۰ نفر

دبیرکل اوپک مطرح کرد؛

برنامه اوپک برای افزایش تولید نفت در سال ۲۰۲۱

۱۵ دی ۱۳۹۹، ۹:۱۹
کد خبر: 495294
برنامه اوپک برای افزایش تولید نفت در سال  ۲۰۲۱

. محمد بارکیندو اعلام کرد اوپک و متحدانش آماده هستند برنامه افزایش دو میلیون بشکه ای تولید روزانه در چند ماه آینده را بر اساس وضعیت بازار تنظیم کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، دبیرکل اوپک یک روز پیش از دیدار این گروه با متحدانش در روز دوشنبه، اعلام کرد اوپک ریسکهای نزولی فراوانی برای بازارهای نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۱ می بیند. محمد بارکیندو گفت: با وجود نشانه های امیدوارکننده، دورنمای نیمه اول سال ۲۰۲۱ بسیار درهم بوده و همچنان ریسکهای نزولی بسیاری وجود دارند.

این اظهارات بارکیندو در دیدار با کارشناسان اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، مطرح شد. این گروه روز دوشنبه برای تصمیم گیری درباره میزان تولید نفت در فوریه دیدار خواهد کرد.

اوپک پلاس در دسامبر تصمیم گرفت به جای افزایش تولید به میزان دو میلیون بشکه در ژانویه، تولیدش را تنها ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد اما برخی از اعضا با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن روند بهبود تقاضا برای نفت، ضرورت افزایش بیشتر تولید را زیر سوال برده اند.

آمریتا سن، یکی از موسسان اندیشکنده "انرژی اسپکتس" در این باره گفت: با توجه به ضعیف شدن عوامل بنیادین، اوپک پلاس باید محتاطانه عمل کرده و تولیدش را ثابت نگه دارد و برخی از اعضای بزرگ این گروه ترجیح می دهند سطح فعلی تولید را تغییر ندهند.

عربستان سعودی در دیدار قبلی رویکرد محتاطانه تری را پیشنهاد کرد اما کشورهای امارات متحده عربی و روسیه اعلام کردند ترجیح می دهند تولیدشان را افزایش دهند.

بارکیندو گفت: محدودیتهای اعمال شده روی فعالیت اجتماهی و اقتصادی در شماری از کشورها به قوت خود باقی مانده و نگرانی درباره بروز نوع جدید مسریتر ویروس کرونا وجود دارد. اقتصاد جهانی ممکن است در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ بهبود قوی پیدا کند اما بخشهایی مانند سفر، گردشگری، تفریج و مهمانپذیری ممکن است به سالها زمان نیاز داشته باشند تا به وضعیت پیش از شیوع ویروس کرونا برگردند.

اوپک پلاس در نتیجه تدابیر قرنطینه جهانی که باعث فروپاشی تقاضا برای سوخت شد، در سال ۲۰۲۰ تولیدش را به میزان کم سابقه ای کاهش داد. این گروه از مه تا ژوییه تولیدش را ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود کرد و سپس میزان محدودیت تولیدش را از اوت به ۷.۷ میلیون بشکه در روز و از ژانویه به ۷.۲ میلیون بشکه در روز تسهیل کرد.

دبیرکل اوپک اظهار کرد اوپک اکنون انتظار دارد کشورهای در حال توسعه احیای تقاضای جهانی برای نفت را هدایت کنند و تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۱ به ۹۵.۹ میلیون بشکه در روز برسد که ۵.۹ میلیون بشکه در روز بالاتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

اگرچه ساخت و توزیع واکسنهای کووید ۱۹ خوش بینی بازار را برانگیخته است اما رشد تقاضا هنوز ضعیفتر از آن است که مصرف را به سطح ۱۰۰ میلیون بشکه در روز پیش از شیوع همه گیری برگرداند.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت نفت برنت سال ۲۰۲۰ را در بالای ۵۰ دلار در هر بشکه به پایان برد که بیش از یک پنجم کاهش سالانه داشت اما در مقایسه با رکورد اندک آوریل، بیش از دو برابر رشد داشت که نتیجه همکاری تولیدکنندگان در محدودیت عرضه و تصویب بسته های محرک مالی به ارزش هزاران میلیارد دلار در آمریکا و اتحادیه اروپا بود.