۰ نفر

تمایل هند به خرید بیشتر نفت ایران

۲۰ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۵۷
کد خبر: 519029
تمایل هند به خرید بیشتر نفت ایران

هند پس از جنگ لفظی با عربستان بر سر سیاست‌های نفتی، خرید نفت از این کشور را پایین آورده و قصد افزایش واردات نفت از ایران را دارد.

 به گزارش اویل پرایس، به دنبال افزایش درگیری بین هند و عربستان بر سر قیمت نفت خام، یکی از مقامات دولتی این کشور اعلام کرد در صورت برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هند بلافاصله خرید نفت خود از این کشور را افزایش خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هند پس از جنگ لفظی با عربستان بر سر سیاست‌های نفتی، از پالایشگاه‌های خود خواسته است نفت کمتری از این کشور خریداری کنند. هند ماه‌هاست از عربستان و عراق خواسته تولید نفت را افزایش داده و مانع بالا رفتن قیمت آن شوند. عربستان و عراق بزرگترین عرضه‌کنندگان نفت به هند هستند. این درخواست زمانی اعلام شد که عربستان داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز از تولید خود را جهت تقویت قیمت نفت کاهش داد.

 عربستان پاسخ درخواست هند را با افزایش قیمت رسمی نفت خام خود برای فروش در آسیا داد. اقدام بعدی هند کاهش خرید نفت عربستان در ماه مه بود. پالایشگاه‌های هند در ماه مه 36 درصد نفت کمتری نسبت به برنامه ریزی قبلی خریداری خواهند کرد.

 در این بین، هند واردات نفت خود از آمریکا را طی ماه های اخیر افزایش داده است، به طوری که آمریکا به زودی دومین عرضه کننده بزرگ نفت به این کشور پس از عربستان خواهد بود.

 خرید نفت هند از عربستان و عراق به ترتیب 42 درصد و 23 در ماه فوریه کاهش یافته بود.

 یک نگرانی در مورد برنامه هند جهت افزایش خرید نفت ایران وجود دارد. بسیاری از تحلیلگران صنعت نفت عقیده دارند ایران مدت‌هاست مقدار قابل توجهی نفت تولید و صادر می‌کند. بنابراین برداشته شدن تحریم‌های آمریکا تاثیر چندانی بر میزان صادرات آن نخواهد داشت. برخی دیگر عقیده دارند هند از قبل واردات نفت خام از ایران را با این تصور که تجارت با این کشور آسان‌تر خواهد شد، آغاز کرده است.

 هند که از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبعیت کرده بود، ضربه سختی از این تحریم‌ها خورد چون منابع واردات نفت آن محدودتر و وابستگی آن به نفت عربستان بیشتر شد. در این بین چین، بزرگترین وارد کننده نفت دنیا، به خرید نفت ایران ادامه داد و از رقیب خود، هند، پیشی گرفت.