۰ نفر

ناکامی نفتی ترامپ در واپسین روزها

۲۲ دی ۱۳۹۹، ۷:۵۷
کد خبر: 497093
ناکامی نفتی ترامپ در واپسین روزها

فصل، فصل ناکامی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است. او پس از متحمل شدن باخت در انتخابات ریاست جمهوری که با حواشی بسیار زیادی هم همراه بود، حالا یکی از طرح‌های بلندپروازانه‌اش با استقبالی مواجه نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ مزایده بیش از یک میلیون آکر (واحد اندازه‌گیری زمین معادل ۴۰۴۷ متر مربع) از زمین‌های فدرال واقع در پناهگاه ملی حیات وحش قطب شمال در آلاسکا هفته گذشته برای شرکت‌های حفاری نفت و گاز برگزار شد که طی آن فقط نیمی از این زمین‌ها مشتری داشتند، آن هم با قیمت بسیار پایین که در صورت تایید، سود مالی کمی به دولت فدرال خواهد رساند.

دولت ترامپ معتقد بود این زمین‌ها منابع عظیمی از دلارهای نفتی را به خزانه وارد خواهد کرد و وعده ایجاد شغل و رونق اقتصادی در این منطقه را داده بود. حال آنکه فعالان محیط زیستی به شدت با تخریب طبیعت بکر این زیستگاه حیوانات و پرندگان مهاجر که از شش قاره مختلف گرد هم می‌آیند، مخالف بودند و پویش‌های زیادی برای جلوگیری از این امر به راه انداختند. بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده حتی اگر قلبا دغدغه حفاظت از محیط زیست را نداشته باشد، از آن برای کسب رای بسیاری از شهروندان که نگران گرمایش زمین و پیامدهای آن هستند، بهره برد. او طی کارزار انتخاباتی‌اش وعده داد از صدور مجوزهای جدید برای حفاری نفت و گاز در املاک فدرال جلوگیری خواهد کرد. بنابراین، ترامپ مخصوصا پس از شکست در انتخابات، روند قانونی و همین‌طور برگزاری مزایده را تسریع کرد تا پیش از خروج از کاخ سفید، مجوز حفاری در زمین‌های زیادی در آلاسکا را صادر کند؛ هر چند برخی اعضای کابینه بایدن از برگشت‌پذیر بودن این مجوزها خبر داده بودند. برگزارکنندگان این مزایده اما نتایج آن را حتی یک پیروزی و نشانه اشتیاق شرکت‌های نفتی به توسعه این منطقه دانسته‌اند. مزایده‌ای که در آن فقط ۴/ ۱۴ میلیون دلار برای خرید حق حفاری توسط ایالت آلاسکا و دو شرکت کوچک نفتی پیشنهاد شده است.

پناهگاهی برای نفت یا حیات وحش؟

به گزارش اکونومیست، برای مردم بومی گویچین، دشت ساحلی پناهگاه ملی حیات وحش قطب شمال در آلاسکا «مکانی مقدس یا جایی است که زندگی از آن آغاز می‌شود.» از نظر فعالان محیط زیست، این یک زیستگاه نادر است که باید محافظت شود؛ محل زندگی گوزن کانادایی، خرس‌های قطبی و پرندگان مهاجر از شش قاره. از نظر دونالد ترامپ، این یک منبع ثروت نفتی و تامین‌کننده امنیت انرژی آمریکا است. برای شرکت‌های انرژی هم حفاری در این منطقه ریسکی است که ارزش آن را ندارد.

ششم ژانویه، پس از چهار دهه اختلافات بر سر اجازه دادن به حفاری در این پناهگاه، اداره فدرال مدیریت زمین (BLM) مزایده اجاره‌نامه‌های نفت در دشت ساحلی را برگزار کرد. ایالت آلاسکا و دو شرکت کوچک محلی تنها پیشنهاد‌دهندگان بودند - فقط ۴/ ۱۴ میلیون دلار برای تقریبا نیمی از بیش از یک میلیون آکر زمین برای فروش. این در حالی است که این ایالت امیدوار است که یک شرکت نفتی برای حفاری در آینده پیدا کند.

این فصل آخر مناسبی در مبارزات انتخاباتی ترامپ برای اجازه حفاری در سرزمین‌های فدرال است که با حداکثر جسارت او و آثار مبهم شرکت‌های نفتی شناخته می‌شود. شرکت‌ها با خوشحالی سرمایه خود را به مناطقی با هزینه کم و منابع فراوان اختصاص داده‌اند. برای مثال شرکت‌های شورون، آکسیدنتال و کنچو ریسورسز (Concho Resources)، در املاک فدرال در نیومکزیکو، جایی که بخشی از حوزه نفت و گاز پرمیان واقع است، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. جو بایدن گفته است که مجوزهای جدید را ممنوع می‌کند که باعث شد شرکت‌ها وادار شوند تا قبل از روی کار آمدن وی در ۲۰ ژانویه در املاکی که قرار است ممنوعه شوند، جایی برای خود دست و پا کنند. طبق گفته انوروس (Enverus) که یک شرکت تحقیقاتی است، تعداد مجوزهای جدید در سرزمین‌های فدرال در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۵۲ درصد بیشتر بود. نیومکزیکو در این زمینه محل بیشترین فعالیت‌ها بود.

