۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبات قیمت نفت در نزدیکی بالاترین سطح یک ماهه / چه بر سر تقاضای جهانی طلای سیاه خواهد آمد؟

۲۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۵۴
کد خبر: 520768
ثبات قیمت نفت در نزدیکی بالاترین سطح یک ماهه / چه بر سر تقاضای جهانی طلای سیاه خواهد آمد؟

نفت خام به دنبال دستاورد قابل توجه خود در جلسه معاملاتی گذشته، روز پنجشنبه به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته نزدیک شد.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) و اوپک پیش‌بینی خود را برای تقاضای نفت با توجه به بهبود اقتصادهای بزرگ از بیماری همه‌گیر افزایش دادند، قیمت نفت بعد از صعود 5درصدی در جلسه معاملاتی پیشین، روز پنجشنبه به ثبات رسید و نزدیک به بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته قرار گرفت.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از صعود 4.6درصدی در روز چهارشنبه و تجربه بالاترین قیمت خود از تاریخ 17مارس، امروز 4سنت افزایش یافت و به 66.62دلار در هر بشکه رسید.

معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز با افزایش 4.9درصدی در جلسه معاملاتی گذشته، امروز 3درصد کاهش را تجربه کرد و با قیمت 63.12دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

تحلیلگران گلدمن ساکس اذعان داشتند: "با امید به بهبود تقاضا در کوتاه‌مدت و نظم در عرضه، ما پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت نفت برنت به 80دلار در هر بشکه در سه ماهه سوم سال 2021 برسد."

بر اساس گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضا و عرضه جهانی نفت، پس از سرکوب تقاضا در سال 2020 به دنبال افزایش بیماری همه‌گیر کووید-19، قرار است که در نیمه دوم سال جاری دوباره متعادل شود.

در این حالت، تولیدکنندگان ممکن است برای تامین تقاضا به تولید 2میلیون بشکه نفت بیشتر در روز نیاز داشته باشند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، که همزمان با تولیدکنندگان دیگر از جمله روسیه از عرضه خودداری می‌کند، این هفته پیش‌بینی خود را برای تقاضای جهانی نفت در سال جاری افزایش داد.

اوپک انتظار دارد که تقاضا از پیش‌بینی ماه گذشته، 70هزار بشکه در روز، و تقاضای جهانی به میزان 5.95میلیون بشکه در روز در سال 2021 افزایش یابد.

اداره اطلاعات انرژی روز چهارشنبه اعلام کرد که ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته 5.9میلیون بشکه کاهش یافت که بیش از دو برابر انتظار تحلیلگران، یعنی 2.9میلیون بشکه بود. ذخایر نفت خام ساحل شرقی نیز به پایین‌ترین سطح رسید.

در گزارش اداره اطلاعات انرژی آمده که بنزین عرضه شده به بازار در هفته گذشته، یک شاخص مصرف سوخت ایالات متحده، 8.9میلیون بشکه در روز افزایش یافته که بالاترین میزان آن از ماه اوت است.