۰ نفر

وزیر نیرو مطرح کرد؛

پیش بینی کاهش۴۰درصدی بارندگی

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 522011
پیش بینی کاهش۴۰درصدی بارندگی

اردکانیان گفت: تعمیرات نیروگاهی نه تنها برای کشور بلکه باید با چشم به بازار منطقه برنامه‌ریزی کند. این محصولات ایران را در کنار تولیدکنندگان بزرگ قرار می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، رضا اردکانیان در مراسم افتتاح 8 پروژه آب  و برق به ارزش 175 میلیارد تومان در قالب سومین هفته از پویش #هر هفته الف ب ایران با ابراز امیدواری از اینکه انجام وظیفه در شرایط سخت تحریم و کرونا به نحو احسن انجام شود، اظهار داشت: ساخت روتور توربین بخار توسط طراحان و مهندسان در شرکت تعمیرات نیروگاهی کار ارزنده‌ای است که امروز اولین موتور ساخت داخل افتتاح خواهد شد.

وی افزود: ارزش این پروژه به لحاظ هزینه‌ای است که صرفه‌جویی شده ضمن اینکه منجر به افزایش روحیه و اعتماد به نفس در سازندگان داخلی شده که با اعداد قابل اندازه‌گیری نیست.

وزیر نیرو پروژه یادشده را نمود بالای ظرفیت نیروی انسانی و انگیزه در متخصصین برشمرد.

وی همچنین اجرای این پروژه توسط نیروهای داخلی را روزنه نور به سوی آینده‌ای مطمئن و توام با نشاط،  رونق و توسعه نه تنها در کشور بلکه در سطح منطقه دانست.

اردکانیان تاکید کرد: تعمیرات نیروگاهی نه تنها برای کشور بلکه باید با چشم به بازار منطقه برنامه‌ریزی کند. این محصولات ایران را در کنار تولیدکنندگان بزرگ قرار می‌دهد.

لزوم برنامه‌ریزی برای ورود به بازارهای جهانی

وی ادامه داد: در صورت توسعه روابط اقتصادی، دست‌اندرکاران پروژه‌های اینچنینی بازارهای گسترده‌ای پیش‌رو خواهند داشت.

وزیر نیرو پروژه ساخت روتور توربین بخار را از جمله پروژه‌های ارزنده در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها عنوان کرد.

افتتاح 167 پروژه؛ تا مرداد

وی در ادامه با بیان اینکه تا نیمه مرداد 167 پروژه با 44 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری خواهد رسید افزود: در نیمه دوم سال 123 طرح با 22 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

اردکانیان افتتاح 18 سد مخزنی، 16 هزار هکتار شبکه آبیاری زهکشی، 21 تصفیه‌خانه آ‌ب، 31 تصفیه‌خانه فاضلاب، آبرسانی پایدار به 960 هزار روستایی ، 12 نیروگاه حرارتی با تولید 2060 مگاوات و 51 پروژه نیروگاه تجدیدپذیر را از جمله پروژه‌های قابل افتتاح سال جاری عنوان کرد و افزود: این طرح‌ها بعلاوه طرح‌های مربوط به احداث پست، خطوط انتقال و طرح‌های سازوکاری است.

سال سخت تامین آب

وزیر نیرو در ادامه به موضوع کاهش بارندگی اشاره و تصریح کرد:‌ در تابستان سال جاری به دلیل کاهش بارش شرایط متفاوتی خواهیم داشت بر اساس پیش بینی 40 درصد از میزان متوسط بلندمدت بارندگی کمتری داریم. البته برنامه‌ریزی کردیم که در بخش شرب و بهداشت با مشارکت مردم و نظارت استانداران مثل همیشه با مشکل مواجه نشویم اما آنچه گریزناپذیر است کاهش بارندگی موجب شده در بخش برق آبی‌ها نسبت به سال گذشته سه هزار مگاوات ظرفیت تولید برق کمتری داشته باشیم. یعنی موظف شدیم برنامه‌ریزی کنیم علاوه بر تمهیدات با مصرف کنندگان بزرگ سه هزار مگاوات بیش از سال گذشته جهت مدیریت مصرف به تواف ق برسیم تا مردم در شرایط کرونا به لحاظ تامین انرژی مورد نیاز با محدودیت و مشکل مواجه نشوند.

وی تاکید کرد: آنچه مهم است همپای طرح‌های پویش 1400 که 290 طرح با سرمایه‌گاری 66 هزار میلیارد تومان خواهد بود، در مصرف آب نیز بتوانیم مدیریت داشته باشیم.

امسال برقابی‌ها را نداریم

اردکانیان ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مصارف انرژی دستگاه‌های سرمایشی هستند در زمان اوج بار لاز 58 هزار مگاوات نزدیک 24 هزار مگاوات (40 درصد) به دستگاه‌های سرمایشی اختصاص دارند که سازمان‌های دولتی و نهادی سه هزار مگاوات را به خود اختصاص می‌دهند بنابراین توصیه به صرفه‌جویی را باید از خودمان در دولت شروع کنیم و ما در وزارت نیرو زودتر از بقیه سازمان‌ها صرفه‌جویی را آغاز خواهیم کرد. دستورالعمل به همه شرکت‌ها داده شده و به جز استان‌های ناگزیر به استفاده ازوسایل سرمایشی که البته دمای آ‌سایش این استان‌ها نیز اعلام خواهد شد، سعی می‌شود در دستگاه‌های دولتی از وسایل سرمایشی پرمصرف استفاده نشودو با دیگر وسیله‌ها در زمان انجام کار اوقات را سپری کنند.

