۰ نفر

بر اساس تبصره لایحه بودجه سال آینده کشور؛

جریمه ۲۰هزار تومانی مصرف آب کافی نیست!

۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۶
کد خبر: 487234
جریمه ۲۰هزار تومانی  مصرف آب کافی نیست!

یر اساس تبصره ۶ لایحه بودجه سال آینده کشور به وزارت نیرو اجازه داده شد تا علاوه بر دریافت نرخ آب بهای شهری، به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعیین شده توسط هیأت وزیران مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب، دریافت و به خزانه‌داری کل کشور واریز شود که این مساله مورد انتقاد کارشناسان آب قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،اسماعیل شهبازی - کارشناس حوزه صنعت آب - ضمن انتقاد از طرح این موضوع در لایحه بودجه 1400، گفت: این مبلغ برای مشترکان پرمصرف بازدارنده نیست چراکه مشترکان پر مصرف قطعا از نظر مالی ضعیت مناسبی نیز دارند و این مبلغ نمی تواند ابزار بازدارنده باشد و می بایست به طور جدی تری با این دسته از مشترکان برخورد شود.

وی با تاکید بر اینکه باید از ابزارهای دیگر همچون قطع آب یک روزه این دسته از مشترکان استفاده شود، اظهار کرد: ایران با مشکل کمبود منابع آبی مواجه است و همه افراد باید مدیریت مصرف را جز وظایف اصلی خود بدانند، به اعتقاد من اگر تنها یک روز در هفته حتی به مدت یک ساعت آب مشترکان پر مصرف قطع شود راهکار بهتری است و نتیجه بهتری نیز حاصل می شود.

این کارشناس صنعت آب با بیان اینکه همه افراد جامعه باید نبود آب و اهمیت ارزش واقعی این مایه حیات را درک کنند، تصریح کرد: ابزار قیمتی وسیله مناسبی برای فرهنگ سازی در این حوزه نیست آن هم ۲۰ هزار تومان که تاثیری در زندگی مشترک پر مصرف ندارد.

شهبازی با اشاره به طرح برق امید و تشویق مشترکان کم مصرف نیز، گفت: مجانی شدن تعرفه ها برای تشویق مشترکان کار مطلوبی است اما اگر سیاست های تشویقی جنبه اجتماعی پیدا کند بسیار بهتر است، به طور مثال اگر از تعدادی از مشترکان کم مصرف به عنوان قهرمانان جامعه یاد شود و فرهنگسازی در این زمینه صورت بگیرد شاهد تاثیرات مثبت خواهیم بود.

وی در خصوص تاثیر آموزش و پرورش بر مدیریت مصرف آب، گفت: مردم برای اینکه در جامعه مشهور شوند و نامشان به نیکی یاد شود نسبت به این موضوع حساس تر می شوند. همچنین در مدارس می توان با تشویق دانش آموزان کم مصرفی را در جامعه فرهنگسازی کرد.