۰ نفر

دست‌انداز هفتگی در مسیرطلای سیاه

۲۲ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۵۰
کد خبر: 519496
دست‌انداز هفتگی در مسیرطلای سیاه

افزایش نگرانی‌ها درباره شیوع موج جدید بیماری کووید-۱۹ در اروپا و افزایش محدودیت‌های کرونایی در هفته گذشته باعث عقب‌نشینی بهای طلای سیاه در بازارهای جهانی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  از یکسو با افزایش محدودیت‌های کرونایی نگرانی‌هایی درباره توان سمت تقاضا در بازار برای جذب بشکه‌های نفت به وجود آمده است. نگرانی‌هایی که سمت دیگر آنها به دلیل تصمیم اوپک پلاس برای افزایش عرضه نفت خام در بازار است؛ تصمیمی که عربستان سعودی از آن دفاع می‌کند. بازار نفت همچنین طی هفته گذشته با دقت مشغول رصد مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بود که به گفته برخی نمایندگان کشورهای حاضر، در حال پیشرفت است. امری که درصورت تحقق بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌ها می‌تواند منجر به روانه شدن هر چه بیشتر جریان نفت ایران به بازار جهانی شود. از سوی دیگر هم عواملی چون تقویت ارزش دلار و بدون تغییر ماندن تعداد دکل‌های حفاری در ایالات‌متحده از دیگر فاکتورهای موثر در بازار بودند.

هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت روز جمعه و در پایان معاملات هفتگی به بهای ۵۹ دلار و ۳۲ سنت به فروش رسید. این قرارداد که موعد تحویل آن ماه مه است در روز جمعه ۲۸ سنت در هر بشکه کاهش قیمت را تجربه کرد. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدییت در بازار نیویورک طی هفته معاملاتی گذشته با افت ۵/ ۳ درصدی همراه بود که بزرگ‌ترین عقب‌نشینی هفتگی طلای سیاه از اواسط ماه مارس تاکنون محسوب می‌شود. سررسیدهای ماه ژوئن نفت برنت دریای شمال هم در پایان معاملات روز جمعه در لندن ۲۵ سنت کاهش یافتند و این شاخص نفتی کار خود را در هفته گذشته با قیمت ۶۲ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه به پایان رساند که نمایانگر عقب‌نشینی ۹/ ۲ درصدی بهای این کامودیتی طی هفته گذشته بود.

نگرانی‌های کوویدی بازار

سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در چارچوب اوپک‌پلاس در حال برنامه‌ریزی برای شروع تولید هستند، اکنون بازارها بر این مساله متمرکز شده‌اند که آیا بهبود تقاضا برای جذب منابع در حال افزایش سمت عرضه کافی خواهند بود؟

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در حال حاضر میزان مصرف نفت و فرآورده‌های آن در ایالات متحده و هند در حال افزایش است و در عین حال افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و احتمال محدودیت‌های شدیدتر مرتبط با سفرها در اروپا پیش‌بینی‌ها را با برخی نگرانی‌ها و عدم قطعیت‌‌ها روبه‌رو کرده و قیمت‌ها را در بازار تحت فشار قرار داده است. روز دوشنبه و در آغاز معاملات هفتگی پس از آنکه بریتانیا اعلام کرد که ممکن است لغو محدودیت‌های مرتبط با مسافرت بین‌المللی را تا بعد از روز ۱۷ ماه مه عقب بیندازد، سقوط کرد. تقاضا برای فرآورده‌های نفتی در هند طی ماه مارس به بالاترین میزان خود از اواخر سال ۲۰۱۹ رسید، درست هم‌زمان با آنکه آلمان مجددا از یک قرنطینه کوتاه و سخت‌گیرانه در این کشور سخن گفت. در ایالات متحده هم ترافیک در برخی از شهرها در حال بازگشت است که نشانگر تشدید تقاضا در فصل تابستان امسال است.  به گفته گری کانینگهام، مدیر شرکت تردیشن انرژی (Tradition Energy) نگرانی‌ها درباره بهبود اقتصاد جهانی بسیار مهم است. او به بلومبرگ گفت: «تا زمانی که بازیابی تقاضا برای سوخت جت، افزایش تقاضا در آسیا و کاهش محدودیت‌ها را در کشورهای اروپایی به چشم نبینیم، ممکن است در کوتاه مدت قیمت‌ها برای نفت خام افزایش چندانی را تجربه نکنند.» ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در اواندا (Oanda Corp) می‌گوید که وضعیت بیماری کووید در اروپا و بسیاری از بازارهای در حال ظهور بهبود خوبی نداشته است و به همین دلیل نیز چشم‌انداز تقاضا برای نفت خام به صورت واقعی کاهش می‌یابد. آن طور که مشخص است تا زمانی که محدودیت‌های کرونایی مجددا در جهان تجدید شوند و مشکلات در زمینه واکسیناسیون و کندی روند آن ادامه داشته باشد، تصویر کلی تقاضا برای طلای سیاه در معرض تهدیدهای جدی قرار خواهد داشت. خبرگزاری رویترز به نقل از جان کلیداف از شرکت Again Capital در نیویورک نوشته است: «یک فشار دو طرفه واقعی در بازار وجود دارد که بر اساس شتاب واکسیناسیون، افزایش تولید نفت، قفل‌های جدید مرتبط با کرونا تغییر می‌کند و به همین دلیل است که تحرک در بازار زیاد است.» استفان اینس استراتژیست ارشد بازارهای جهانی در Axi هم انتظار دارد که بر اساس ارزیابی سرمایه‌گذاران از این فاکتورها قیمت‌ نفت خام در بازه ۶۰ تا ۷۰ دلار معامله شود.

