۰ نفر

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

امکان استفاده از ظرفیت‌های گازی کشور در تولید رمزارز / استفاده از رمزارزها برای واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کشور

۲۹ فروردین ۱۴۰۰، ۸:۱۰
کد خبر: 521332
امکان استفاده از ظرفیت‌های گازی کشور در تولید رمزارز / استفاده از رمزارزها برای واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کشور

جعفر قادری با تاکید بر ضرورت ساماندهی صنعت رمزارزها در کشور از تدوین طرح «تامین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمزارز» خبر داد که جزئیات آن در کمیسیون های تخصصی مجلس در دست بررسی است.

اقتصادآنلاین مهدی بیک؛ روز جمعه ۲۷فروردین ماه بود که محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از ضرورت قانونمند کردن فعالیت های مرتبط با صنعت استخراج رمزارزها و نقش آن در دور زدن تحریم ها سخن گفت. اظهاراتی که بازتاب فراوانی در رسانه ها و محافل اقتصادی پیدا کرد و تحلیل های گوناگونی در رد یا قبول آن مطرح شدند. منتقدان به این نکته اشاره می کردند که با توجه به ناشناخته بودن ابعاد ماهوی این صنعت، بهره برداری از آن ممکن است، اقتصاد کشور را با خطرات جبران ناپذیری مواجه کند. در نقطه مقابل اما موافقان این ایده، تاکید داشتند که ایران در دوران دشوار تحریم ها با استفاده از رمزارزها می تواند بخشی از نیازهای ارزی خود را برای واردات تجهیزات و مواد اولیه از این طریق تامین کند. 

 در همین خصوص، نماینده مردم شیراز در مجلس نیز با اشاره به ضرورت بررسی جامع موضوع رمزارزها گفت: با توجه به ظرفیت های کلی کشور در بخش انرژی، اقتصاد ایران می تواند از صنعت رمزارزها به عنوان یک روش مکمل در توسعه زیرساختها بهره برداری کند. ایران بزرگترین مخازن گاز جهان را در اختیار دارد، با یک برنامه ریزی مناسب می توان بخشی از این ظرفیت های گازی که امکان صادرات آن مقدور نیست را ابتدا به برق و پس از آن به رمزارز تبدیل کرد. البته ایجاد این سیکل نیازمند نقشه راه قانونی است تا ایران به هاب تولید رمزارزها در منطقه بدل شود.

قادری به عنوان یکی از نخستین نمایندگانی که در این خصوص طرحی را تدوین و در مرحله بررسی کمیسیون های تخصصی مجلس قرار داده، گفت: به طور کلی هماهنگی های مرتبط با ساماندهی بحث رمزارزها به وزارتخانه های نفت، نیرو، ارتباطات، صمت و اقتصاد مربوط می شود. مدتی قبل طرحی را با عنوان « تامین ارز با استفاده از جهش تولید صنعت استخراج رمزارز» آماده کردم که در حال حاضر در دست بررسی های کمیسیون انرژی مجلس قرار دارد. در این طرح ایرادات و اشکالاتی که پیرامون رمزارزها وجود دارد همراه با جزییات، مورد بررسی قرار گرفته تا بتوان از این ظرفیت ها به نفع بهبود ظرفیت های ارزی کشور استفاده کرد. این طرح در کنار سایر ایده ها در دست بررسی است تا در نهایت یک قانون جامع برای این بخش تدارک دیده شود.

این نماینده در تشریح مشکلات پییش روی فعالیت های مرتبط با صنعت رمزارزها در کشور یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، آن است که چنانچه تولیدکنندگان رمزارزها تصمیم به احداث نیروگاه برای تامین برق مورد نیاز بگیرند، نرخ گاز با قیمت ۷۰درصد متوسط قیمت گاز صادراتی در اختیار آنها قرار می گیرد که رقم بسیار بالایی است. از سوی دیگر نرخ برقی که در شرایط فعلی برای این نوع فعالیت ها تخصیص داده می شود، با نرخ هر کیلووات ۱۴سنت محاسبه می شود. این در حالی است که قیمت برق در بازارهای صادراتی کشورمان زیر ۱۰سنت است. به عبارت روشنتر در شرایط فعلی، زمینه لازم برای جهش تولید رمزارزها در کشور فراهم نیست.

