۰ نفر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی؛

زودتر از هشت ماه به ۱۲۰کیلوگرم اورانیوم ۲۰درصد می‌رسیم

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۰۸
کد خبر: 497628
زودتر از هشت ماه به ۱۲۰کیلوگرم اورانیوم ۲۰درصد می‌رسیم

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مصوبه مجلس برای تولید ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد برای ما به راحتی قابل تحقق است، گفت: شاید زودتر از هشت ماه بتوانیم به این میزان برسیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی دوشنبه شب ۲۲ دی ماه با حضور در برنامه جهان آرا  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای درباره آغاز مجدد تولید غنی سازی ۲۰ درصد عنوان کرد: شروع ۲۰ درصد با توجه به قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس در ماده اول مقرر کرده بلافاصله بعد از تصویب از سرگیری غنی سازی ۲۰ درصد را داشته باشیم. در مورد ۲۰ درصد ما سال ۱۳۸۸ تولید آن را شروع کردیم زمانی که دنبال سوخت راکتور تهران بودیم و بعد از آن موفق شدیم سوخت را تولید کنیم و نقطه عطفی برای فعالیت‌های هسته‌ای ما شد.

*زودتر از هشت ماه به ۱۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد می‌رسیم

وی افزود: مجلس تصمیم گرفت تولید ۲۰ درصد از سر گرفته شود. اگر چه در گام‌های کاهش تعهد این موضوع را داشتیم و وقتی عدد ۳.۶۷ را کنار گذاشتیم عملا می‌توانستیم تا ۲۰ درصد بالا برویم، ولی بنا به سیاست‌های دولت تصمیم گرفته شد در حدود ۴.۵ درصد تا ۵ درصد تولید کنیم که آن هم بالاتر از ۳.۶۷ درصد بود و آن هم مواد اولیه امروز ما را تولید می‌کرد.

کمالوندی بیان کرد: الان حدود چهار تن مواد اولیه داریم و مصوبه مجلس که حدود ۱۲۰ کیلوگرم ظرف یک سال تولید کنیم به راحتی برای ما قابل تحقق است. از زمانی که کار را شروع کردیم شاید زودتر از هشت ماه مقداری که قانون تعیین کرده به آن برسیم.

وی درباره واکنش‌ها به آغاز غنی سازی ۲۰ درصد گفت:‌ متاسفانه سیاه‌نمایی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران از ابتدا بوده که نه به فعالیت‌های کشور ما بلکه به ذات تکنولوژی هسته‌ای برمی‌گردد. وقتی می‌خواهید به قله هسته‌ای برسید باید به قله‌های دیگر در حوزه‌های فیزیک، شیمی،‌ ریاضی و سیالات و ... برسید. وقتی توانایی‌های ایران را دیدند به سیاه‌نمایی شروع کردند که ایران به دنبال سلاح‌ هسته‌ای و اهداف دیگر است و ۶ قطعنامه شورای امنیت، هفت قطعنامه شورای حکام و ۶ تا تصمیم نامه در شورای حکام داشتیم که حدود ۲۰ تا به نحوی قفل و بندی بود که فکر می‌کردند می‌توانند به این ترتیب صنعت هسته‌ای را کنترل می‌کنند.

 کمالوندی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای ایران زایش از درون بوده است، اظهار داشت: تلاش کردند سیاه‌نمایی کردند و با فشارها به ایران محدودیت ایجاد کنند و اهداف اقتصادی و علمی و فنی داشتند و یکسری اهداف سیاسی. وقتی می‌خواستند این سیاه‌نمایی را داشته باشند مترصد فرصت‌هایی بودند مثل ۲۰ درصد. این تلقی را برای دنیا ایجاد می‌کنند که ایران به سلاح هسته‌ای نزدیک شده است.

