۰ نفر

امیدواری‌ها به افزایش قیمت نفت بیشتر شد؛

لمس نفت ۱۰۰ دلاری در سال‌های آینده

۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۴۴
کد خبر: 509280
لمس نفت  ۱۰۰ دلاری در سال‌های آینده

هر چه سال گذشته برای نفت فاجعه‌بار بود، طلای سیاه در سال ۲۰۲۱ را با قدرت آغاز کرده و در حدود یک ماه اخیر برخی بانک‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تجارت نفت از احتمال سه رقمی شدن قیمت نفت سخن گفته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ چنین اتفاقی هم می‌تواند در بستر یک ابرچرخه کالایی رخ دهد و هم مستقل از آن. با وجود اینکه این پیش‌بینی‌ها هنوز در اقلیت قرار می‌گیرند اما توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. بانک آمریکا آخرین نهادی بود که به این جرگه پیوست. این بانک می‌گوید نفت در سه سال آینده سریع‌ترین رشد ۳۰ سال اخیر را تجربه خواهد کرد و ممکن است به بیش از ۱۰۰ دلار هم برسد؛ با این حال، متوسط قیمت را بین ۵۰ تا ۷۰ دلار در ۵ سال آینده دیده.

آمریتا سن، تحلیلگر انرژی اسپکتس هم نفت ۸۰ دلاری را برای سال آینده پیش‌بینی می‌کند و شانس کمی هم برای ۱۰۰ دلاری شدن آن قائل است. سوکار تریدینگ نیز پیش از این گفته بین ۱۸ تا ۲۴ ماه آینده احتمال سه رقمی شدن نفت وجود دارد. اما اولین موسساتی که به این قیمت‌ها خوش‌بین شدند گلدمن ساکس و مورگان استنلی بودند که گفته‌اند بازار نفت آماده وارد شدن به یک ابرچرخه است. معنای ابرچرخه برای نفت، قیمت بیش از ۱۰۰ دلار است.

علاوه بر این، شرط‌های معامله‌گران در بازار آتی برای نفت ۱۰۰ دلاری برای تحویل در دسامبر سال ۲۰۲۲ افزایش محسوسی داشته که نشان از امیدواری برخی از بازیگران بازار دارد. اغلب این موسسات، کاهش عرضه، کمبود سرمایه‌گذاری در اکتشاف و تولید، تزریق بسته‌های محرک اقتصادی و همچنین رشد تقاضا با برطرف شدن نسبی همه‌گیری کرونا را از دلایل خود برای چنین برآوردهای خوش‌بینانه‌ای قلمداد می‌کنند. از سوی دیگر، احتمال افزایش تولید اوپک پلاس هم‌زمان با رشد قیمت نفت و وجود اختلافات در این ائتلاف را شاید بتوان مهم‌ترین عاملی دانست که دیگر تحلیلگران برای عدم دست یافتن نفت به قیمت‌های بالا در آینده عنوان می‌کنند.

بانک آمریکا حالا رسیدن قیمت نفت به ۱۰۰ دلار بر بشکه در مقاطعی از ۵ سال آینده را پیش‌بینی کرده اما متوسط آن در همین بازه را بسیار کمتر تخمین می‌زند. به گفته این بانک بهای نفت برنت در این مدت ممکن است به‌طور متوسط ۶۰ دلار بر بشکه باشد و گاهی موقتا به ۷۰ دلار هم برسد. به گزارش بارونز، نفت پیش از سال ۲۰۱۴ اغلب بیشتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه قیمت داشت چراکه تقاضا در چین به شدت بالا رفت و برخی اوقات تولیدکننده‌ها برای موازنه با سمت تقاضا به دشواری می‌خوردند. اما در پایان این سال مشخص شد که تولیدکنندگان شیل آمریکا روزانه میلیون‌ها بشکه نفت را به بازار پمپاژ می‌کردند. قیمت نفت بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ پیوسته کاهش یافت و پس از آن دیگر به‌طور کامل ریکاوری نشده است. موفقیت تکنولوژی شکست هیدرولیکی(فرکینگ) در حفاری میادین شیل موجب شد بسیاری از تحلیلگران به این باور برسند که دیگر نفت به ۱۰۰ دلار بر بشکه نخواهد رسید، زیرا محدودیتی برای عرضه وجود نخواهد داشت.

اما احساسات بازار نسبت به این موضوع در حال تغییر است و اینکه بهای نفت به محدوده سه رقمی برسد، آن‌قدرها هم غیرمنطقی نیست. فرانسیسکو بلانچ، تحلیلگر بانک آمریکا معتقد است عوامل متعددی در این موضوع دخیل هستند. او می‌گوید واکسن و استراتژی‌های مقابله با کرونا می‌توانند کووید-۱۹ را به عامل بسیار کوچک‌تری تبدیل کنند؛ بسته‌های محرک اقتصادی در سراسر جهان در حال کمک به تقاضا هستند؛ اقتصاد چین قوی و بزرگ‌ترین واردکننده نفت دنیا است؛ اوپک و متحدانش به سهمیه تولید خود طبق توافق کاهش عرضه سال گذشته پایبندی خوبی نشان داده‌اند و حتی عرضه را بیش از انتظار تحلیلگران کاهش دادند‌ و توفان‌های زمستانی شدید در تگزاس ممکن است عرضه را ۵۰ میلیون بشکه دیگر‌(تا پایان سال) کاهش دهد.

