۰ نفر

یک مقام مسئول مطرح کرد؛

درآمد چشم‌گیر صنعت پتروشیمی از محل صادرات و فروش

۷ دی ۱۳۹۹، ۱۲:۲۵
کد خبر: 493144
درآمد چشم‌گیر صنعت پتروشیمی از محل صادرات و فروش

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: مجموع درآمد پتروشیمی از محل صادرات و فروش داخلی از سال ۱۳۹۲ تا شهریور سال جاری، حدود ۱۱۰ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، احمد مهدوی ابهری امروز در نشستی خبری با بیان اینکه امروز پیشران اقتصادی کشور صنعت پتروشیمی است، اظهار کرد: نفت و خام فروشی ما را به جایی نمی رساند. این صنعت با توجه به منابع هیدروکربوری می‌تواند اقتصاد را نجات داده و از خام‌فروشی جلوگیری کند.  

وی با تاکید بر اینکه در سخت‌ترین تحریم قرار داریم، اما بسیاری از محصولات این صنعت به مدت سه ماه پیش فروش شده است که نشان‌دهنده بالایندگی و حرکت ارزشمند است، تصریح کرد: این در حالی است که در بقیه صنایع کشور رشد چندانی نداریم اما در صنعت پتروشیمی ظرفیت از ۶۸ میلیون تن سال گذشته به ۸۵ میلیون تن در سال جاری می‌رسد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ به تولید ۱۰۰ میلیون تن خواهیم رسید، گفت: این در شرایطی است که تحریم هستیم اما توقف وجود ندارد. امسال ۱۰ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۱۷ میلیون تن افتتاح خواهد شد،  در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۲ طرح دیگر به بهره برداری می رسد.  

وی با بیان اینکه در تولید و صادرات نه تنها توقف نداشتیم که پیشرفت هم ثبت شده است و ۸.۲ درصد افزایش داشتیم، گفت: فروش داخل نسبت به سال گذشته ۷۰۰ هزار تن بیشتر بوده، افزایش فروش داخل، ۶۵۰ میلیون دلار ارزش داشته است.

وی افزود: دغدغه ما این است که این فروش داخلی به دست مصرف کننده داخلی برسد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه در تمام محصولات، عرضه بیشتر بوده و در هشت ماهه سال ۱۳۹۹، معامله در بورس کالا حدود ۲۵ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: اگر تولیدکنندگان کاغذی کنار بروند و واسطه‌ها حذف شوند، محصول به مصرف‌ کننده واقعی خواهد رسید، لذا امیدواریم سایت بهین‌یاب راه‌اندازی شود و پالایش واقعی صورت بگیرد.

مهدوی افزود: اگر طرح افق اجرا شود و به بیمه مالیات و برق وصل شود کسانی که مجوز گرفته و کالا را از بورس خریداری کرده، قاچاق یا انبار می‌کردند تا گرانتر بفروشند، حذف خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه فروش داخلی در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: گاهی ما را متهم می‌کنند که به دنبال صادرات هستیم اما در واقع منافع ما در فروش داخلی بیش از صادرات است. چنانچه کالا را صادر کنیم باید ارز را به نیما بدهیم که سه ماه طول می‌کشید تا به دست ما برسد اما با فروش داخلی، پول را به طور نقد دریافت می‌کنیم.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با اشاره به معاملات بورس نیز گفت: پت ۱۴ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸بیشتر در بورس معامله شده است. همچنین پلی پروپیلن هفت درصد و پی وی سی ۲۰ درصد افزایش معاملات در بورس داشته اند.  

مهدوی با بیان اینکه فاصله نرخ ارز و بهین‌یاب مشکل عرضه در داخل و موضوعات مربوط به صادرات‌محور بودن پتروشیمی‌ها است، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷تا کنون ۷۵ درصد از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی را در نیما عرضه کردیم و ۲۵ درصد بقیه را صرف واردات تجهیزات اختصاص دادیم. همچنین صادرات ما بین ۲۵ تا ۳۰ درصد صادرات غیر نفتی است اما ۴۰ درصد از ارز نیما را تامین کرده ایم.  امسال نیز ۷۳ درصد از ارز صادراتی پتروشیمی از طریق نیما به اقتصاد کشور بازگشته است.  

وی با بیان اینکه طی سال‌های ۱۳۹۲ تا شش ماهه سال ۱۳۹۹، معادل ۷۶ میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات ایجاد کردیم، گفت: در داخل نیز ۳۰ میلیارد دلار محصول به فروش رسیده، همچنین ۱۲.۵ میلیون تن کود شیمیایی و اوره به ارزش ۳.۳ میلیارد دلار با قیمت های تکلیفی به بخش کشاورزی دادیم و در مجموع ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد شده است.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران در تولید متانول در آینده نزدیک مقام اول دنیا خواهد شد، اظهار کرد: استراتژی پتروشیمی از ابتدا درست نبوده است. ما باید اکنون برای جلوگیری از خام‌فروشی طرح‌های تبدیل به ارزش افزوده تعریف کنیم و بر این اساس باید نیاز بازار دنیا را مد نظر قرار دهیم.