* امروز کسی در دنیا نیست که باور کند جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح‌ هسته‌ای است

وی گفت: امروز کسی در دنیا نیست که باور کند جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح‌ هسته‌ای است.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره قانون اخیر مجلس اظهار داشت: یکسری ملاحظات سیاسی دولت داشت که به دولت و وزارت خارجه مربوط می‌شود. ما به عنوان سازمان مجری تصمیمات عالیه نظام را اجرا می‌کنیم و زمانی قانونی باشد حتما باید اجرا شود به خصوص اینکه در مسیر شکل گیری قانون حضور داشتیم و قانون می‌توانست به نحوی باشد که ما نتوانیم اجرا کنیم. بعضی موارد است که اگر آنچه مدنظر مجلس بخواهد انجام شود باید یکسری همراهی‌ها با سازمان انرژی اتمی انجام شود.

کمالوندی بیان کرد: دولت بنا به دلایلی موافق نبود که در آن مقطع این قانون تصویب شود و ملاحظات خود را مطرح کرد و من هم در صحن علنی مجلس مواضع دولت را مطرح کردم. ولی آقای صالحی در سازمان انرژی اتمی نظرشان این است که این یک فرصتی است برای صنعت هسته‌ای ما که خودنمایی کند. چون متاسفانه آنقدر مطرح شده که صنعت هسته‌ای ما نابود شده است، در حالی که حدود هشت سال است من در کنار متخصصان عزیز خدمت می‌کنم به جرأت می‌توانم بگویم صنعت هسته‌ای ما امروز به هیچ وجه قابل ملاحظه با شش هفت سال پیش نیست به لحاظ پیشرفت‌هایی که در حوزه فنی کرده است.

براساس ماده یک «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در راستای تأمین شروط نه گانه مقام معظم رهبری در خصوص توافق هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی ایران مؤظف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، جهت مصارف صلح‌آمیز نسبت به تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد اقدام و سالانه به میزان حداقل ۱۲۰ کیلوگرم آن را در داخل کشور ذخیره کند. همچنین سازمان مذکور مؤظف است نیاز کشور برای مصارف صلح‌آمیز اورانیوم با غنای بالای ۲۰ درصد را به طور کامل و بدون تأخیر تأمین کند. در ماده ۲ این قانون آمده است در اجرای بند (۳) قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام مصوب ۱۳۹۴.۷.۲۱ و در جهت تحقق ظرفیت یکصد و نود هزار سو غنی‌سازی، سازمان انرژی اتمی ایران، مکلف است بلافاصله پس از تصویب این قانون، ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده با سطح غنای متناسب هر یک از مصارف صلح‌آمیز کشور را، به میزان ماهانه حداقل پانصد کیلوگرم افزایش دهد و نسبت به نگهداری و انباشت مواد غنی شده در کشور اقدام کند. (اینجا بخوانید)

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در برجام سه نوع محدودیت بود که یک محدودیت در تعداد سانتریفیوژ بود، اظهار داشت: درست است ۱۹ هزار سانتریفیوژ ایستاده داشتیم که از اینها ۱۱ سانتریفیوژ کار می‌کرد و بخش مهمی از سانتریفیو‌ژها کار نمی‌کردند چه به دلایل سیاسی و چه فنی. وقتی شما از ۱۱ هزار سانتریفیوژ به شش هفت هزار سانتریفیوژ رفتید، این محدودیت با توجه به اینکه در یک برنامه صنعتی حداقل از ۴۸ هزار سانتریفیوژ می‌کنید این ۴۸ هزار سانتریفیوژ ما را به ۱۹۰ هزار سو نمی‌رساند.

وی همچنین گفت که تست‌های مکانیکی سانتریفیوژ IR9 با ۵۰ سو به تدریج در حال شروع شدن است.

* حدود دو ماه می‌توانیم راکتور قبلی را دوباره احیا کنیم

کمالوندی همچنین درباره راکتور آب سنگین اراک بیان کرد: لوله‌هایی که در کلندریا بود و پیشنهاد از طرف ایران بود که در آن لوله‌ها سیمان ریخته شود، چون اطلاع داشتیم لوله‌های دیگر را داریم که عوض کنیم و اگر بخواهیم برگردانیم حدود دو ماه می‌توانیم راکتور قبلی را دوباره احیا کنیم.

