۰ نفر

تمدید توافق یا افزایش تدریجی تولید؛

دو گزینه در دستورکار اوپک پلاس قرار گرفت

۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۲۹
کد خبر: 486099
دو گزینه در دستورکار اوپک پلاس قرار گرفت

منابع آگاه گفتند، اعضای اوپک پلاس در جریان نشست دو روزه امروز و فردا، تمدید یا عدم تمدید کاهش تولید کنونی به مدت سه تا چهار ماه یا ادامه افزایش تولید به صورت تدریجی از ماه ژانویه را بررسی خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، منابع آگاه به رویترز گفتند، اعضای اوپک پلاس در جریان نشست دو روزه امروز و فردا، تمدید یا عدم تمدید کاهش تولید کنونی به مدت سه تا چهار ماه یا ادامه افزایش تولید به صورت تدریجی از ماه ژانویه را بررسی خواهند کرد.

مقامات اوپک پلاس روز گذشته، پیش از مذاکرات رسمی، دور اولیه مذاکرات را برگزار کردند اما به توافقی ختم نشد.

این گروه قرار است از ابتدای ماه ژانویه 2021، تولید خود را روزانه 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد، اما شروع موج دوم شیوع کرونا، تقاضا برای سوخت را در جهان کاهش داد و سبب شد تا این گروه در این زمینه بیشتر فکر کنند.

به گفته منابع آگاه، اوپک پلاس اکنون در حال بررسی تمدید کاهش تولید کنونی تا ماه‌های نخست 2021 هستند، حالتی که مورد حمایت عربستان و کشورهای بزرگ تولیدکننده دیگر در این گروه است.

رایزنی‌های اولیه در روز یک شنبه میان عربستان و روسیه و وزرای دیگر نتیجه ای در بر نداشت.

به گفته منابع آگاه، مذاکرات اکنون بر تمدید توافق برای سه تا 4 ماه یا افزایش تدریجی از ماه ژانویه که مورد حمایت روسیه است، متمرکز شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: اختلافات میان روسیه و اوپک به شدت اوایل سال 2020 نیست. آن زمان عدم توافق به فروپاشی مذاکرات و افزایش تولید منجر شد.

در عین حال، پسکوف گفت پوتین قصدی برای تماس گرفتن با پادشاه عربستان پیش از نشست اوپک پلاس ندارد. اقدامی که در گذشته به آرام شدن هرگونه اختلافی کمک کرده بود.

آمارهای اوپک پلاس نشان می‌دهد که تمدید سه ماهه توافق کاهش تولید کنونی می تواند هنوز ذخایر کشورهای صنعتی را در سال 2021 بالای متوسط 5 ساله نگه دارد. هرچند که از فزونی عرضه کاسته خواهد شد، این رقم شاخصی برای رصد اوپک پلاس به شمار می‌رود.

یکی از منابع آگاه گفت قزاقستان از اعضای اوپک با تمدید توافق مخالف و خواستار افزایش تولید شده است.

به گفته منابع آگاه، «نشست امروز دشوار خواهد بود به ویژه اگر روسیه و قزاقستان، موضع خود را تغییر ندهند.»