۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس/ احتمال ادامه محدودیت عرضه تا ماه آینده

۱۲ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۰۷
کد خبر: 516973
رشد قیمت نفت در آستانه نشست اوپک پلاس/ احتمال ادامه محدودیت عرضه تا ماه آینده

با امید به ادامه محدودیت عرضه توسط اعضای اوپک پلاس تا ماه مه، قیمت نفت روز پنجشنبه افزایش یافت.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ قیمت نفت خام به دنبال انتظارات برای تمدید محدودیت‌های عرضه توسط اعضای گروه اوپک پلاس در مواجهه با افزایش موارد ابتلا به کووید-19 در برخی از مناطق، روز پنجشنبه افزایش یافت و برخی از ضررهای خود را در جلسه معاملاتی پیشین جبران کرد.

معاملات آتی نفت خام برنت برای ماه ژوئن پس از سقوط یک‌شبه 2.2درصدی، 31سنت یا 0.5درصد افزایش یافت و به 63.05دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز به دنبال افت 2.3درصدی خود در روز چهارشنبه، با 38سنت یا 0.6درصد افزایش، با قیمت 59.54دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

وزرای کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدان آن از جمله روسیه و قزاقستان، اواخر روز پنجشنبه گرد هم می‌آیند و گزینه‌هایی شامل به تعویق انداختن عرضه و افزایش تدریجی آن را مورد بررسی قرار خواهند داد.

گروه اوراسیا در گزارشی درباره این گردهمایی گفت: "محتمل‌ترین نتیجه نشست این است که تغییر قابل توجهی در تولید ایجاد نخواهد شد." اوراسیا با اشاره به عرضه تدریجی به بازار گفت: "احتیاط مشاهده شده در بحث‌های اوپک پلاس نشان می‌دهد که هرگونه تصمیم‌گیری برای کاهش احتمالا تا ماه مه به تعویق خواهد افتاد."

کاهش پیش‌بینی رشد تقاضای نفت اوپک پلاس در سال جاری به میزان 300هزار بشکه در روز بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد و همچنین به احتمال زیاد این جلسه منتج به ادامه داشتن محدودیت می‌شود.

در حال حاضر اوپک پلاس برای حمایت از قیمت‌ها و کاهش مازاد عرضه، کمی بیش از 7میلیون بشکه در روز تولید خود را محدود کرده است. عربستان سعودی نیز تولید یک میلیون بشکه در روز را کاهش داده است.

این کاهش‌ها پس از آن رخ داد که شیوع ویروس کرونا به بزرگترین بحران جهانی بهداشت در یک قرن گذشته تبدیل شد و تقاضا برای نفت و سوخت را به میزان قابل توجهی تحت تاثیر قرار داد.