 معاون علی اکبر صالحی خاطرنشان کرد: در مجلس صحبت از این بود که چون هدف ما لغو تحریم‌هاست و اگر این قانون را تصویب و این لوله‌ها را دوباره گذاشتیم و مثلا دو ماه دیگر اینها عقب نشینی کرده و تحریم‌ها را لغو کردند و قرار شد به عقب برگردیم، دوباره لوله‌ها را از بین ببریم. به همین خاطر تصمیم گرفتند که به جای آن راکتور جدیدی را در نظر بگیرند که طبق ماده پنج قانون ما باید برنامه زمانبندی راکتور جدید را ظرف یک ماه تقدیم مجلس کنیم که در این زمینه کار لازم انجام شده است.

کمالوندی با بیان اینکه همان راکتور قبلی با مشخصات قبلی است، گفت: الان دو مسیر را برای راکتور طی می‌‌کنیم. یک راکتور بهینه شده است. این راکتور جدید به دلیل اینکه شار نوترونی بالا دارد و فضا برای آزمایشات بعد از پرتودهی می‌دهد راکتور بهتری است. راکتور قبلی به دلیل اینکه سوخت عادی مصرف می‌کرد، کالندریا تمام فضا را برای سوخت اشغال می‌کرد. الان که از سوخت غنی شده استفاده می‌کنید یک سوم برای سوخت اشغال می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: قرار است نیمه اول سال آینده تست سرد این راکتور را داشته باشیم.

*همین الان حدود چهار تن اورانیوم داریم

 کمالوندی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره میزان مواد هسته‌ای خاطرنشان کرد: ما حدود ۱۰ تا ۱۱ تن مواد هسته‌ای داشتیم که به خارج فرستادیم. بخشی که سوخت ۲۰ درصد است را امانت گذاشتیم و پنج کیلو پنج کیلو می‌گیریم و در قبال آن حدود ۶۰ تن کیک زرد گرفتیم که باعث شد ظرفیت ذخایر کیک زرد ما افزایش یابد. همین الان ما چهار تن اورانیوم داریم و با قانون مجلس قرار است ما ظرفیت را به ۵۰۰ کیلو در ماه برسانیم. یعنی به عبارتی در پایان سال ۵۰۰ کیلو ظرفیت داریم و همین الان حدود ۲۰۰ کیلو ظرفیت داریم. با افزایش ماشین‌های جدید ما حدود یک سال و یک سال و نیم حداقل به مواد قبلی می‌رسیم و به سرعت می‌تواند افزایش یابد.

وی یادآور شد: پنج تن، ۱۰ تن با ۳۰ تن تفاوت زیادی ندارد. اگر اینها را بخواهید برای سوخت نیروگاه بوشهر استفاده کنید. برای یک سال این نیروگاه حداقل حدود ۳۲ تن سوخت زیر پنج درصد نیاز دارید که الان از روسیه دریافت می‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: طرف مقابل که تبلیغ می‌کند ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است.

* از نظر من برجام باید حاصل می‌شد

 کمالوندی در خصوص نظر شخصی خود درباره برجام گفت: از نظر شخصی من باید این کار انجام می‌شد و می‌نشستیم و راهی برای قطعنامه‌های فصل هفت سازمان ملل پیدا می‌کردیم. همین قطعنامه‌ها مانع بود و مشکل ایجاد می‌کرد. من به عنوان کسی که سابقه دیپلماتیک داشتم معتقدم باید تلاش می‌شد حل شود.

وی یادآور شد: ابتدای کار یک گشایشی ایجاد شده بود. ما با یک شیطان بزرگ مواجه هستیم و در یک صحنه بین‌المللی کار می‌کنیم و در آن صحنه شما کارهایی را با یکسری اهداف انجام می‌دهید. آمریکا صرفا بحث ایران نبوده و با مسائل محیط زیستی و موشک‌های میان برد در اروپا چه کردند. اتفاقاتی که الان در آمریکا رخ می‌دهد، رفتار عجیب و غریبی در صحنه جهانی رخ می‌دهد و شما نمی‌توانید الان بحث هسته‌ای ایران را از موضوعات کل روابط با آمریکا و فضای بین‌المللی جدا و راجع به این یک مورد بخواهید قضاوت کنید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: این کار به نظر من باید انجام می‌شد و الان هم باید اقداماتی انجام گیرد. صنعت هسته‌ای ما باید حفظ شود. اگر اقداماتی کردیم که قطعنامه‌ها برداشته شود از این طرف هم نباید به صنعت هسته‌ای ما صدمه‌ای وارد شود.