ضرورت اصلاح قیمت انرژی در صنعت رمزارزها

نماینده شیراز در مجلس با اشاره به وضعیت قانونی استخراج رمزارزها در سایر کشورها خاطرنشان کرد:کشوری مانند کانادا، برای جذب سرمایه گذاران و تولیدکنندگان رمزارز، برق مصرفی را با نرخ ۴سنت در اختیار آنان قرار می دهد. این موضوع باعث شده تا بسیاری از شرکت های ایرانی، دستگاه ها و دامنه فعالیت های مرتبط با تولید رمز ارزهای خود را به کانادا منتقل کنند. در این میان دولت کانادا از طریق جذب سرمایه گذاری این شرکت ها، توانسته درآمدهای فراوانی کسب کند. بنابراین نخستین گام در اجرای طرح ساماندهی بازار رمزارزها، اصلاح قیمت های انرژی و دستیابی به یک نرخ معقول است. 

قادری در ادامه افزود: نکته بعدی در این طرح، مربوط به بهبود شاخص های تولید برق در کشور است. در واقع گزاره هایی در این طرح مورد توجه قرار گرفته اند که می توانند بخشی از نیازهای کشور در حوزه انرژی را نیز پاسخ دهند. به عنوان نمونه، نیروگاه هایی که برای تولید برق این صنعت، ایجاد می شوند در تابستان و زمان پیک مصرف انرژی می توانند بخشی از نیازهای کشور را تامین کنند تا دیگر شاهد خاموشی های گسترده در کشور نباشیم. از سوی دیگر، تولیدکنندگان رمزارزها در زمستان می توانند، مازاد برق کشور را خریداری و از این طریق برای کشور درآمدزایی کنند.

رییس کمیته اقتصادی مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که نحوه استفاده از درآمدهای ارزی برآمده از این طرح به چه صورت خواهد بود؟ گفت: در جریان تدوین و تصویب این طرح به تمام دغدغه های بانک مرکزی و وزارت نیرو، وزارت نفت و... توجه شده است. در واقع ارزهای تولید شده برآمده از این طرح، در سامانه نیمایی وارد شده و به نوعی برای تامین نیازهای کشور به کار گرفته خواهند شد. ایران برای تامین نیازهای خود در حوزه واردات مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات، اقلام اساسی و... هر سال بخش قابل توجهی از درآمدهای نفتی که با مشقات فراوان کسب می شود را هزینه می کند. برای این نوع واردات می توان از درآمدهای برآمده از صنعت رمزارزها بهره برد. 

قادری اظهار داشت: در نهایت بعد از بررسی های جامع و ارائه گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص رمزارزها، ایده های مطرح شده در قالب طرح به صحن آمده و بعد از چکش کاری و بررسی های تخصصی، رای گیری و در صورت نظر مساعد نمایندگان مصوب خواهد شد. در مرحله بعد طرح به کمیسیون باز می گردد و جزییات آن برای ارائه به شورای نگهبان نهایی می شود.

نماینده مردم شیراز در پایان خاطرنشان کرد: در واقع از طریق این سازو کار، فرصتی برای کشور ایجاد خواهد شد که مازاد گاز کشور که امکان صادرات آن وجود ندارد را ابتدا از طریق احداث نیروگاه های ویژه تبدیل به برق کند و در مرحله بعدی این برق به رمزارز تبدیل شود. با استفاده از این رمزارزها نیز می توان بخش قابل توجهی از نیازهای وارداتی کشور را تامین کرد. ضمن اینکه این فرصت در اختیار اقتصاد ایران قرار می گیرد که درآمدهای نفتی و صادراتی خود را صرف پروژه های زیربنایی و توسعه ای کشور و برنامه های میان نسلی کند.