تکلیف افتتاح‌های هر هفته روشن است

مقام عالی وزارت نیرو با بیان اینکه در بخش خانگی و تجاری نیز مردم مراعات خواهند کرد که در تابستان به خاطر کم بارشی مشکلی در بخش تامین برق نداشته باشیم افزود: فارغ از بحث پایان خدمت‌گذاری ما برنامه‌ریزی مربوط به پروژه‌های آ‌ب و برق را تا پایان سال انجام دادیم و تکلیف هر هفته روشن است به این ترتیب 290 طرح تا پایان سال در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به پروژه‌های قابل افتتاح هفته سوم پویش گفت: برق‌رسانی به 62 روستای کشور، تصفیه‌خانه آب در چهار محال و بختیاری و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در اصفهان از جمله پروژه‌های امروز بوده‌اند.

اردکانیان گفت: بر اساس گزارش روز گذشته شورای عالی آب امسال به لحاظ بارش و افزایش دما با کمبود قابل توجه مواجهیم ضمن اینکه به لحاظ پوشش برف نیز با کمبود مواجهیم البته این مساله دیروز و این هفته نیست در همکاری نزدیک با هواشناسی و بررسی همکاری در بخش آب کشور از مدت‌ها قبل در تدارک برنامه‌ریزی بوده‌ایم و منتهای سعی خواهد شد که در بخش آب و برق بتوانیم با سهولت امسال را سپری کنیم.

شرایط متفاوت بارندگی؛ در نیم قرن اخیر

وی ادامه داد: به لحاظ ا قلیمی و تغییرات آب و هوایی منطقه ما از این به بعد بیشتر باید پذیرای شرایط حدی باشیم یعنی ترسالی شدید و یا خشکسالی شدید که متعاقب هم رخ می‌دهند ما دو سال پربارش بعد از خشک‌ترین سال 50 سال اخیر را در سال 96 ، 97 تجربه کردیم و متعاقب آن در سال  97، 98 یکی از ترسال‌ترین سال‌ها طی نیم قرن اخیر و سیلاب گسترده را شاهد بودیم.

کاهش 50 درصدی بارش

وی ادا مه داد: سال 98، 99 سال پربارشی بود و امسال 50 درصد نسبت به سال گذشته و 40 درصد نسبت به متوسط بلندمدت بارندگی کمتری داشته‌ایم و این در شرایطی است که به لحاظ تامین آب شرب و بهداشت اولویت خاصی داریم و نیاز بخش تولید به آب و انرژی یک ضرورت است.

اردکانیان  خاطرنشان کرد:‌ در سال های تحریم با تاکیه به توان دا خل سعی کردیم تاب‌آوری خودمان را افزایش داده و نیازها و مصارف کشور را در بخش ‌های مختلف تامین کنیم تا از این دوران عبور کنیم. با نگاه به گذشته متوجه اقدامات مردم و مسئولین خواهیم شد قضاوت‌های شتاب زده در شرایطی که در کانون آغشته به حادثه هستیم نمی‌تواند معتبر باشد.

اتفاقات بزرگ را بعد از گشایش از دنیا خواهیم شنید

وزیر نیرو گفت: در سال های پیش رو و پس از گشایش در تحریم‌ها بارها نه از زبان خودمان بلکه از دنیا خواهیم شنید که ملت ایران در این سال‌ها که دشمنان با قصد فروپاشی اقتصاد و بحران در کشور آمده بودند چه اتفاقات بزرگی انجام شد.

مردم برای مدیریت آب و برق کمک کنند

وی تاکید کرد:‌ ما سعی کردیم وظیفه خود را بامنتهی سعی انجام دهیم امسال هم دست تقاضای یاری به سوی مردم کارگزاران دولت و رسانه‌ها دراز است امیدواریم با کمک هم در مدیریت آب و ا نرژی با اولویت شرب و بهداشت و همچنین تامین انرژی مورد نیاز بخش صنعت، کشاورزی و زیست محیطی این ایام را سپری کنیم.

افتتاح طرح‌های مهم هفته آینده با حضور رییس‌جمهور

وی از افتتاح طرح‌های مهم و بزرگ در پنجشنبه هفته آ‌ینده با حضور رییس جمهور خبر داد و افزود: ‌این پویش به حرکت خود ادامه خواهد داد و برنامه‌ریزی دقیق هفتگی برای تمامی طرح‌های عملیاتی انجام شده است تا در سال پایانی دولت مردم از قبل تغییر و تحولات ناشی از انتخبات و رفت و آمد دولت‌ها اختلالی در کارها نبینند بلکه احساس کنند همه آنچه که تجربه شده در اختیار مدیریت جدید قرار می‌گیرد.

در دولت بعد پروژه‌ها از صفر شروع نمی‌شود

وی یادآور شد: ما سعی کردیم همه نقطه نظرات، سیاست‌ها، راهکارها ، راه‌های طی شده و ناکامی‌ها را مدنظر قرار دهیم چون مجموعه مدیریت جزء سرمایه و حقوق عامه است. ما دغدغه رعایت حق  الناس داریم و تاکید داریم که جامعه احساس کند آنچه به عنوان فرصت در اختیار مسئولین قرار گرفته به عنوان امانت در اختیار دولت بعد قرار می‌گیرد و این گونه نخواهد بود که برخی کارها از نقطه صفر آغاز شود.