کمالوندی گفت: اگر من در این سازمان نبودم شاید این دیدگاه شما را داشتم که ببیند کاری صورت نگرفت ولی من هشت سال است در این حوزه هستم. ما صنعتی می‌خواهیم که اگر در سوخت خودکفا نباشیم امنیت تامین را داشته باشیم و اگر مثلا روسیه در اختیار ما قرار نداد ما روی پای خود بایستیم.

* انگلیسی‌ها شیطنت کردند

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که ما در قطعنامه‌های قبلی از جمله ۱۹۲۹ هیچ وقت ذیل ماده ۴۲ منشور نبودیم و آن چه ذیل آن بودیم ماده ۴۱ فصل هفت بود و مگر قرار نبود ما ۹۰۰ تن کیک زرد بعد از برجام بگیریم و انگلیس مانع شد؟ اظهار داشت: ۲ هزار تن تفاهمانه با قزاقستان بود. ۹۰۰ تن قرارداد بسته شده بود که قرار بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: پیش بینی خیلی خوبی شده بود که مشکلات کیک زرد ما برطرف شود. در مذاکره بده و بستان این گونه تمام شد و طرف مقابل خواسته‌های خودش را داشت و وقتی توافق شد باید در کانال خرید می‌آمد و آنها موافقت می‌کردند و انگلیسی‌ها شیطنت کرده و گذاشتند آمریکای جدید (ترامپ) وارد شد و کاملا مخالفت کرد.

وی ادامه داد: همین وضعیت نیز در «ایتر» پیش آمد. ما با «ایتر» سه سند امضا کردیم. با آقای صالحی از آنجا بازدید کردیم و مشارکت ایران خیلی می‌توانست موثر باشد. آمریکا جلوی این کار را گرفت.

بهروز کمالوندی در ادامه حضورش در برنامه جهان آرا عنوان کرد: دو روش برخورد وجود دارد یک روش عامیانه و برخوردهای سیاه و سفیدی یک برخورد دیگر برخورد مدبرانه و سیاسی است.

* اگر می‌خواهید سازنده سوخت نیروگاهی باشید باید دو گلوگاه را حل کنید

سخنگوی سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: فرض کنید الان برجامی نیست و شما صنعت هسته‌ای دارید. در حوزه رادیودارو علیرغم تحریم‌ها و فشارها کار به نحو احسن انجام می‌شود. یک حوزه نیروگاهی دارید که روس‌ها صرفا در ساخت نیروگاه در زمان برجام به صورت جدی وارد شدند. مکاتبات آن موجود است. همان زمان با کره و ژاپن صحبت کردیم و حتی با سرمایه و تسهیلات اعتباری خودشان آمدند، ولی آمریکا جلوی آنها را گرفت و در حوزه نیروگاهی محدودیت‌هایی وجود دارد که همچنان است و اگر بخواهید نیروگاه توسعه دهید باید این مسائل را حل کنید.

وی ادامه داد: یکی در حوزه غنی سازی برای تولید سوخت است. ما سوخت تهران را تولید کردیم، ولی اگر می‌خواهید سازنده سوخت نیروگاهی باشید باید دو گلوگاه را حل کنید یکی دسترسی به مواد اولیه داشته باشید که در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب الا چند سال اخیر که حدود ۴۰۰ تن کیک زرد وارد کشور کردیم، کلا حدودا ۵۵۰ تن کیک زرد با قراردادهای قبل از انقلاب بوده است. دیگر یک کیلو کیک زرد وارد کشور نشده است.

