۰ نفر

کارشناسان تحلیل کردند؛

ابهام در آینده اوپک پلاس

۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۴
کد خبر: 484636
ابهام در آینده اوپک پلاس

با نزدیک شدن به زمان نشست وزیران اوپک پلاس، ابهامات پیرامون تصمیم این گروه درباره سیاست تولید و همچنین آینده این تشکیلات افزایش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، تحلیلگران بانک آمریکایی گلدمن ساکس همزمان با آماده شدن وزیران نفت گروه اوپک پلاس برای برگزاری نشست آتی و تعیین سیاست تولید سال ۲۰۲۱، آینده این گروه را زیر سوال بردند.

گروه اوپک پلاس شماری از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان را دربرمی گیرد و قرار است از دوشنبه هفته جاری بحث درباره فاز بعدی سیاست تولید نفت را آغاز کند.

در این کنفرانس مجازی تولیدکنندگان اوپک و شرکای غیراوپک آنها درباره تمدید محدودیت عرضه در سال آینده به منظور تقویت قیمتها و جلوگیری از اشباع عرضه با توجه به ضعیف شدن روند احیای تقاضا برای نفت مذاکره خواهند کرد.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی نوشتند: با نزدیک شدن به یک نشست دیگر وزیران اوپک پلاس، ابهامات پیرامون تصمیم این گروه دوباره افزایش پیدا کرده است. فراتر از نتیجه این نشست، نگرانیهای جدیدی درباره آینده این تشکیلات وجود دارد.

روسیه و چند تولیدکننده دیگر غیرعضو اوپک با اوپک که ۱۳ عضو دارد در سالهای اخیر با هدف تقویت قیمتهای نفت همکاری کرده اند. این گروه همچنان نفوذ قابل ملاحظه ای روی بازارهای جهانی انرژی دارد اما دیگر از قدرتی که سابق بر این شناخته می شد برخوردار نیست.

اعضای اوپک پلاس در آوریل پس از روزها مذاکره با یک توافق کاهش تولید تاریخی موافقت کردند. این تولیدکنندگان کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز را از اول مه به اجرا گذاشتند اما محدودیت عرضه خود را در اوت به ۷.۷ میلیون بشکه در روز تسهیل کردند و قرار بود از ابتدای سال آینده محدودیت عرضه خود را به میزان بیشتری تسهیل کنند.

اما موسسه انرژی اینتلیجنس اوایل ماه جاری با اشاره به اظهارات مقامات اماراتی آگاه، گزارش داد امارات متحده عربی محرمانه در حال بررسی گزینه خروج از اوپک است. سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی از آن زمان در بیانیه ای اعلام کرده که این کشور عضو متعهد اوپک پلاس است.

اما این گمانه زنیها به دلیل جایگاهی که امارات در اوپک دارد، مایه شگفتی برخی از ناظران شد. این کشور سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک و متحد نزدیک عربستان سعودی در منطقه خلیج فارس است.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، با در نظر گرفتن جنگ قیمت کوتاه مدت میان عربستان سعودی و روسیه در مارس امسال و خروج از قطر از عضویت اوپک در سال گذشته، این اخبار بار دیگر آینده و اهداف این گروه را زیر سوال می برد و اهداف دوگانه دشواری که این گروه در تلاش به دستیابی به آنهاست یعنی متوازن کردن بازار و حفظ سهم بازار در میان مدت را بارز می کند.

علاوه بر جنگ قیمت عربستان سعودی و روسیه و خروج از قطر از عضویت اوپک، اوپک پلاس امسال با فروپاشی کم سابقه قیمتهای نفت و شوک بی سابقه تقاضا برای سوخت روبرو شد.

بر اساس گزارش شبکه CNBC، گلدمن با اشاره به اقدامات هماهنگ تولیدکنندگان برای محدود کردن تولید، پیش بینی کرد اوپک پلاس افزایش برنامه ریزی شده تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز در ژانویه را به مدت سه ماه به تاخیر خواهد انداخت.