۰ نفر

کنترل نفت خام؛

چرا تنگه هرمز هنوز نقطه توجه جهانی نفت است؟

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۹:۴۸
کد خبر: 497625
چرا تنگه هرمز هنوز نقطه توجه جهانی نفت است؟

بلومبرگ طی گزارشی نوشت تنگه هرمز در دهانه خلیج فارس، کم‌تر پیش می‌آید از مرکز تنش‌های جهانی به دور باشد. ایران با ایجاد اختلال در این تنگه، نشان می‌دهد قدرت ضربه زدن متقابل به آمریکا و کنترل نفت خام را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  بلومبرگ طی گزارشی نوشت تنگه هرمز، آبراه باریک دهانه خلیج فارس، کمتر پیش می آید که از مرکز تنش های جهانی به دور باشد. یک راه اصلی کشتیرانی که حدود یک سوم نفت انتقالی از روی آب، از آن گذر می کند، به دقت برای نشانه هایی از بروز اختلال رصد می شود.

در ژانویه 2021، ایران یک نفتکش کره جنوبی را در این منطقه توقیف کرد. درحالی که ایران قبلا تهدید کرده بود، این تنگه را می بندد اما این تنگه همچنان باز است.

 تنگه هرمز کجاست؟

تنگه هرمز شبیه یک V وارونه است و خلیج فارس را به اقیانوس هند متصل می کند. ایران در شمال و امارات و عمان در جنوب آن واقع شده اند. این تنگه 100 مایل (161 کیلومتر) طول و در باریک ترین قسمت 21 مایل عرض دارد بطوریکه در هر لاین کشتیرانی تنها 2 مایل عرض دارد.

کم عمقی آن باعث آسیب پذیری کشتی ها در برابر مین ها و نزدیکی به زمین می شود.

 

Nzuo9KgdFddr

 

 نفتش این تنگه چیست؟

این تنگه برای تجارت نفت در جهان بسیار لازم و ضروری است. براساس آمار بلومبرگ، نفتکش ها در سال 2020 از طریق این تنگه، نزدیک به 12 میلیون بشکه در روز نفت و میعانات گازی از عربستان، عراق، کویت و امارات ارسال کرده اند. این تنگه همچنین برای گاز طبیعی مایع و ال ان جی حیاتی است به طوریکه یک چهارم عرضه این محصول، بیشتر از قطر، در سال 2020 از این تنگه عبور کرده است.

چه اتفاقی افتاده است؟

نیروی های ایران یک نفتکش کره ای حامل محصولات پتروشیمی در حال عبور از این تنگه به مقصد امارات را در 4 ژانویه متوقف کردند.

این گزارش و رسانه های دیگر مدعی هستند این توقیف به اختلاف تهران و کره بر سر 7 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی به علت تحریم های آمریکا ارتباط دارد.

نفتکش های دیگری هم در این تنگه توقیف شده اند از جمله نفتکش انگلیسی «استنا امپرو» در نیمه سال 2019 و نیروهای ایران همچنین یک نفتکش کوچک دیگر را در آگوست 2020 در خلیج عمان توقیف کردند و پهپاد جاسوسی آمریکا را بر فراز این تنگه در سال 2019 مورد اصابت قرار دادند.

برخی از شرکت ها به طور موقف حرکت از تنگه را به علت نگرانی های امنیتی متوقف کردند.

چرا ایران در حمل و نقل کشتیرانی اختلال ایجاد خواهد کرد؟

آمریکا از سال 2018، با هدف متوقف کردن فروش نفت ایران به اقتصاد این کشور صدمه زده است. ایران با ایجاد اختلال در این تنگه، نشان می دهد که قدرت ضربه زدن متقابل به آمریکا و کنترل نفت خام را دارد.

در عین حال، هرگونه افزایش قیمت نفت می تواند به جبران درآمد ایران که از طریق تحریم ها از دست داده، کمک کند. جو بایدن، تلویحا می گوید می خواهد در دوران ریاست جمهوری خود برای بهبود روابط آمریکا با ایران استفاده کند اما تنش ها میان دو کشور به علت تحریم ها و ترور ژنرال ارشد ایران در اوایل سال 2020 و همینطور کشته شدن یک دانشمند برجسته هسته ای در اواخر سال که ایران اسرائیل را مسئول آن می داند، بدتر شده است.

جمهوری اسلامی ایران در ژانویه 2021 اعلام کرد آمریکا باید 70 میلیارد دلار به عنوان غرامت تحریم های نفتی ایران بپردازد و اگرنه این کشور فعالیت های هسته ای خود را طریق افزایش غنی سازی اورانیوم بیشتر خواهد کرد.

 آیا ایران تاکنون تنگه هرمز را بسته است؟

ایران تاکنون این کار را نکرده است. در جریان جنگ 88-1980  میان عراق و ایران، نیروهای عراقی به منظور تحریک نیروهای ایرانی به جبران و تلافی، به پایانه صادرات نفت در جزیره خارک در شمال غرب تنگه هرمز حمله کردند.

اگرچه، ایران تلاش نکرد تنگه هرمز را ببندد، اما پس از آن میان دو کشور جنگ نفتکش ها دنبال آن رخ داد که طرفین به 451 فروند کشتی بین خود حمله کردند.

این امر سبب شد تا هزینه بیمه نفتکش ها به میزان چشمگیری بالا رود و به افزایش قیمت نفت کمک کرد.

زمانی که در سال 2011، تحریم ها علیه ایران اعمال شد، ایران تهدید کرد تنگه هرمز را می بندد اما در نهایت این کار را نکرد.

تاجران نفتی تردید دارند که این کشور این تنگه را کاملا ببندد زیرا مانع صادرات نفت خود ایران نیز می شود.

 آیا این تنگه قابل حفاظت هست؟

در جریان جنگ نفتکش ها، نیروی دریایی آمریکا به اسکورت کشتی ها در خلیج فارس متوسل شد. در سال 2019 یک ناو هواپیمابر و بمب افکن B-52 به منطقه اعزام کرد. در همان سال، آمریکا یک عملیات نگهبانی با مشارکت، انگلیس، استرالیا، بحرین و امارات  موسوم به ایجاد امنیت دریایی بیت المللی آغاز کرد.

 چه کسی بیشترین وابستگی را به تنگه هرمز دارد؟

عربستان بیشترین صادرات نفت از طریق تنگه هرمز را انجام می دهد هرچند که می تواند این صادرات را با استفاده از خط لوله 746 مایلی در سراسر این کشور به پایانه ای در دریای سرخ انجام دهد. امارات هم تاحدی می تواند این تنگه را با ارسال 1.5 میلیون بشکه در روز از طریق خط لوله از میادین نفتی خود به بندر فجیره در خلیج عمان دور بزند.

کشورهای مهم تولیدکننده نفت اوپک که به صادرات از تنگه هرمز وابسته اند:

Tjg55V4rAKKy

مقداری از نفت عراق هم می تواند از بندر سیهان ترکیه از طریق دریا صادر شود اما 85 درصد انتقال نفت این کشور از طریق تنگه هرمز است که این کشور را به شدت به این آبراه رایگان وابسته می کند.

کویت، قطر و بحرین هیچ گزینه ای ندارند.

صادرات نفت عربستان از این طریق بسیار هزینه بر و طولانی مدت خواهد بود. امارات هم از زمان نخستین تهدید ایران در سال 2011 در اتمام و ارسال نفت از طریق خط لوله ذکر شده موفق نبوده است.