۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر اتفاقات هفته اخیر بازار طلای سیاه/ چشم‌انداز تقاضا به کدام سمت می‌رود؟

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۵:۴۶
کد خبر: 522786
مروری بر اتفاقات هفته اخیر بازار طلای سیاه/ چشم‌انداز تقاضا به کدام سمت می‌رود؟

با وجود اینکه بازار نفت روز پایانی معاملات هفته گذشته خود را به دنبال رشد اقتصادهای بزرگ جهان و امیدواری به بهبود تقاضای صعودی به پایان رساند، گسترش نگران‌کننده بیماری همه‌گیر کووید-19 در هند و ژاپن همچنان باعث ابهام در وضعیت تقاضا در این بازارهای مهم شده است.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ بازار نفت در هفته گذشته نوساناتی را تجربه کرد که عوامل مختلفی در آن دخیل بود. با اینکه بازار اندکی رشد را در روز جمعه تجربه کرد، بهای نفت خام به دلیل شوک وارد شده ناشی از افزایش غافلگیرکننده ذخایر نفت آمریکا، هفته گذشته را عمدتا با سیر نزولی سپری کرد. بر اساس آمار ارائه شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد، موجودی ذخایر نفت ایالات متحده در هفته منتهی به 16آوریل، 594هزار بشکه افزایش یافت. این در حالی است که تحلیل‌گران انتظار کاهش 3میلیون بشکه را داشتند.

از سوی دیگر افزایش شیوع ویروس کرونا در هند و ژاپن بر وحشت بازار افزود. در حالی که سرمایه‌گذاران با بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا و چین، به افزایش تقاضای نفت و سوخت امیدوار شده بودند، رکورد افزایش موارد ابتلا در هند، خط بطلانی بر رویای آنها کشید و باعث تاریک شدن چشم‌انداز تقاضا در بیشتر روزهای هفته گذشته شد.

هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان به شمار می‌رود، اخیرا بیش از هر کشور دیگری در جهان درگیر بیماری همه‌گیر کووید-19 شده است. ژاپن نیز که چهارمین واردکننده نفت در جهان به شمار می‌رود، درگیر موج سوم این ویروس شده و وضعیت اضطراری را در برخی نقاط کشور اعلام کرده که انتظار می‌رود تا دو هفته ادامه داشته باشد.

با وجود اینکه بازار در هفته گذشته عمدتا منفی بود، روز جمعه به دلیل رشد امیدوارکننده در اقتصادهای بزرگ جهان و کاهش محدودیت‌های اعمال شده به منظور مهار ویروس کرونا در برخی نقاط، بازار اندکی رشد را تجربه کرد. داده‌های اقتصادی قدرتمند چین و آمریکا باعث روشن شدن مجدد چشم‌انداز تقاضا شد. یکی از پالایشگاه‌های آمریکایی اذعان داشت که تقاضای بنزین به حدود 100درصد از سطح پیش از بیماری همه‌گیر بازگشته و همچنان نگاهی صعودی در این زمینه وجود دارد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن (اوپک پلاس) چند روز گذشته برای کاهش محدودیت‌های عرضه نفت به توافق رسیده بودند. این محدودیت، به همراه کاهش داوطلبانه تولید عربستان سعودی که برای کمک به بازار در روزهای کرونایی اعمال شد، قرار است که از ماه آینده (مه) به تدریج برداشته شود. این بدان معنی است که عرضه نفت در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت و اگر وضعیت شیوع کرونا و تقاضای جهانی بهبود نیابد، شاهد مازاد عرضه و در نتیجه ضرر بیشتر برای بازار نفت خواهیم بود. پس از شوک جدید در بازار، اعضای اوپک پلاس تصمیم گرفتند که برای بررسی این وضعیت جلسه‌ای را در هفته آتی برگزار کنند، اما به گفته کارشناسان بعید به نظر می‌رسد که تغییری در خط مشی این گروه ایجاد شود.

این در حالی است که هفته گذشته، پس از امیدواری ایجاد شده به دلیل رونق اقتصادی آمریکا و چین ناشی از سرگیری فعالیت برخی صنایع، تحلیلگران گلدمن ساکس پیش‌بینی کردند که قیمت نفت خام در سه ماهه سوم سال 2021، به 80دلار در هر بشکه برسد.

از آنجا که نفت با دلار قیمت‌گذاری می‌شود، پس از افت بازده خزانه‌داری آمریکا در هفته گذشته، شاخص دلار افت کرد و باعث شد خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می‌کنند، نفت را با قیمت بهتری بخرند. این موضوع در حالی رخ داد که شرکت ملی نفت لیبی، روز دوشنبه هفته گذشته، وضعیت اضطراری را برای صادرات نفت از بندر هاریگا اعلام کرد و اذعان داشت که به دلیل اختلاف بودجه با بانک مرکزی این کشور، ممکن است این اقدامات را به سایر تسهیلات نیز گسترش دهد. به گفته تحلیلگران، این اختلال می‌تواند تولید نفت لیبی را به میزان 280هزار بشکه در روز کاهش دهد و به کمتر از یک میلیون بشکه در روز برای نخستین بار از ماه اکتبر برساند. این موارد، از قیمت‌ها در اوایل هفته گذشته پشتیبانی کرد، اما دیری نپایید که ورق برگشت و بازار برای چندین روز متوالی ضرر را تجربه کرد.

در مجموع، با اینکه قیمت نفت روز جمعه پس از انتشار ارقام اقتصادی امیدوارکننده آمریکا و چین و برداشته شدن محدودیت‌ها در برخی از نقاط اروپا که منجر به امیدواری در خصوص بهبود وضعیت تقاضا شد، پس از تجربه چند روز افت اندکی رشد را تجربه کرد، با این حال افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند و ژاپن، حاکی از مسیر ناهموار بهبود تقاضا در نقاط مختلف جهان بوده و در صورت وخیم‌تر شدن وضعیت در این بازارهای کلیدی، قیمت نفت ممکن است تحت فشار بیشتری قرار بگیرد.

به دلیل نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص کاهش مصرف سوخت در هند، هر دو قرارداد نفتی (برنت و وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا)، هفته گذشته را با حدود 2درصد ضرر به پایان رساندند.