وی افزود: گلوگاه دوم، بحث‌های تکنولوژیک است.سوخت راکتور تهران سه تا چهار کیلو نیاز است و نیاز به نطنز ندارد و با نصف فردو هم می‌توان این کار را انجام داد. ولی اگر نطنز و فردو و دنبال ماشین‌های جدید هستید، باید مشکل گلوگاه تکنولوژی سوخت را هم حل کنید. این سوخت باید بعد از پرتودهی، آزمایش شود. با فضایی که ایجاد شد در این مدت یادداشت تفاهمی با روسیه در این زمینه امضا کردیم و یک نقشه راه ۱۰ ساله که الان پنج سال آن گذاشته که بتوانیم سازنده سوخت نیروگاه بوشهر باشیم. اگر این اتفاق نیفتاده بود به هیچ وجه روسیه هم نمی‌آمد. همین روسیه فعلی مقابل آمریکا در کنار ما هستند، ولی ملاحظات خودشان را دارند و همین‌ها در قطعنامه‌های قبلی علیه ما رای دادند.

کمالوندی خاطرنشان کرد: اگر بخواهید صنعت هسته‌ای را داشته باشید باید گره‌های صنعت را یکی یکی باز کنید.

*فضای سیاسی فضای داد و ستد است

وی گفت: برجام یک مدت زمانی دارد و بعد از آن محدودیت‌ها کنار می‌رود. به عنوان یک دیپلمات می‌گویم فضای سیاسی فضای داد و ستد است. قطعنامه‌های فصل هفت را کنار زدید و راهی برای همکاری باز کردید. در صنعت هسته‌ای اگر بتوانید تبادل تجربیات داشته باشید و دسترسی به تجهیزات داشته باشید در وضعیت بهتری قرار می‌گیرید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما باید خودکفایی داشته باشیم، یادآور شد: خودکفایی به این معنا نیست که ما همه چیز را خودمان تولید کنیم و در را ببندیم و هیچ ارتباطی نداشته باشیم.

*من باید حرف افراد فنی را ملاک قرار بدهم یا حرف فرد دیگری که اطلاعات کلی از این صنعت دارد؟

معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سؤال که کدام خطوط قرمز در برجام اجرا نشد؟ اظهار داشت: یکسری کف‌ها مشخص شده بود که باید رعایت می‌شد مثلا از نظر تعداد سانتریفیوژ و بحث‌های دیگر که اینها رفت و برگشت پیدا می‌کرد. حضرت آقا با توجه به اینکه خطوط کلی را مشخص می‌کنند، وارد جزییات نمی‌شوند. کلیاتی مشخص کردند که در این کلیات صنعت هسته‌ای باید حفظ شود و اینها رفت و برگشتی پیدا می‌کرد که به افراد فنی مرتبط می‌شد. مثلا وقتی شما می‌خواستید همه اینها را اجرا کنید و همه می‌خواستند همه اجرا شود و بالاتر از آن هم باشد، به جاهایی می‌رسید که نمی‌شد و یک جاهایی هم خیلی بالاتر از کف بود. حضرت آقا صلاح دیدند به خود دولت واگذار کنند و دولت در این خصوص تصمیم بگیرد.

کمالوندی اضافه کرد: یک بالانس نسبی بوده است و می‌توانست خواسته‌ها بیشتر از این باشد، ولی ممکن بود مذاکرات به بن بست بخورد و به نتیجه نرسد. به عنوان کسی که هشت سال صدها جلسه با افراد فنی دلسوز حزب اللهی و معتقد داشتم ما حرف‌های اینها را می‌شنویم و اینها می‌گویند درست است مانع و محدودیتی ایجاد شده، ولی می‌توانیم پشت سر بگذاریم. من باید حرف اینها را ملاک قرار بدهم یا حرف فرد دیگری که اطلاعات کلی از این صنعت دارد. باید وسط گود بروید و ببینید.

وی با بیان اینکه کشوری است که دنبال صنعتی هست که می‌تواند توان و اقتدار و ثروت برای کشور ایجاد کند و باید حفظ شود و حفظ آن مستلزم دو راه است، عنوان کرد: یک راه که شما احتمالا می‌پسندید که قطع ارتباط و قطعنامه هم هر تعداد باشد، باشد.

کمالوندی بیان کرد: نباید اینگونه تلقی کرد که اصلا اینها دلشان نمی‌سوخته است. تیم تلاش خودشان را کردند. ممکن است شما این تلاش را نپسندید.

