعی بر سر راه روند صعودی قیمت نفت قرار گرفت. متخصصان هنوز قادر به پیش‌بینی زمان به ثبات رسیدن موارد ابتلا در این کشور نیستند و سایر کشورها نیز در خصوص گونه جدید ویروس کرونا که اکنون در سراسر جهان در حال گسترش است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما از طرفی، حمله سایبری به خط لوله اصلی انتقال سوخت ایالات متحده در جمعه هفته گذشته، وضعیت عرضه را به شدت تحت تاثیر قرار داد. این حمله که ضعف زیرساخت‌های دفاعی این مجموعه را نشان داد، باعث تعطیلی شبکه عرضه ایالت‌های پرجمعیت شرقی شد.

خط لوله انتقال سوخت کلونیال پایپلاین، منبع حدود نیمی از عرضه سوخت سواحل شرقی آمریکا بوده و روزانه ۲.۵میلیون بشکه بنزین و سایر سوخت‌ها را منتقل می‌کند. به دنبال انتشار خبر اختلال در این خط لوله، پمپ‌بنزین‌های ایالات متحده بر اثر هجوم رانندگان برای پر کردن باک‌های خود، خالی شد. به دنبال این وضعیت، انجمن اتومبیلرانی آمریکا اعلام کرد که قیمت بنزین ایالات متحده به طور متوسط به ۲.۹۹دلار در هر گالون رسیده که بالاترین میزان آن از نوامبر ۲۰۱۴ را نشان می‌دهد.

این تعطیلی که یک هفته طول کشید، باعث برانگیخته شدن بحث‌های بسیاری شد. یکی از تحلیلگران که این خط لوله را "شاهرگ زیرساخت" در ایالات متحده توصیف کرد، اذعان داشت که تعطیلی طولانی مدت این خط، باعث افزایش قیمت خرده‌فروشی در پمپ‌بنزین‌ها در آستانه فصل رانندگی در تابستان خواهد شد، که این مسئله ضرر بزرگی را برای مصرف‌کننده‌ها و اقتصاد آمریکا به دنبال خواهد داشت.

این شرکت که در طول هفته گذشته تمام تلاش خود را برای از سر گیری فعالیت به کار گرفت، برای چندین روز متوالی باعث صعود قیمت نفت شد. اما رالی بازار عمر کوتاهی داشت و سرانجام خط لوله کلونیال اواخر روز پنجشنبه اعلام کرد که این اختلال را رفع و فعالیت خود را دوباره آغاز کرده که این خبر باعث افت ۳درصدی بازار شد.

از آنجا که افزایش گسترده‌تر در قیمت کالاها و داده‌های قیمتی مصرف‌کننده بالاتر از انتظار در ایالات متحده در روزهای اخیر باعث نگرانی‌های تورمی شد که می‌تواند فدرال رزرو را مجبور به افزایش نرخ بهره کند، قیمت‌ها تحت فشار قرار گرفت. باید اشاره کرد که افزایش نرخ‌ها معمولا ارزش دلار را بالا می‌برد و به دلیل اینکه باعث گران‌تر شدن نفت خام برای دارندگان سایر ارزها می‌شود، به نوبه خود قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در همین حال، انتشار داده‌های قوی اقتصادی از سوی چین و آمریکا تا حدی اخبار ناخوشایند هند را خنثی کرد. همچنین به دنبال کاهش محدودیت‌های رفت و آمد در ایالات متحده و اروپا، بهبود عملکرد کارخانه‌ها و گسترش واکسیناسیون ویروس کرونا، زمینه برای احیای مجدد تقاضای سوخت فراهم شد. این عوامل، تقویت چشم‌انداز تقاضای اوپک را به دنبال داشت و قیمت نفت خام به دلیل پا بر جا ماندن سازمان کشورهای صادرکننده نفت بر پیش‌بینی‌های خود مبنی بر بهبود قوی تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱، پشتیبانی شد.

اوپک بدون تغییر پیش‌بینی ماه گذشته خود اعلام کرد که انتظار دارد تقاضا در امسال ۵.۹۵میلیون بشکه در روز افزایش یابد. بر همین اساس، پیش‌بینی آژانس بین‌المللی و اوپک مبنی بر بهبود تقاضای جهانی، به اوج خود در هشت هفته اخیر رسید. همچنین اوپک در گزارش ماهانه خود اذعان داشت: "هند درحال‌حاضر با چالش‌های جدی مربوط به کووید-۱۹ مواجه بوده و بنابراین با یک تاثیر منفی در بهبود خود در سه ماهه دوم مواجه می‌شود، اما انتظار می‌رود در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ دوباره به بهبود خود ادامه دهد."

همچنین از عوامل دیگر دخیل در صعود بازار نفت در هفته گذشته، می‌توان به کاهش ذخایر نفت آمریکا اشاره کرد. آمار ارائه شده توسط گروه صنعتی موسسه نفت آمریکا نشان داد که موجودی ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به ۷می، ۲.۵میلیون بشکه کاهش یافته است. این افت اندکی کمتر از حد انتظار بود. هشت تحلیلگر به طور متوسط کاهش ۲.۸میلیون بشکه را تخمین زده بودند.

در مجموع، با اینکه برخی از تحلیلگران اظهار کرده‌اند که تقاضای نفت خام برای نیمه دوم سال ۲۰۲۱ همچنان رو به بالا خواهد بود و این موضوع باید از سقوط قابل توجه قیمت نفت جلوگیری کند، باید منتظر بود و دید که بحران هند تا کجا ادامه خواهد داشت و این کشور چه زمانی قادر به مهار بحران کرونا خواهد بود تا بتواند به وضعیت تقاضا در این کشور مصرف‌کننده بزرگ سر و سامان دهد.