مذاکرات هسته‌ای در وین

همچنین طی هفته گذشته چشم بازار نفت به وین دوخته شده بود، جایی که مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی بدون حضور مستقیم آمریکا در جریان است و قرار است این مذاکرات در هفته جاری هم ادامه یابد.  گفت‌وگو‌های مداوم بین ایران با ۱+۴ به گفته طرفین زمینه اولیه را برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات برجامی خود فراهم کرده است، اگر چه هنوز هیچ تماس مستقیمی میان نمایندگان ایران و ایالات متحده برقرار نشده است. اما در صورت بازگشت به تعهدات برجامی و لغو تحریم‌هایی که در دوره ترامپ و پس از خروج آمریکا از برجام اعمال شده‌اند، زمینه را برای بازگشت رسمی ایران به بازار جهانی نفت و افزایش عرضه فراهم می‌کند. خبرگزاری رویترز به نقل از نمایندگان حاضر در مذاکرات گفته است که گفت‌وگوها برای بازگشت کامل ایران و ایالات متحده به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال پیشرفت است، اما مقامات ایرانی اعلام کردند که درباره چگونگی لغو تحریم‌ها با واشنگتن اختلاف نظر دارند و هر یک از طرفین نیز طرح خود را برای برداشته شدن تحریم‌ها در روزهای اخیر ارائه کرده‌اند. البته بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس بر این باور است که افزایش عرضه از سوی ایران به بازار شوک وارد نخواهد کرد.

اثر اوپک پلاس و دلار بر بازار هفته گذشته

تصمیم‌گیری سازمان کشورهای صادر‌کننده و متحدانش که به اوپک پلاس موسوم است، در جهت افزایش عرضه ۲ میلیون بشکه‌ای در فاصله میان ماه‌های مه و جولای فشار کاهشی را به بازار وارد کرده است. جیم ریتربوش، رئیس شرکت ریتربوش (Ritterbusch and Associates) درباره تصمیم اوپک پلاس به خبرگزاری رویترز گفته است:‌ «چشم‌انداز مطلوب تقاضای نفت با افزایش پیش‌بینی شده تولید اوپک پلاس که می‌تواند تقریبا تا ۲ میلیون بشکه در روز هم باشد، تعادل را تا حد زیادی به وجود می‌آورد.»

عربستان سعودی نیز اظهار اطمینان کرده که اوپک پلاس تصمیم صحیحی را برای افزایش تولید در ۳ ماه آتی اتخاذ کرده است و نشانه‌هایی از تقویت سمت تقاضا در آینده وجود دارد که می‌تواند بشکه‌های نفت اضافه در بازار را جمع کند.

تقویت ارزش دلار هم در روز جمعه باعث افزایش فشار بر بهای نفت خام شد و از جذابیت کامودیتی‌هایی که کشف قیمت آنها بر پایه دلار آمریکا است، کاسته شد و نگرانی‌های تورمی را در ایالات متحده برانگیخت. مویا در این باره می‌گوید: «اگر میزان تورم بیشتری را در روزهای آینده تجربه کنیم و سیگنال‌های قوی‌تری در این باره دریافت شود، می‌تواند بازده اوراق خزانه‌داری را بار دیگر بالا ببرد که روی بازار نفت تاثیرات منفی به جا خواهد گذاشت.»

همچنین طبق گزارشی که شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز (Baker Hughes Co) در روز جمعه منتشر کرد، تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا طی هفته گذشته بدون هیچ‌گونه تغییری باقی مانده است. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که برای ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت خام در ایالات متحده نیاز به دکل‌های حفاری بیشتری وجود دارد.