۰ نفر

وزیر نیرو؛

بارش‌ها در سال آبی جاری کمتر از حد نرمال خواهد بود

۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۳:۱۴
کد خبر: 516815
بارش‌ها در سال آبی جاری کمتر از حد نرمال خواهد بود

وزیر نیرو پیش‌بینی کرد با افت بارش‌ها در نیمه نخست سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ (ابتدای شهریور تا پایان اسفند۹۹) و تداوم کاهش بارش‌ها در فصل بهار در مقایسه با متوسط بلندمدت، سال آبی جاری را با بارش ۱۷۰ تا ۱۸۰میلی‌متری و کمتر از حد نرمال به پایان برسانیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «رضا اردکانیان» امروز (چهارشنبه) در خاتمه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حالی نیمی از سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را پشت سر گذاشته‌ایم که در نیمه نخست آن بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت نزدیک به ۳۴ درصد کاهش داشته است.

به گفته وی، پیش‌بینی می‌شود برای فصل بهار نیز بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت بیش از ۴۰ درصد با افت مواجه باشد.

اردکانیان ادامه‌داد: در مجموع در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در مقایسه با متوسط بلندمدت، بارش‌های کمتری خواهد داشت، یعنی اگر بارش نرمال و طبیعی کشور را در طول یک سال آبی ۲۵۰ میلی‌متر فرض کنیم، در سال آبی جاری این رقم به حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ میلی‌متر کاهش خواهد داشت.

وی اضافه‌کرد: از آنجایی که از وضعیت یاد شده اطلاع داشتیم، برداشت‌ها از مخازن سدها بسیار ممسکانه و دقیق انجام گرفته، به‌طوری که اکنون حجم آب مخازن سدهای موجود در کشور نسبت به پارسال فقط ۱۰ درصد کمتر است.

وزیر نیرو ابراز امیدواری کرد با رعایت مصرف آب از سوی مردم به‌ویژه کشاورزان که مصرف‌کنندگان عمده آب هستند و عمل به دستورالعمل‌ها و توصیه‌های مسئولان در نوع کشت، عدم انجام کشت‌های ممنوعه در برخی مناطق و به‌کارگیری شیوه‌های مناسب آبیاری، همچنین ملاحظات بهداشتی و مصرفی از سوی مصرف‌کنندگان خانگی، تابستان را به آرامی و کنترل شده پشت سر بگذاریم.

سال آبی جاری از ابتدای شهریورماه ۹۹ آغاز شده و تا ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت.

تعرفه‌های آب و برق در سال ۱۴۰۰

این عضو کابینه دولت در ادامه در خصوص تعرفه‌های آب و برق در سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: سه سال پیش دولت تصویب‌نامه‌ای ارائه داد که طی آن همه ساله از ابتدای اردیبهشت‌ماه تعرفه‌های آب و برق هفت درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش می‌یافت.

وی گفت: این موضوع همه ساله در زمان یاد شده عملیاتی و اجرایی می‌شود و افرادی که مصارف آب و برق متعارف مطابق الگوی مصرف دارند، تعرفه‌های آب و برق‌شان بیش از هفت درصد افزایش نخواهد یافت.

اردکانیان یادآور شد: سال گذشته تصویب‌نامه دیگری نیز اوایل آبان‌ماه با نام «برق امید» و اوایل دی‌ماه تحت عنوان «آب امید» عملیاتی شد که دولت برای افراد کم‌مصرف تخفیف ۱۰۰ درصدی در پرداخت‌ها قائل می‌شد.

وی خاطرنشان‌کرد: به این ترتیب افرادی که به اندازه یک‌سوم الگو، آب و برق مصرف می‌کردند از تخفیف ۱۰۰ درصدی برخوردار می‌شوند.