*میدان هسته‌ای تنها میدان ما نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: مجلس قانونی را تصویب کرده در امتداد گام‌های کاهش تعهدات، قدم خوبی است و باید فشاری به طرف مقابل وارد شود. ما در کل داریم خوب رفتار می‌کنیم و این گروه و آن گروه را کنار بگذاریم و بگوییم جمهوری اسلامی در مقابل استکبار جهانی. میدان هسته‌ای تنها میدان ما نیست. باید انسجام داشته باشیم و با هم باشیم و اگر نباشیم آنها به اهدافشان می‌رسد.

وی با بیان اینکه الان یک صدایی در کشور است و همه دلمان از هر دیدگاهی می‌خواهیم مقابل استکبار جهانی پیروز و هر چه زودتر پیروز شویم و استکبار جهانی روزی به زانو در بیاید، گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان یک استراتژیست وارد و مسلط افول آمریکا و سقوط استکبار جهانی را پیش بینی کردند و ما می‌توانیم این را تسریع ببخشیم و خواسته‌های خودمان را داشته باشیم. باید با هم باشیم.

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ما اگر از هسته‌ای این سه چهار حوزه (رادیودارو، تولید سوخت، نیروگاه و) را می‌خواهیم همه مقدور است و همه را ان‌شاءالله خواهیم داشت.

وی یادآور شد: قسم آقای صالحی به دوره خودش قسم درستی بوده است. نگاه ایشان این بود که قرار نیست جلوی این صنعت گرفته شود و به اهداف کلان خود نرسد.

* صدور آب سنگین به هفت تا هشت کشور

کمالوندی درباره کارخانه آب سنگین بیان کرد: الان کارخانه آب سنگین ما به خوبی تولید می‌کند و به هفت هشت کشور صادر می‌کنیم. هم ۱۵۰ نوع دوتره و اکسیژن ۱۸ تولید می‌کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص راکتور آب سنگین اراک گفت: الان ماشین سوختگذار، مدار ثانویه و ... را داریم. حداکثر در نیمه اول سال آینده تست سرد را با یک راکتوری که از راکتور قبلی به مراتب بهتر است خواهیم داشت. توقفی نبوده و پیشرفت هم صورت گرفته است.

* شهید فخری زاده

معاون علی اکبر صالحی درباره شهید فخری زاده و اینکه بعد از ترور شهید فخری زاده چرا آقای کمالوندی گفت که برای هیچ یک از دانشمندان هسته‌ای ما اتفاقی نیفتاده است؟ گفت: ایشان از دوستان بنده حقیر بود و بیشتر از کسانی که تا روز شهادت ایشان را نمی‌شناختند من ایشان را خوب می‌شناختم. بعد از حادثه نطنز اتفاقی افتاده بود و یک اتفاق دیگری می‌خواست در سطح بین‌المللی گفته شود که ضربه دیگری به صنعت هسته‌ای وارد شد. در آن زمان به ذهن ما رسید که بگوییم متخصصان سازمان انرژی اتمی ضربه‌ای ندیدند و حرف دروغی هم نبوده است. اما بعد هم در مورد شهید مسائلش را مطرح و در حوزه پدافند نه ما بلکه خود وزیر دفاع و سردار باقری اشاره کردند.

کمالوندی بیان کرد: شهید فخری زاده در حوزه فیزیک هسته‌ای تحصیلات داشت و کار پدافند هسته‌ای هم انجام می‌داده است، ولی کارهای عمده آن در زمینه پژوهش و نوآوری وزارت دفاع بوده است

وی گفت: شهید فخری زاده عارف بزرگی بودند و اینکه دشمنان این گونه انعکاس دهند که صدمه‌ای به سازمان انرژی اتمی و صنعت هسته‌ای وارد شده، آن زمان این موضوع به ذهن ما رسید. معنای عکسی ندارد که ایشان دانشمند هسته‌ای نبوده، ایشان دانشمند هسته‌ای هستند.

