۰ نفر

وزیر انرژی قطر؛

قرارداد پروژه توسعه LNG قطر امضا شد

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۵۷
کد خبر: 504769
قرارداد پروژه توسعه LNG قطر امضا شد

شرکت قطر پترولیوم شرکتهای چی یودا و تکنیپ اف ام سی را برای قرارداد اصلی ساخت در پروژه توسعه ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع (LNG) انتخاب کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر و مدیرعامل قطر پترولیوم در مراسمی در دوحه توافقنامه ای به ارزش حدود ۱۳ میلیارد دلار را با این دو شرکت امضا کرد. وی گفت: هزینه کلی این پروژه توسعه ۲۸.۷۵ میلیارد دلار خواهد بود. این قرارداد اصلی بود که ما منتظر امضای آن برای نهایی کردن هزینه های پروژه بودیم. قطر پترولیوم تا دو هفته دیگر قراردادی برای ساخت مخازن ذخیره سازی اعطا خواهد کرد و تقریبا تمامی قراردادهای مربوط به این پروژه را تا پایان امسال امضا می کند.

قطر با ظرفیت تولید ۷۷ میلیون تن در سال، بزرگترین تولیدکننده LNG جهان است. با این حال توسعه جدید ظرفیت تولید در نقاط دیگر جهان به خصوص در استرالیا، از سهم بازار قطر کاسته است. پروژه جدید، بزرگترین پروژه LNG در دست ساخت در جهان است و تولید سالانه قطر را به ۱۱۰ میلیون تن افزایش خواهد داد.

کعبی گفت: قطر سرگرم مذاکره با شرکتهای اکسون موبیل، شورون و کونوکو فیلیپس و همچنین شرکتهای نفتی دیگر به عنوان شرکای احتمالی برای کسب ۳۰ درصد سهم در پروژه توسعه ظرفیت تولید LNG است. قطر پترولیوم اسناد مناقصه را هفته آینده به این شرکتها ارسال می کند و تا پایان سال شریکی انتخاب خواهد کرد یا این که این پروژه را به تنهایی انجام می دهد.

به گفته وزیر انرژی قطر، چندین خریدار LNG در آسیا هم علاقمند به سرمایه گذاری در این پروژه هستند و قطر پترولیوم در حال ارزیابی پیشنهاد آنهاست.

کعبی گفت: نخستین تولید گاز از این پروژه توسعه LNG در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۵ آغاز می شود و هر کدام از چهار واحد LNG یا خط تولید، فعالیتشان را به فاصله هر سه تا شش ماه آغاز می کنند تا در اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل سال ۲۰۲۷ به طور کامل به بهره برداری برسند. هر واحد ظرفیت تولید سالانه هشت میلیون تن را خواهد داشت اما ما می دانیم که امکان تولید بیشتر هم وجود دارد.

شرکت بیکرهیوز در سپتامبر برنده قرارداد تامین سه توربین گازی و شش کامپرسور سانتریفیوژ برای هر کدام از این چهار واحد جدید شد.

قطر قصد دارد ظرفیت تولیدش را تا سال ۲۰۲۷ به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش دهد. کعبی اظهار کرد قطر پترولیوم به برگزاری مناقصه کامل نیاز ندارد زیرا اکثر قراردادهایی که در نخستین پروژه توسعه امضا شدند شامل گزینه هایی برای فاز بعدی از جمله قیمتهای ثابت هستند. این شرکت تنها ممکن است مناقصه ای برای دو واحد LNG اضافی برگزار کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قطر در فاصله سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ برای توسعه میدان نورت فیلد که بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارد و با ایران در آن شریک است، برای خود مهلت قانونی تعیین کرده بود.