۰ نفر

درخشش طلای سیاه در میانه همه‌گیری کرونا

۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۵
کد خبر: 485613
درخشش طلای سیاه در میانه همه‌گیری کرونا

با رشد چشمگیر قیمت‌ها طی هفته‌های اخیر طلای سیاه در حال عبور از سدهای مهمی است و حالا ۴ هفته سوددهی پیاپی را به‌ثبت رسانده است و از سوی دیگر نیز عملکردی خیره‌کننده در زمینه رشد ماهانه و طولانی‌مدت را به دلیل امیدواری‌های قوی به واکسن بیماری کووید-۱۹ و به تعویق افتادن افزایش تولید اوپک‌پلاس داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ البته پیش‌بینی‌ها نیز نشان می‌دهد که قیمت‌های نفت در ۱۲ ماه آینده تحت‌الشعاع چشم‌انداز مبهم و نامشخص سیستم اقتصادی در سراسر جهان و وضعیت زنجیره تامین نفت‌خام که به کنترل بیماری کووید-۱۹ و تصمیمات اعضای پیمان اوپک‌‌پلاس بستگی دارد، تحت‌فشار قرار خواهد گرفت.

به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، تحلیلگران با توجه به چالش‌های پیش‌‌روی بازار نفت اظهار کردند؛ نشست اوپک و متحدانش که قرار است درباره افزایش تولید از پیش تعیین شده در ابتدای ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ در مورد محدودیت‌ها تصمیم‌گیری‌هایی انجام دهد، در کوتاه مدت تعیین‌کننده اصلی روند بازار خواهد بود. اما در طولانی‌مدت، باز‌هم عدم‌قطعیت‌ها باقی می‌مانند. اگر توزیع گسترده و عادلانه‌ای در دسترسی کشورها به واکسن وجود داشته باشد، واکسن‌های کووید-۱۹ ممکن است چشم‌اندازهای مالی بین‌المللی را بهبود ببخشند و تقاضای نفت در سال ۲۰۲۱ تقویت شود. با این وجود، افزایش دامنه شیوع و ثبت موارد جدید ابتلا به بیماری کرونا در ایالات‌متحده، اروپا و نقاط مختلف جهان می‌تواند منجر به محدودیت‌های جدی‌تری درباره سفرها و مشاغل شود و بر این اساس بخش تقاضا تحت‌فشار قرار گیرد. ریچارد فولارتون، مدیر ارشد تامین مالی در صندوق پوشش ریسک ماتیلدا (Matilda Hedge Fund) اظهار کرد: «با اوج‌گیری پاندمی کووید-۱۹ بازار در حال حرکت به سوی اوج نوسانات خود قرار دارد. حقیقت این است که ما نمی‌دانیم واکسن‌ها چه زمانی یا چگونه در دسترس خواهند بود یا اصلا این‌گونه نخواهد بود. ما نمی‌دانیم که آیا اوپک تولید را کاهش می‌دهد یا خیلی زود دست به افزایش تولید می‌زند و در کنار همه اینها یک رئیس‌جمهور کاملا جدید هم در آمریکا خواهیم داشت.»

  اثرات بازاری کرونا، پیش‌بینی بانک‌ها و آمار دکل‌های حفاری

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارش خود ذکر کرده است که رشد موارد جدید ابتلا به بیماری همه‌گیر و اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در کشورهای غربی که به اندازه محدودیت‌های بهار سختگیرانه نیستند و اخلال کمتری در ساز و کار و سیستم‌های مالی ایجاد کرده است، که این امر در کنار بهبود وضعیت در آسیا  و تقاضای بیشتر پالایشگاه‌ها در این قاره وضعیت بازار را متعادل‌تر از بهار سال‌جاری کرده است.

اگر نرخ‌های پایین بهره و بسته‌های محرک اقتصادی بزرگ در ایالات‌متحده در ماه‌های آینده تثبیت و اجرا شوند، ممکن است بازار یک رشد دیگر نیز داشته باشد. یکی از نکات مهم در این مورد آنجاست که درصورت تصویب چند‌باره نرخ پایین بهره و سقوط بیشتر ارزش دلار، قیمت‌ها را برای معامله‌گران بین‌المللی و شرکت‌هایی که تامین سرمایه خود برای خرید نفت را با ارزی غیر از دلار انجام می‌دهند، به‌صرفه‌تر از هر زمان دیگری کند.

مطابق پیش‌بینی بانک‌ها، ممکن است قیمت نفت برنت در ۳ ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۳ دلار در هر بشکه برسد، با این وجود کماکان فاصله زیادی با قیمت ۶۸ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه که قیمت این شاخص نفتی در اوایل ژانویه و مدتی پیش از سقوط تقاضا ناشی از همه‌گیری بود، دارد. لازم به ذکر است؛ این پیش‌بینی فرض کرده که واکسن‌ها به شکل موفقیت‌آمیزی می‌توانند به عادی‌سازی فعالیت‌های مالی کمک کرده و به جهانیان اجازه دهند تا از طریق افزایش تقاضا در بخش حمل و نقل و صنایع و دیگر بخش‌ها مصرف نفت خام را به سوی سطوح عادی پیش ببرند. بر اساس پیش‌بینی بانک‌ها، معاملات آتی شاخص نفتی وست‌تگزاس اینترمدییت نیز ممکن است طی ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۰ دلار در هر بشکه صعود کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شمار دکل‌ها نفت و گاز ایالات‌متحده برای چهارمین ماه پیاپی افزایش یافت، زیرا تولیدکنندگان نفت شیل با بهبود قیمت نفت، از اواسط ماه ژوئن فعالیت‌های حفاری را از سر گرفتند.

