۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط قیمت نفت از بالاترین سطح شش هفته اخیر / غلبه نگرانی‌ها از وضعیت هند بر بازار

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۱۳
کد خبر: 524387
سقوط قیمت نفت از بالاترین سطح شش هفته اخیر / غلبه نگرانی‌ها از وضعیت هند بر بازار

به دنبال افزایش نگرانی‌ها در خصوص وضعیت تقاضای نفت بر اثر تداوم وضعیت نامساعد هند، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، قیمت نفت پس از اینکه بالاترین سطح شش هفته اخیر را لمس کرد، به دنبال نگرانی‌ها از قرنطینه‌های گسترده‌تر در هند و برزیل به منظور مهار شیوع ویروس کرونا که سایه‌ای بر چشم‌انداز صعودی تقاضای سوخت در تابستان و بهبود اقتصادی افکند، روز جمعه روند نزولی در پیش گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت، که آخرین روز معاملات برای قرارداد ماه ژوئن بود، 31سنت یا 0.5درصد کاهش یافت و به 68.25دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه ژوئن نیز با 42سنت یا 0.7درصد افت، به قیمت 64.59دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

تحلیلگران Energy Aspects در یادداشتی اذعان داشتند: "مسیر بهبود تقاضا پس از بیماری کووید-19 هنوز ناهموار بوده و افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا به منزله عدم توانایی صعود نفت به کانال 70دلاری در زودهنگام است."

آنها در ادامه گفتند که دستیابی به چنین سطحی احتمالا فقط در سه ماهه سوم سال جاری، زمانی که تقاضا به طور عمده بهبود، و کاهش موجودی ذخایر پایان یابد، امکان‌پذیر خواهد بود.

برنت در حال دستیابی به سود حدود 8درصد و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به نزدیک 10درصد برای ماه آوریل است.

از آنجا که تقاضای جهانی به دلیل بسته‌های محرک مالی و کاهش محدودیت‌ها در برخی کشورها تقریبا به سطح پیش از بیماری همه‌گیر بازگشته، این پنجمین سود ماهانه در طول شش ماه خواهد بود، در حالی که کاهش تولید از سوی اوپک پلاس باعث کاهش مازاد عرضه نفت خام شد.

از طرفی نیز واکسیناسیون گسترده‌تر باعث بازگشت اعتماد در سفرها و بالا رفتن تقاضای نفت شد.

تحلیلگران ANZ اذعان داشتند، در حالی که فروش سوخت جاده‌ای بریتانیا در حال نزدیک شدن به سطح تابستان گذشته بوده، چندین شهر ایالات متحده نیز با خروج از قرنطینه، شاهد افزایش تقاضای بنزین بوده‌اند.

تعطیلات روز کارگر در چین نیز می‌تواند باعث افزایش تقاضای سوخت در دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان شود.

در ادامه، ANZ در یادداشتی گفت: "این خوش‌بینی مجدد، بر باد مخالف از سوی هند، جایی که موج دوم شیوع ویروس کرونا منجر به ایجاد محدودیت‌های جدید در سفر می‌شود، غلبه می‌کند."

از آنجا که شمار مبتلایان به بیماری کووید-19 روز پنجشنبه در هند از مرز 18میلیون نفر عبور کرده، ازدحام در بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها بیش از حد شده و باید گفت که دومین کشور پرجمعیت جهان در بحران عمیقی به سر می‌برد.

روز جمعه، یک نظرسنجی از بخش خصوصی نشان داد که فعالیت کارخانه‌ای ژاپن در ماه آوریل به دنبال بهبود تقاضای جهانی با بالاترین سرعت از اوایل سال 2018 گسترش یافته؛ اگرچه محدودیت‌های ویروس کرونا بر چشم‌انداز کلی اقتصادی سایه افکنده است.

با این حال، آمار رسمی نشان داد که رشد فعالیت کارخانه‌ای چین بیش از حد انتظار کاهش یافته است.