۰ نفر

وزیر نیرو:

مصرف‌کنندگان بزرگ، برق خود را از بورس انرژی خریداری کنند

۱۶ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۱۶
کد خبر: 495673
مصرف‌کنندگان بزرگ، برق خود را از بورس انرژی خریداری کنند

رضا اردکانیان گفت: با وجود اینکه ایران برق و گاز به عراق صادر می کند، نیمی از این کشور در خاموشی است و بخش باقیمانده نیز با تلفات ۵۰ درصدی دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال که آیا قرارداد حوزه برق که با عراق به امضا رسید در چه حوزه‌ای بوده است؟ گفت: ایران از دو سال پیش یادداشت تفاهمی با وزیر برق وقت عراق امضا کرد با این محوریت که ما به عنوان همسایه ای که در شرایطی اقتضا کرده و جان خود را برای امنیت شما داده ایم نمی‌خواهیم همکاری در بخش برق فقط محدود به صادرات برق شما باشد چرا که رفاه و امنیت شما را با رفاه و امنیت خود یکسان می‌دانیم.

وی افزود: در این راستا دو پروژه را مطرح کردیم که یکی از آنها مربوط به کاهش تلفات شبکه و توزیع برق عراق است. در حال حاضر با وجود صادرات برق و گازی که ایران به عراق دارد نیمی از عراق در خاموشی است و میزان باقیمانده نیز دارای تلفات ۵۰ درصدی است که طبق این یایدداشت تفاهم قول دادیم تا کمتر از دو سال این میزان تلفات را از ۵۰ درصد به ۲۰ درصد برسانیم.

اردکانیان تصریح کرد: به این ترتیب عراق بدون اینکه خرید برق بیشتری داشته باشد و یا نیروگاهی احداث کند، ظرفیت برق خود را ۳۰ درصد افزایش داده است. با این محوریت پروژه‌ای را تعریف کردیم و استان به استان عراق را به شرکت‌های بخش خصوصی و غیر خصوصی ایران دادیم. این قرارداد از طرف ایران امضا شده و منتظر طرف عراقی است.

وی در مورد قرارداد دوم که قرار است بین ایران و عراق نهایی شود، تصریح کرد: ایران تجربه خوبی در زمینه تعمیر تجهیزات نیروگاهی دارد. این در حالی است که ۵ هزار ترانسفورماتور عراق در جنگ آسیب دیده و از بین رفته اند و امکان بازسازی همه این ترانسفورماتورها برای عراق وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل محدودیت‌های مالی نمی‌تواند تمام این موارد را خریداری و نوسازی کند. به همین دلیل ترتیبی دادیم حتی در صورت نیاز شرکتی به صورت جوینت ونچر با شرکتی عراقی تأسیس شود تا ظرفیت تربیت نیروی انسانی برای عراق در حوزه تعمیرات نیروگاهی شکل بگیرد.

به گفته وزیر نیرو این قراردادها از سمت ایران امضا شده و تحویل مقامات عراق شده است که پیش بینی می‌کنیم در آینده نزدیک این قراردادها نهایی شود.

بدهی به نیروگاههای خصوصی با بدهی مالیاتی و بانکی نیروگاه‌ها تهاتر می‌شود

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگری درباره میزان بدهی وزارت نیرو به نیروگاه‌های بخش خصوصی و روش تسویه آن نیز توضیح داد: بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی مربوط به اختلاف هزینه حقیقی تمام شده تولید برق و قیمت یارانه ای دولت است که در اختیار مردم قرار می‌دهد که اختلاف این دو رقم، بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی را ایجاد می‌کند.

وی گفت: با بررسی‌های انجام شده قصد داریم بخشی از این بدهی را به صورت تهاتر در حوزه مالیات یا بدهی‌های بانکی این نیروگاه‌ها تسویه کنیم اما برای اینکه این اختلاف در آینده کاسته شده و حتی ادامه دار نباشد نیز هیئت وزیران مصوبه‌ای ابلاغ کرده تا مشترکین پرمصرف به طور مستقیم از تولید کننده برق خرید کنند.

مصرف کنندگان بزرگ، موردنیازشان را از بورس خرید کنند

اردکانیان ادامه داد: ۳۷ میلیون مشترک برق در کشور داریم که از این تعداد هزار مشترک مصرف کننده عظیم محسوب می‌شوند که از جمله آنان می‌توان به آلومینیوم، فولاد، ذوب آهن و غیره اشاره کرد. ترتیبی ایجاد کرده‌ایم تا این مشترکین که بالای ۵ مگابایت مصرف برق دارند به طور مستقیم برق خود را از بورس انرژی و تولید کنندگان برق خریداری کنند. به این ترتیب هزینه پرداخت شده برق به رقم واقعی آن نزدیکتر می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه در نتیجه خرید مشترکین بزرگ از بورس شاید درآمد شرکت توانیر برای مدتی کاهش یابد، گفت: اما در بلندمدت قطعاً این رویه به نفع ماست چرا که از ایجاد بدهی کلان جلوگیری می‌کند و از طرفی صاحبان صنایع بزرگ که سالانه سود چند هزار میلیاردی از یارانه پیدا و پنهان انرژی بهره مند می‌شوند به جای اینکه به کشورهای وارد کننده محصولاتشان عوارض دهند، هزینه واقعی انرژی استفاده شده در کشور را بپردازند.