اکراه نفتی‌ها به سرمایه‌گذاری در آلاسکا

اما علاقه به مزایده‌های دولت ترامپ همه جا به این گرمی نبوده است. حتی پیش از شیوع کووید- ۱۹ که به بخش انرژی لطمه بزرگی وارد کرد، عملکرد ضعیف منجر به وسواس بالاتر مدیران نفتی برای انتخاب پروژه‌ها شد. آرتم آبراموف در ریستاد انرژی می‌گوید این صنعت علاقه خیلی پایینی نسبت به پروژه‌های حفاری سنتی دارد که منابع قابل برداشت شان هنوز به اثبات نرسیده است. این مساله باعث شده کاملا مشخص شود برخی زمین‌های فدرال به رغم بیشترین تلاش‌های ترامپ، دست نخورده باقی می‌مانند. بر اساس گزارش یک گروه محافظت از محیط زیست به نام «مرکز اولویت‌های غربی»، اداره مدیریت زمین‌های فدرال در زمان ریاست جمهوری ترامپ ۲۵ میلیون آکر از املاک عمومی فدرال را برای صدور اجاره نامه‌های نفت و گاز به مزایده گذاشته که فقط ۲۲ درصد این زمین‌ها مشتری پیدا کرده‌اند. از این میزان نیز

یک‌پنجم‌شان با قیمت هر آکر ۲ دلار اجاره شده‌است. اشتیاق ترامپ به حفاری در قطب شمال کاملا منطبق با میل سناتور‌های جمهوری‌خواه آلاسکا و متحدانشان در کنگره است. قانون اصلاح مالیات سال ۲۰۱۷ لازم می‌داند دو مزایده بزرگ برای اجاره نامه‌های پناهگاه حیات وحش قطب شمال در هفت سال انجام شود که مرحله نخست آن برای اواخر ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده بود. با این حال، اشتهای صنعت نفت و گاز برای در اختیار گرفتن پروژه‌های آلاسکا حتی خارج از پناهگاه هم ضعیف بوده است. بسیاری از شرکت‌ها خیلی پیش از همه‌گیری کرونا علاقه خود را به این ایالت از دست داده و به سمت پروژه‌های با چشم‌انداز ارزان‌تر در مکان‌های دیگر جذب شدند. سال گذشته غول بریتانیایی بی‌پی دارایی‌های خود را در آلاسکا به یک شرکت کوچک تر خصوصی به نام هیلکورپ فروخت. همچنین از نظر تولید نفت نیز این منطقه روزگار خوبی را نگذرانده و در سال ۲۰۱۹ رقمش کمتر از یک‌چهارم میزان تولید در سال ۱۹۸۸ بوده است.برای یک مدیر نفتی که باید در مورد اختصاص بودجه محدود شرکتش تصمیم بگیرد، پناهگاه حیات وحش آلاسکا مانند یک خورش چرب غرق در آرسنیک است. برآوردها از حجم احتمالی نفت این منطقه در بازه وسیع ۳/ ۴ و ۸/ ۱۱ میلیارد بشکه نوسان می‌کنند. دوین مک درموت از بانک مورگان استنلی در این مورد می‌گوید: «ما حجم منابع را نمی‌دانیم، هزینه‌ها و چارچوب رگولاتوری هم مشخص نیست.»

بر اساس این گزارش، آنچه کمتر شکی در آن است اینکه دادخواهی حقوقی همچنان در جریان خواهد بود. پنجم ژانویه یک قاضی فدرال شکایت بومیان آلاسکا به همراه شورای دفاع از منابع طبیعی و چند سازمان مردم‌نهاد دیگر را رد کرد. اما چالش‌های حقوقی کلان‌تر ادامه می‌یابد. چند بانک از جمله گلدمن ساکس و مورگان استنلی تعهد کرده‌اند پروژه‌های نفتی در منطقه پناهگاه ملی حیات وحش قطب شمال را تامین مالی نکنند. بایدن هم با این موضوع مخالفت کرده و می‌تواند از توسعه این پروژه‌ها جلوگیری کند. اما اگر تلاش‌های او به جایی نرسد، دارندگان اجاره نامه‌ها بهای کمی بابت تملک موقت این زمین‌ها پرداخته‌اند. در حالی که کمینه اجاره‌برای هر آکر از سوی اداره مدیریت زمین‌های فدرال ۲۵ دلار تعیین شده بود، متوسط پیشنهاد‌ها در مزایده برگزار شده فقط یک دلار بیشتر از این رقم بود. در این صورت دستاورد سلطه انرژی دولت ترامپ یک ضمیمه عجیب خواهد داشت: «بکرترین زیستگاه طبیعی آمریکا برای یک شعار فروخته شد.»