۰ نفر

پرواز نفت به سوی قیمت‌های بالاتر

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۲۲
کد خبر: 511339
پرواز نفت به سوی قیمت‌های بالاتر

قیمت نفت در بازار جهانی پس از آنکه اوپک پلاس ترجیح داد با وجود بازیابی نسبی اقتصاد جهانی از پیامدهای کووید-۱۹، محدودیت‌های تولیدی خود را کماکان ادامه دهد، با جهش در روز پنج‌شنبه و افزایش مستمر در روز جمعه مواجه شد. اوپک پلاس که این تصمیم غافلگیرانه را بر خلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها اتخاذ کرد، موجی از پیش‌بینی‌های قیمتی از سوی بانک‌های بزرگ درباره رشد افسارگسیخته قیمت نفت در بازار را به دنبال داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ قیمت شاخص‌های نفت خام در سال جاری میلادی با ادامه محدودیت‌های سخت گیرانه اوپک و غیراوپک در سمت عرضه و خوش‌بینی واکسنی افزایش چشمگیری داشته‌ است. به گزارش بلومبرگ، تصمیم تولیدکنندگان نشانگر پیروزی ریاض است که طرفدار محدودیت عرضه با هدف حمایت از قیمت‌ها است. شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت نیز در روز جمعه، سطوح قیمتی را لمس کرد که از ژانویه ۲۰۲۰ و پیش از همه گیر شدن بیماری کووید-۱۹ تاکنون مشاهده نشده بود. تحلیلگران بانک جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) نیز برای مشتریان خود نوشتند که این صعودی ترین نتیجه‌ای بود که می‌شد انتظار داشت.

جیووانی استاونووو، تحلیلگر نفت از UBS هم گفت: «اوپک پلاس به یک رویکرد محتاطانه رضایت داد و تصمیم گرفت در ماه آوریل تولید خود را فقط ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد، آن هم در حالی که فعالان بازار به دنبال افزایش ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای تولید روزانه اوپک پلاس بودند.»

حالا روسیه و قزاقستان به ترتیب ۱۳۰ هزار بشکه در روز و ۲۰ هزار بشکه در روز تولید خود در ماه آوریل را افزایش می‌دهند و عربستان سعودی نیز یک میلیون بشکه کاهش تولید داوطلبانه خود را ادامه می‌دهد. قمار جسورانه و غیرمنتظره عربستان سعودی برای مهار سطح تولید بر این اساس استوار است که این بار قیمت‌های بالاتر نفتی منجر به افزایش تولید تولیدکنندگان شیل در آمریکا نخواهد شد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان پس از نشست اوپک پلاس به بلومبرگ گفت: «شرکت‌های حوزه شیل اکنون تمرکز بیشتری بر مساله سود سهام خود دارند.»

به این ترتیب تا ساعت ۱۷ روز جمعه به وقت تهران، شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت با یک دلار و ۴۲ سنت افزایش قیمت در هر بشکه به بهای ۶۵ دلار و ۲۵ سنت معامله شد. این رشد ۲۲/ ۲ درصدی سررسیدهای ماه آوریل، بهای این شاخص نفتی را به سمت ثبت یک رکورد بسیار چشمگیر هدایت می‌کند.

همچنین در روز جمعه طی ساعاتی از روز این شاخص قیمتی اوج قیمتی تقریبا ۱۴ ماهه‌ای را لمس کرد که از ۸ ژانویه ۲۰۲۰ بدین سو مشاهده نشده است.

شاخص نفتی برنت هم به سطح قیمتی در طول روز جمعه دست یافت که از ۷ ژانویه ۲۰۲۰ بدین سو در بازار مشاهده نشده بود. این شاخص نفتی با رشد ۲۹/ ۲ درصدی که معادل یک دلار و ۵۳ سنت بود، به سطح قیمتی ۶۸ دلار و ۲۷ سنت در هربشکه رسید.