۰ نفر

احتمال ادامه افزایش قیمت نفت وجود دارد

لمس قله یک ساله نفت در نیویورک

۱۵ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۲۲
کد خبر: 503091
لمس قله یک ساله نفت در نیویورک

بهای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت طی معاملات دیروز در نیویورک برای لحظاتی به بیش از ۵۵ دلار بر بشکه رسید که بیشترین سطح از اواخر ژانویه سال گذشته به شمار می‌آید. به این ترتیب، نفت خام آمریکا در دیدرس کانال ۶۰ دلاری قرار گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ بر اساس گزارش بلومبرگ، رشد در بازارهای مالی دیگر در کنار تضعیف دلار از دلایل افزایش ارزش طلای سیاه در روز سه‌شنبه بودند. هر چند پس از آن رشد نفت محدود شد و زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶:۲۵ به وقت تهران) بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت با ۳/ ۱ دلار افزایش معادل ۴۳/ ۲ درصد به ۸۵/ ۵۴ دلار در هر بشکه رسید. برنت نیز همزمان همین مقدار رشد کرد و در سطح ۷۲/ ۵۷ دلار بر بشکه معامله شد.  قیمت نفت از اواخر سال گذشته با وارد شدن واکسن به مراحل پایانی آزمایشات انسانی و پس از آن تولید و واکسیناسیون در بسیاری از کشورها رشد کرده است.

علاوه بر این، تلاش اوپک و متحدانش برای تخلیه موجودی انبارهای جهانی نفت نیز دائما از قیمت‌ها حمایت کرده است. بازار فیزیکی نفت نیز نشانه‌های مثبتی نشان می‌دهد. برای مثال، رویال داچ شل دوشنبه در حرکتی تهاجمی بیشترین خرید روزانه نفت شاخص را در ۱۰ سال اخیر در بازار دریای شمال رقم زد. این غول نفتی همچنین در میان فعالیت‌های پرشمارش درخواست خرید ۷ محموله دیگر را ثبت کرده است.  در کنار این تحرک در بازار فیزیکی، ساختار منحنی نفت در بازار آتی نیز تقویت شده که به خوش‌بینی‌ها نسبت به چشم‌انداز آن افزوده است.

قرارداد با سررسید نزدیک برنت بیشترین پریمیوم قیمتی را نسبت به سررسیدهای دورتر در یک سال گذشته پیدا کرده که نشانگر محدودیت در سمت عرضه است. نفت اما هنوز با موانعی در راه ریکاوری تقاضا در کوتاه‌مدت رو‌به‌رو است. نگرانی‌هایی در مورد اینکه نوع جهش یافته کرونا منجر به قرنطینه بیشتر شود در کنار اینکه توزیع واکسن آن‌طور که انتظار می‌رفت پیش نرفته، بر روند افزایشی تقاضا فشار می‌آورد. با این حال، از آنجا که موج هوای سرد به آمریکا رسیده و بیشتر بانک‌های وال‌استریت پیش بینی می‌کنند موجودی‌ها در ماه‌های آینده همچنان کاهشی باشند، قیمت‌ها احتمالا به روند صعودی خود ادامه دهند.