  بازار چشمگیر نفت به روایت آمار و ارقام

بهای هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در روز جمعه ۲۷ نوامبر به ۴۵دلار و ۵۳ سنت رسید که نتیجه کاهش ۱۸‌سنتی بهای این شاخص در روز پایانی هفته معاملاتی بود. قیمت بسته‌شده روز جمعه ۳۹/ ۰ افت نسبت به قیمت بسته‌شده در روز پنج‌شنبه را ثبت کرد. نفت برنت دریای شمال اما بر خلاف دیگر شاخص بازار آتی در سر رسید مشابه ژانویه ۲۰۲۱ با ۳۸ سنت رشد روزانه، به بهای ۴۸ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه معامله شد که حاکی از افزایش ۸/ ۰ درصدی روزانه قیمت آن بود.

عملکرد هفتگی هر دو شاخص نیز چشمگیر بود و وست‌تگزاس اینترمدییت به‌رغم عملکرد کاهشی روز پایانی، بازده هفتگی ۸درصدی را برای خود به ثبت رساند، در حالی‌که برنت نیز افزایش هفتگی ۲/ ۷درصدی را برای خود به‌ثبت رسانده بود.

شاخص‌های نفتی آتی وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا از ابتدای نوامبر با ۹ دلار و ۷۴ سنت افزایش قیمت، بازده بالای ۲۷ درصدی را ثبت کرده و نفت برنت دریای‌شمال نیز بیش از ۲۸ درصد بازدهی ماه نوامبر را تاکنون تجربه کرده و رشد قیمتی در حدود ۱۰ دلار و ۷۰ سنت را از خود به‌جای گذاشته است. هر دو این شاخص‌های معاملات آتی بازار طلای سیاه در تلاش هستند تا دومین بازدهی مثبت برتر ماه به ماه خود در طول یک دهه اخیر را ثبت کنند. برای درک عملکرد مثبت شاخص نفتی برنت دریای شمال باید اشاره کرد که قیمت این شاخص نفتی در روز ۲۱ آوریل سال جاری تنها ۱۹ دلار و ۳۳ سنت بود، یعنی بهای این شاخص از آن زمان تاکنون بیش از ۲۸ دلار و ۸۵ سنت رشد کرده که معادل بازده ۱۴۹ درصدی در این مدت زمان بوده است. از بهار که با رشد کرونا و محدودیت‌های تردد و کاهش تقاضا ضربه سنگینی به قیمت نفت در بازار جهانی وارد شد، تاکنون با بهبود چشم‌انداز اقتصادی و کاهش محدودیت‌ها قیمت‌های نفت در بازارهای مختلف نیز به‌شدت تقویت شده‌اند.

  اثر اوپک پلاس بر بازار

به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، تنش‌هایی بین اعضای توافق نفتی درباره کاهش تولید اوپک‌پلاس برای مجمع هفته بعد ایجاد شده است که می‌تواند اثر جدی بر تصمیمات آن بگذارد. عراق و نیجریه که قیمت پایین نفت، اقتصاد آنها را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده است در حال وارد کردن فشار برای افزایش تولید هستند. امارات متحده‌عربی نیز که متحد سرسخت و طولانی‌مدت عربستان‌سعودی به‌عنوان رهبر عملی سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت بوده است؛ مطابق گزارش‌های پلتس، در حال تصمیم‌گیری برای ترک اوپک است. اگر این کارتل نفتی نتواند از اجرای برنامه‌های موجود برای افزایش تولید تقریبا ۲ میلیون بشکه‌ای در روز جلوگیری کند، فشارهای فعلی بر بازار افزایش پیدا خواهد کرد و این امر ممکن است به سادگی بازارها را متزلزل کند. ۳ منبع نزدیک به گروه اوپک‌پلاس نیز به خبرگزاری رویترز گفته‌اند: اوپک و متحدانش از جمله روسیه به تاخیر در افزایش برنامه‌ریزی شده برای تولید سال آینده میل زیادی دارند.

بیورنار تانهاوگن، مدیر بخش بازارهای نفتی در شرکت ریستاد‌انرژی نیز گفته است که اگر اوپک‌پلاس واقعا آنچه بازار منتظر آن است را انجام دهد و افزایش عرضه برنامه‌ریزی شده در ژانویه را به تعویق بیندازد، انتظار می‌رود قیمت‌ها افزایش محدود دیگری را نیز تجربه کنند.

هری تچیلگوئریان، مدیر بین‌المللی بازارهای کالایی در بی‌ان‌پی پاریباس (BNPParibas) اظهار کرد: در حال‌حاضر، معامله‌گران در بازار، نتیجه توافق‌های اوپک‌‌پلاس را به‌شدت زیر‌نظر دارد. خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده است که برگزاری نشست غیررسمی -یکی از نشست‌های مهم اوپک‌‌پلاس- که قرار بود دیروز ۸ آذر برگزار شود، به تعویق افتاد و قرار است امروز یکشنبه، ۹ آذر برگزار شود و البته در این گزارش اشاره‌ای به دلایل به تعویق افتادن این نشست ذکر نشده است. به‌نظر می‌رسد طی روزهای آتی مهم‌ترین تصمیم نفتی در نشست اوپک و غیر‌اوپک باید اتخاذ شود و تکلیف بازار در هفته‌های آینده روشن‌تر خواهد شد.