۰ نفر

رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا؛

کاهش قیمت نفت ادامه دار شد

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۳
کد خبر: 486672
کاهش قیمت نفت ادامه دار شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا و ابهام بازار درباره تصمیم نهایی اوپک و متحدانش درباره برنامه افزایش تولید در ژانویه، برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت ۴۱ سنت معادل ۰.۹ درصد کاهش یافت و به ۴۷ دلار و یک سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۶ سنت معادل یک درصد کاهش، به ۴۴ دلار و ۹ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز سه شنبه با کاهش بسته شده بودند.

گزارش موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۴.۱ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش سطح ذخایر به میزان ۲.۴ میلیون را پیش بینی کرده بودند.

کاهش قیمتهای نفت همچنین تحت تاثیر به تاخیر افتادن برگزاری نشست رسمی وزیران اوپک پلاس از روز سه شنبه به پنج شنبه و ادامه مذاکرات آنها درباره سیاست تولید سال آینده روی داده است.

این گروه طبق توافق آوریل، قرار است تولیدش را در ژانویه حدود دو میلیون بشکه در روز افزایش دهد اما موج جدید شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن روند احیای تقاضا باعث شده است تولیدکنندگان این گروه ادامه محدودیت عرضه فعلی ۷.۷ میلیون بشکه در روز را در ماههای نخست سال میلادی آینده بررسی کنند.

به گفته تحلیلگران گروه بانکی ANZ، ریسک این که اوپک پلاس نتواند به توافق دست پیدا کند، بالاست. افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا باعث بازگشت محدودیتهای سفر در سراسر اروپا و آمریکا شده است و به مازاد عرضه نفت افزوده و در صورت عدم تمدید محدودیت عرضه فعلی اوپک پلاس در ماههای نخست سال آینده، مازاد عرضه به ۱.۵ تا سه میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

 امارات متحده عربی هفته جاری اعلام کرد که با وجود حمایت از ادامه محدودیت عرضه فعلی، برای ادامه کاهش تولید مشابه در سال ۲۰۲۱ با مشکل روبرو خواهد بود.

در این بین، محدودیت تولید نفت نروژ که هماهنگ با گروه اوپک پلاس از ژوئن انجام گرفته بود، در ۳۱ دسامبر خاتمه پیدا می کند و ممکن است به قیمتها ضربه بیشتری بزند.

مصطفی سانالا، رییس شرکت ملی نفت لیبی و اولیویه لوپوش، مدیرعامل شرکت شلومبرژه توافقی را برای مذاکرات انتقال فناوری به منظور ازسرگیری فعالیت چاههای نفت لیبی و بهبود تولید امضا کردند. تولید نفت لیبی که امسال با حملات به تاسیسات نفتی و محاصره آنها فلج شده بود، در چند ماه اخیر به سرعت بهبود یافته و پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس را با چالش جدیدی روبرو کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، عاملی که کاهش قیمتها را محدود کرد، امیدواری سرمایه گذاران به واکسن کووید ۱۹ برای مقابله با بیماری و احیای تقاضا برای سوخت بوده است.