۰ نفر

وزیر نفت عراق؛

اوپک پلاس سیاست تولید نفت را تغییر نمی‌دهد

۲۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷
کد خبر: 505041
اوپک پلاس سیاست تولید نفت را تغییر نمی‌دهد

عراق ضمن تکرار وعده جبران مازاد تولیدش، اعلام کرد که اوپک پلاس بعید است سیاست تولید نفت را در نشست ماه آینده خود تغییر دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق اظهار کرد: اوپک پلاس چهارم مارس دیدار می کند و اعضای این گروه احتمالا با ثابت بودن سطح تولید در آوریل موافقت خواهند کرد. بزرگترین تغییر مربوط به عربستان سعودی خواهد بود که احتمالا پس از مارس به کاهش تولید یک میلیون بشکه در روز که به صورت یکجانبه انجام داده بود، پایان می دهد.

وزیر نفت عراق در بغداد به خبرنگاران گفت: تصور می کنم در مارس اعضای اوپک پلاس با ثابت نگه داشتن سطح تولید فعلی موافقت خواهند کرد.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در ماه مه سال ۲۰۲۰ در واکنش به سقوط بی سابقه تقاضا و افت شدید قیمتها بر اثر شیوع ویروس کرونا، محدودیت عرضه تاریخی را به اجرا گذاشتند. عراق از آن زمان به دفعات از سوی اعضای دیگر این گروه برای نقض سهمیه تولید و عدم جبران مازاد تولید هدف انتقاد قرار گرفته و وعده پایبندی به توافق را مکررا مورد تاکید قرار داده است.

عراق که دومین عضو بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی است، تولیدش در سه ماهه نخست امسال ۳.۸۶ میلیون بشکه در روز بوده است.

جبار اعلام کرد عراق ماه جاری در صورت پایبندی منطقه کردستان به تعهداتش، ۳.۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید خواهد کرد. این کشور اعلام کرده بود تولید روزانه اش در ژانویه را به ۳.۶ میلیون بشکه در روز محدود خواهد کرد اما بیش از ۳.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

وزیر نفت عراق بدون در نظر گرفتن صادرات نفت کردستان، پیش بینی کرد صادرات عراق در فوریه ۲.۹ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزیر نفت عراق قیمت هر بشکه نفت در سال میلادی جاری را بین ۵۸ تا ۶۳ دلار پیش بینی کرد. قیمت نفت برنت در بحبوحه رشد تقاضای چین و توزیع واکسنهای کووید ۱۹، از پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ درصد رشد کرده و   به بالای ۶۱ دلار در هر بشکه رسیده است.

وی همچنین اظهار کرد: اگر اوضاع عادی بماند، ایران ممکن است به بازار نفت برگردد اما در این باره توضیح چندانی نداد.