 

وزیر نیرو با بیان اینکه ما دو قرارداد در بخش صادرات برق و گاز به عراق دادیم، گفت: گازی که عراق از ایران دریافت می‌کند در اختیار نیروگاه‌های تولید کننده برق خود قرار می‌دهد و در نهایت به مصرف مردم عراق می‌رسد. بنابراین هر دو کالای برق و گاز در نهایت در قالب برق در اختیار مردم عراق قرار می‌گیرد و در حال حاضر که شاهد سرمای هوا هستیم، اهمیت گاز و برق برای این کشور دو چندان است.

وی افزود: برقی که ایران به همسایگان خود صادر می‌کند از نیروگاه‌های مختلف برق آبی، حرارتی و حتی نیروگاه‌هایی که سوخت مایع در برخی موارد استفاده می‌کنند، تأمین می‌شود. بنابراین نمی‌توان گفت برق صادراتی ایران در نیروگاه‌هایی تولید می‌شود که از گاز استفاده می‌کنند و اگر تصور کنیم تمام برق صادراتی ایران به همسایگان خود با استفاده از گاز تولید می‌شوند نیز باید گفت گاز مورد استفاده در چنین شرایطی کمتر از یک درصد گاز تولیدی روزانه کشور است و بر اساس گفته وزارت نفت، میزان تولید روزانه گاز کشور حدود یک میلیارد مترمکعب است که اگر چنین شرایطی را در نظر بگیریم حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب آن صرف تولید برق صادراتی می‌شود.

اردکانیان با تأکید بر اینکه ارز صادراتی برق برای ما اهمیت ویژه ای دارد ادامه داد: از آنجایی که با چالش تحریم دلار و خرید نفت ایران روبرو هستیم، بی شک به منابع ارزی خود نیاز داریم اما آنچه اهمیت بیش‌تر دارد، میلیاردها دلار صادرات غیر از برق و گاز است که به کشورهای همسایه داریم. این صادرات می‌تواند شامل بخش کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی و غیره باشد که توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد. حتی اگر بخواهیم از این موضوع نیز عبور کنیم، طبیعتاً ضروری‌ترین و اساسی‌ترین محصول در فصل زمستان تأمین گرمایش و روشنایی است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که در بازارهای صادراتی، رقبا نقش اصلی را ایفا می‌کنند و همیشه مشغول فعالیت هستند که البته چنین روندی طبیعت بازارهای صادراتی است و هر کشور تلاش می‌کند تا بازار را از رقیب خود بگیرد و اگر چنین اتفاقی بیفتد بازگشت به آن بازار به راحتی انجام پذیر نیست. به همین دلیل است که حتی کشورهایی که تحریم ندارند، نسبت به بازارهای صادراتی شأن حساسیت ویژه دارند.

کمتر از دو ماه مطالبه پول برق صادراتی از عراق داریم

اردکانیان با اعلام اینکه ما دو قرارداد ارزی در بخش گاز و برق با عراق داریم و طبق اعلام شرکت توانیر امروز ۱۶ دی ماه کمتر از دو ماه مطالبه برق داریم، تصریح کرد: در طول تمام سال‌ها از ۲۰۰۴ میلادی تاکنون به این کشور برق صادر می‌کنیم و مطالباتمان را به صورت مستقیم و یا پرداخت به طلبکاران بخش خصوصی وصول شد و در بخش برق مطالبه چندانی نداریم.

به گفته وزیر نیرو در بخش گاز مطالبه انباشته ای را شاهد هستیم که بخشی از آن در حساب شرکت ملی گاز نزد بانک تجارت عراق موجود است و بخش دیگر نیز هنوز توسط وزارت برق عراق پرداخت نشده است که پیگیر هستیم در کوتاه‌ترین مدت این مطالبات دریافت شود.

احتمال حمله سایبری به صنعت برق مردود است

وی ضمن رد احتمال حمله سایبری به صنعت برق در نیمه شمالی کشور تأکید کرد: در حوزه گازرسانی به نیمه شمالی کشور همواره با چالش‌هایی روبرو بودیم و تا زمانی که از ترکمنستان واردات گاز انجام می‌شد، این چالش کمتر وجود داشت اما با قطع این واردات، این چالش‌ها جدی شد. در این حوزه‌ها، مشکل اصلی اولویت تأمین گاز خانگی در مقایسه با گاز نیروگاهی است. به همین منظور برای مدیریت این تأمین به ناچار در بخش‌هایی از کشور شاهد مصرف مازوت در برخی نیروگاه‌ها هستیم که اجتناب ناپذیر است.