۰ نفر

در زمستان 2021 رخ داد؛

افزایش چشمگیر صادرات گاز روسیه به اروپا

۱۶ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۴۷
کد خبر: 518083
افزایش چشمگیر صادرات گاز روسیه به اروپا

اروپا برای سال 2021 زمستان سختی را سپری کرد و به همین دلیل واردات گاز این قاره به میزان قابل توجهی افزایش داشت.

به گزارش راشاتودی، آمارهای اولیه حاکی از آن است که اروپا به خاطر این که برای سال جاری زمستان سختی را سپری کرد واردات گاز خود را به شدت افزایش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس؛ بر همین اساس شرکت گازپروم روسیه صادرات گاز خود به اروپا را در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 30 درصد افزایش داده است. دلیل این افزایش زمستان سردی بود که کشورهای اروپا پشت سر گذاشتند.

شرکت گازپروم می‌گوید: تنها در ماه مارس روسیه 18.2 میلیارد مترمکعب به اروپا گاز صادر کرد که در تاریخ فروش گاز روسیه به اروپایی‌ها بی‌سابقه بوده است. در شرایط کنونی آلمان بزرگترین واردکننده گاز روسیه است و در سه ماه نخست سال جاری نسبت به سال 2020 واردات گاز خود را سه برابر کرده است.

بخش قابل توجهی از صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم انجام شده است. صادرات گاز روسیه همچنین به صربستان 71.3 درصد و بلغارستان و یونان به ترتیب 52 و 23 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده که دلیل آن هم بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز ترک استریم بوده است.

در حالی رومانی از خودکفایی در تولید انرژی صحبت می‌کند که واردات گاز خود از روسیه را 90 درصد بالا برده است. ترکیه هم خرید گاز خود از روسیه را در سه ماه نخست سال جاری دو برابر کرده و با این حساب بزرگ‌ترین مشتری گاز روسیه محسوب می‌شود.

علی رغم سیاست‌های ترکیه که به دنبال تنوع‌بخشی به منابع تأمین گاز خود است، اما به نظر می‌رسد دولت آذربایجان نتوانسته نیازهای آنکارا را برآورده کرده و به همین دلیل ترک‌ها همچنان در حال افزایش واردات گاز از روسیه هستند.