۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تحولات عرضه و تقاضا قیمت نفت را کاهش داد/ لغو تحریم‌های ایران چه تغییری در بازار ایجاد می‌کند؟

۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۵:۲۵
کد خبر: 519067
تحولات عرضه و تقاضا قیمت نفت را کاهش داد/ لغو تحریم‌های ایران چه تغییری در بازار ایجاد می‌کند؟

به دنبال افزایش عرضه از سوی اعضای اوپک پلاس و همچنین تاریک شدن چشم‌انداز تقاضا به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، در حالی که سرمایه‌گذاران، افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان عمده، و همچنین تاثیر بیماری همه‌گیر کووید-19 بر تقاضای سوخت را سبک و سنگین می‌کردند، قیمت نفت روز جمعه کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه ژوئن، 12سنت یا 0.2درصد کاهش یافت و به 63.08دلار در هر بشکه رسید، در حالی که معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا برای ماه مه، 1سنت افت را تجربه کرد و با قیمت 59.59دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

پس از آنکه اعضای گروه اوپک پلاس توافق کردند که به تدریج عرضه را به میزان 2میلیون بشکه در روز بین ماه‌های مه و جولای افزایش دهند، هر دو قرارداد در آستانه سقوط 2 تا 3درصدی در هفته جاری قرار گرفت.

با این حال، از آنجا که تقاضا برای سوخت در نیمه دوم سال جاری به دنبال بهبود اقتصاد جهانی، افزایش می‌یابد، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که موجودی جهانی نفت همچنان کاهش داشته باشد.

یکی از تحلیلگران بازار اذعان داشت: "بسیاری از اقدامات برای کاهش موجودی ذخایر در حال انجام است، بنابراین ما به خوبی روند ایجاد تعادل را در پیش گرفته‌ایم." وی افزود: هرچند بازارهای فیزیکی پیش از اینکه قیمت‌ها افزایش یابد، به متعادل‌سازی نیاز دارد.

از طرفی این نگرانی وجود دارد که اعمال مجدد قرنطینه‌ها در بخش‌هایی از جهان به منظور جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به کووید-19 و همچنین مشکلات واکسیناسیون، می‌تواند چشم‌انداز تقاضای نفت را دگرگون کند.

استفن اینس، استراتژیست ارشد بازارهای جهانی در Axi گفت: "از آنجا که سرمایه‌گذاران این عوامل را ارزیابی می‌کنند، انتظار می‌رود قیمت نفت در محدوده بین 60 تا 70دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گیرد."

در هفته جاری، قدرت‌های جهانی و ایران گفت و گوهایی را در خصوص احیای توافق هسته‌ای سال 2015 انجام دادند که ممکن است زمینه را برای لغو تحریم‌های صادرات نفت ایران توسط آمریکا در نیمه دوم سال جاری فراهم کند.

هلیما کرافت، تحلیلگر RBC Capital در یادداشتی گفت: "اگر چارچوب کامل در هفته‌های آتی ایجاد شود، مقادیر قابل توجهی از نفت ایران در نیمه دوم سال 2021 وارد بازار می‌شود."