* مذاکرات عمان

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره مذاکرات عمان با آمریکایی‌ها نیز اظهار داشت: زمانی که آقای صالحی به وزارت خارجه آمدند به من پیشنهاد معاونت اداری و مالی دادند. در آن زمان در حاشیه این موضوع بودم و می‌شنیدم که دارند می‌روند و افراد شایسته‌ای را برای این کار تعیین کردند. آقای خاجی، بهاروند و نجفی بودند و افراد خوبی انتخاب شده بودند و آنگونه که از آقای صالحی شنیدم حضرت آقا نظرشان این بوده که در سطح وزیر نباشد. از صالحی شنیدم آقای احمدی نژاد مخالف بوده است و چون مذاکرات آشکاری نبود خیلی در سطح جامعه نیامده بود که چه کسی موافق و مخالف است. آنگونه که آقای صالحی بیان می‌کنند حضرت آقا گفته بودند بدبین هستند و با اصرار صالحی ایشان گفته بودند با شروطی و مذاکره برای مذاکره نباشد و سطح بالا نباشد و یک چارچوب سیاسی قوی را مطرح کرده بودند. ولی بعد از تغییرات دولت آن مذاکرات متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: تلقی این بود که اروپا به دهن آمریکا نگاه می‌کنند و یک بار با اروپا مذاکره شده بود و آمریکا آن را به هم زده بود و تلقی این بود اگر با آمریکا مذاکره کنیم اروپایی‌ها قبلا موافق بوده‌اند و می‌شود فضایی را ایجاد کرد. تا جایی که می‌دانم قدم‌های اول از سمت آمریکا برداشته شده بود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره موضع دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز بیان کرد: حقیقتا نمی‌دانم.

* این گره را باید به نحوی باز کرد و قطعنامه‌ها را نباید به حال خودش رها کرد

کمالوندی در پاسخ به این سؤال که آیا تجربه هفت سال گذشته و مذاکرات انجام شده را مثبت می‌دانید یا خیر؟ اظهار داشت: این اولین تجربه بزرگ در این حوزه بوده و قطعا اگر در حوزه‌های دیگر وزارت خارجه وارد شود با اندوخته‌ای که از این تجربیات دارد می‌تواند بهتر عمل کند. ما دیپلمات‌ها مثل یک سرباز هستیم و یاد می‌گیریم که وابسته به جناح و گروه نباشیم، چون می‌خواهیم به کشور خدمت کنیم.

وی گفت: به عنوان یک دیپلمات نظر من این است که این گره را باید به نحوی باز کرد و قطعنامه‌ها را نباید به حال خودش رها کرد. اینکه یک عده حتی در سطوح بالا در کشور تلقی‌شان این است که قطعنامه هر چقدر باشد اشکال ندارد، اشتباه است. اینکه تصمیم چه چیزی گرفته می‌شود در سطوح بالاست.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: حتما امروز اگر وضعیت‌مان بهتر از قبل است تجربه‌ای که داریم بهتر است. اگر به عقب برمی‌گشتیم مذاکره می‌کردیم. اگر مذاکره نمی‌کردیم چه کار می‌کردیم؟

* نباید مذاکره را تابو کنیم ولی باید از روی قدرت باشد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ما یک نبرد سنگینی با آمریکا داریم و تنها در حوزه نظامی نمی‌شود تعریف کرد در حوزه سیاسی، حقوقی و بین‌المللی و فرهنگی است و نبرد همه جانبه است. دشمن ما غدار است و ما کارآموزده  شدیم باید از موضع قدرت حرف‌مان‌ را بزنیم. خجالتی بودن و قهر کردن و منزوی بودن مسائل را حل نمی‌کند.

کمالوندی اضافه کرد: نباید مذاکره را تابو کنیم، ولی مذاکره باید از روی قدرت باشد. در حوزه سیاسی نباید تابو درست کنیم. سیاست خارجی سیال است و حتی بهترین دوست شما ممکن است در موضوعی از بدترین دشمن شما بدتر باشد.

وی گفت: ما در حوزه دستاورد یکسری دستاوردها را نمی‌توانیم بیان کنیم چون ممکن است برای کشور مشکل ایجاد کند.