۰ نفر

دورنمای مبهم تقاضا برای نفت؛

اوپک پلاس سال ۲۰۲۱ را با افزایش تولید آغاز می‌کند؟

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۸:۳۱
کد خبر: 494974
اوپک پلاس سال ۲۰۲۱ را با افزایش تولید آغاز می‌کند؟

با پایان یکی از پرآشوب ترین سالها در تاریخ بازار نفت، اوپک پلاس در سال ۲۰۲۱ با وضعیت ظریفتری روبرو شده است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، این گروه که عربستان سعودی و روسیه در راس آن قرار دارند باید تصمیم بگیرد آیا می تواند به افزایش عرضه بدون آسیب زدن به احیای قیمتی که هدف اصلی این گروه در طول سال ۲۰۲۰ بوده است، ادامه دهد.

مسکو معتقد است این گروه علاوه بر افزایش تولید ۵۰۰ هزار بشکه در روز که در ژانویه صورت می دهد، می تواند تولیدش را در فوریه به میزان مشابه افزایش دهد.

جیووانی استونو، تحلیلگر گروه یو بی اس در زوریخ می گوید: مثل این است که اوپک پلاس تلاش می کند نفتکش غول پیکری را از یک مسیر باریک عبور دهد.

اوپک و متحدانش هر تصمیمی که در نهایت بگیرند، نمی توانند چیزی را به شانس واگذار کنند.

با توافقی که اوپک پلاس در نشست دسامبر داشت، نشستهای خود را به جای دو بار در سال، هر ماه برگزار خواهد کرد و اولین نشست امسال این گروه روز دوشنبه چهارم ژانویه برگزار می شود تا بتواند سطح تولیدش را دقیقا تنظیم کند.

پس از درس عبرتهایی که در ۱۲ ماه گذشته گرفته شد، انگیزه این گروه برای مدیریت دقیقتر قابل درک است.

ریزش قیمت نفت

چالشهای اوپک پلاس در سال گذشته در فوریه شروع شد که تقاضای چین برای نفت در نتیجه شیوع ویروس کرونا و اعلام قرنطینه، ۲۰ درصد سقوط کرد. همزمان ریاض و مسکو بر سر چگونگی واکنش به این وضعیت دچار اختلاف نظر شدند و به جنگ قیمت پرداختند. تا آوریل بازار به حدی از عرضه نفت اشباع شده بود که بهای معاملات نفت آمریکا برای نخستین بار در تاریخ به زیر صفر سقوط کرد.

این دو کشور تنها پس از میانجی گیری دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا به پای میز مذاکره برگشتند و ترامپ که سالها از این گروه بابت مدیریت عرضه انتقاد می کرد، موفق شد آنها را راضی کند با توافق جدید محدودیت عرضه موافقت کنند.

تسهیل تدریجی این محدودیتها هم جنجالهای جدیدی به همراه داشته است. اوپک پلاس ماه گذشته پس از اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی که سالها متحد سیاسی یکدیگر در منطقه خلیج فارس بوده اند، دچار یک بن بست پنج روزه شد.

شکاف در اتحاد اوپک پلاس

در حالی که عربستان سعودی مایل بود افزایش تولید را به مدت سه ماه به تاخیر بیاندازد، همسایه اش مشتاق بود روی ظرفیت تولید خود سرمایه گذاری کرده و شاخص نفت منطقه ای جدیدی را تبلیغ کند.

اگرچه دو طرف نهایتا به توافق رسیدند اما این شکاف کوتاه مدت در همکاری بلندمدت آنها که در یک مقطع باعث شد ابوظبی به خروج از عضویت اوپک اشاره کند، سایه تاریکی از خود بر جای گذاشت.

روند احیای تولید موضوع اصلی نشست روز دوشنبه این تولیدکنندگان خواهد بود. در حال حاضر محدودیت عرضه اوپک پلاس ۷.۲ میلیون بشکه در روز معادل هفت درصد از عرضه جهانی است و این گروه مصمم است به صورت محتاطانه و هماهنگ با شرایط بازار، ۱.۵ میلیون بشکه در روز دیگر را به تولیدش اضافه کند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه ماه گذشته آمادگی کشورش برای ادامه افزایش تولید را اعلام و اظهار کرد که قیمتها در حدود ۴۵ تا ۵۵ دلار در هر بشکه مطلوب هستند. وی گفت: اگر اوپک پلاس از افزایش صادرات خودداری کند، رقیبانش به سادگی جای این گروه را پر خواهند کرد.

جن استورات، اقتصاددان انرژی جهانی در شرکت "کورن استون ماکرو" اظهار کرد: بازار به نفت نیاز دارد و به نظر می رسد دیدگاه غالب در اوپک پلاس این است که باید به سمت دفاع از سهم بازار رفت.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی بجز نیتش برای کنترل سفته بازان، اظهارنظر علنی دیگری نداشته است.

احتمال قوی وجود دارد که این گروه به افزایش تولید ادامه دهد.

با وجود وعده اوپک برای افزایش عرضه، قیمتهای نفت در بازار لندن تحت تاثیر تحولات واکسن و استفاده قوی از سوخت در آسیا، در بالای ۵۰ دلار در هر بشکه تثبیت شده اند. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که عرضه و تقاضا در نیمه اول سال آینده تقریبا متعادل خواهند ماند.

چنین انتخابی مایه آسودگی اعضای اوپک پلاس مانند عراق خواهد بود که درگیر بحران اقتصادی فزاینده است و محدودیت فروش نفت این وضعیت را وخیمتر کرده است.

دورنمای مبهم تقاضا برای نفت

اما از سوی دیگر استدلالهایی برای محدود نگه داشتن عرضه وجود دارد. پالایشگاههای نفت هنوز افزایش عرضه امسال را جذب نکرده اند و افزایش ابتلا به کووید ۱۹ دورنمای تقاضا را مبهم نگه داشته است.

اگرچه آژانس بین المللی انرژی مازاد عرضه جدیدی را پیش بینی نمی کند اما هشدار داده است اگر اوپک پلاس شیرهای نفتش را باز کند، مازاد فعلی ذخایر نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داشت. با وجود بهبود شرایط بازار، قیمتهای نفت بسیار پایینتر از سطحی مانده که اعضای اوپک برای پوشش هزینه های دولتی به آن نیاز دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در نهایت اوپک پلاس باید تاثیر روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا را هم در نظر بگیرد. وی برای مذاکرات و احیای توافق برجام با ایران اعلام آمادگی کرده است که به معنای بازگشت بیش از یک میلیون بشکه در روز صادرات نفت  خواهد بود که در حال حاضر تحت تحریمهای آمریکا قرار دارند.