تحلیلگران همچنین در مورد سرعت گذار انرژی نیز اختلاف نظر دارند. در حالی که بعضی از آنها معتقدند پیک تقاضای نفت در گذشته اتفاق افتاده، برخی دیگر انتظار وقوع آن را تا یک دهه دیگر یا حتی بیشتر ندارند.  تحلیلگران بانک آمریکا در یک یادداشت گفته‌اند که اوپک پلاس ممکن است حالا که قیمت برنت بیش از ۶۰ دلار است، روند کاهش تولیدش را معکوس کند اما بازگشت آهسته شیل آمریکا به بازارهای بین‌المللی ممکن است باعث شود این گروه توافق کاهش تولیدش را تمدید کند تا از قیمت بالاتر نفت اطمینان یابد.

این تحلیلگران می‌افزایند: «ما بر این باوریم که رشد کندتر شیل و ثبات قیمت نفت احتمالا باعث ادامه مدیریت بازار توسط اوپک پلاس تا بعد از آوریل ۲۰۲۲ خواهد شد.» اوپک پلاس این هفته یک جلسه برای بررسی روند پیشرفت توافق کاهش تولید در فضایی برگزار خواهد کرد که سمت عرضه بازار بسیار محدودتر است. انتظار می‌رود برخی اعضا برای افزایش تولید تلاش کنند. اما هر افزایشی بیش از ۵۰۰ هزار بشکه در روز نخواهد بود.

شرکت آذربایجانی و معامله‌گران خوش‌بین

شرکت بازرگانی سوکار که به نوعی زیرمجموعه شرکت ملی نفت جمهوری‌آذربایجان (Socar) است هم تخمین زده که نفت تا ۲ سال آینده ممکن است به قیمت‌های سه رقمی برسد. معامله‌گران بیشتری نیز در حال سرمایه‌گذاری بر نفت ۱۰۰ دلاری در بازار آتی برای تحویل در ماه دسامبر سال آینده میلادی هستند. به گزارش بلومبرگ، این دیدگاه‌ها ممکن است بیش از حد خوش‌بینانه باشند، اما نشان می‌دهد اعتماد به نفس بازار نفت پس از آنکه برنت سال گذشته به قعر ۱۸ ساله سقوط کرد، بالا رفته است. این نفت شاخص از آن موقع بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، شرط‌های اختیار معامله برای نفت بالای ۱۰۰ دلار تحویل دسامبر ۲۰۲۲ در روزهای اخیر جهش داشته است. قراردادهای باز اختیار خرید با شرایط ذکر شده طی یک هفته گذشته از ۵۰۰ به ۳۹۵۰ عدد رسیده است.  قیمت ۱۰۰ دلار بر بشکه جایگاه ویژه‌ای در ذهن بسیاری از معامله‌گران دارد، چراکه نفت برای سال‌ها در ابتدای دهه گذشته در همین حوالی نوسان می‌کرد. در آن زمان تقاضای قوی از بازارهای نوظهور باعث تشویق شرکت‌های حفاری به عملیات‌های گسترده‌تر در همه نقاط از بستر آب‌های عمیق اقیانوس گرفته تا ماسه‌های نفتی در مناطق دوردست کانادا شد.

پیش‌بینی بلومبرگ

برآورد نفت ۱۰۰ دلاری با وجود جذابیتش به خصوص برای کشورهای تولیدکننده از جمله ایران، دارای اجماعی بین تحلیلگران نیست. بلومبرگ در یک نظرسنجی از کارشناسان به میانه قیمتی ۶۵ دلار بر بشکه برای برنت تا سال ۲۰۲۵ رسیده است. به گفته این رسانه، دلایل متعددی هم برای بدبینی نسبت به جهش قیمت نفت وجود دارد. یک دلیل این است که عرضه توسط اوپک پلاس به‌صورت مصنوعی پایین نگه داشته شده است و این گروه به اندازه کافی ظرفیت خالی دارد تا اگر تقاضا در نتیجه ریکاوری جهانی از پاندمی به شدت بالا رفت، کمبودها را جبران کند. به نظر دشوار می‌رسد که تولیدکنندگان شیل و اوپک پلاس پس از دیدن قیمت ۸۰ دلاری دست روی دست بگذارند و اقدام به افزایش عرضه شدید نکنند. اگر شرکت‌های دولتی و عمومی تصمیم بگیرند به میزان تولید نیفزایند، شرکت‌های خصوصی قطعا این کار را خواهند کرد. بهای نفت برنت در زمان نگارش این گزارش (ساعت ۱۵:۱۵ به وقت تهران) با ۷۹ سنت کاهش معادل ۱۸/ ۱ درصد به ۰۹/ ۶۶ دلار بر بشکه تنزل یافت. با این حال برنت پیش از این پنج‌شنبه به نزدیکی ۶۸ دلار بر بشکه هم رسیده بود. هم‌زمان نفت خام آمریکا دیروز ۹۰ سنت افت کرد تا با قیمت ۶۳/ ۶۲ دلار در هر بشکه معامله شود.