۰ نفر

در گفت‌وگو با تحلیلگر بازار نفت بررسی شد؛

آینده روشن طلای سیاه/ خوشبینی نسبت به افزایش تقاضا در جهان

۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۲
کد خبر: 484404
آینده روشن طلای سیاه/ خوشبینی نسبت به افزایش تقاضا در جهان

آینده بازار نفت زیر سایه اعلام اخباری مبنی بر کشف واکسن کرونا توسط چند شرکت معتبر جهانی رو به روشنی می‌رود، به طوریکه با اینکه هنوز واکسیناسیون سراسری آغاز نشده، قیمت نفت امروز به بالاترین میزان خود در حدود 9 ماه گذشته رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، دو اتفاق کشف واکسن کرونا و همچنین حمله به تاسیسات نفتی ارامکو، باعث شد تا قیمت نفت امروز به بیشترین حد خود در ۱۰ماه گذشته برسد.

درواقع قیمت نفت که از ابتدای سال جاری میلادی به دلیل شیوع کرونا و کاهش تقاضا برای نفت با کاهش همراه شده بود، حالا با ساخت واکسن کرونا به فکر بازگشت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه است.

از سوی دیگر خبر حمله یمن به تاسیسات نفتی عربستان هم در روز گذشته بر رشد قیمت نفت موثر بود. هرچند که عربستان نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده اما تصاویر از آرامکو حکایت از آتش‌سوزی و انتشار دود در این تاسیسات دارد. 

البته عوامل تقویت‌کننده در معاملات امروز دست بالا را داشتند و نفت برنت با یک درصد افزایش به قیمت ۴۶ دلار و ۴۹ سنت در هر بشکه رسید که این رقم بالاترین قیمت از ماه مارس (اسفند سال ۹۸) تاکنون است. نفت شاخص آمریکا نیز یک درصد گران‌تر از دیروز معامله شد و به ۴۳ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید.

تاثر واکسن کرونا بر افزایش حمل و نقل جهانی

در این راستا، عبدالله یونس آرا تحلیلگر بازار نفت در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، با اشاره به اخباری مبنی بر کشف واکسن کرونا توسط  چهار شرکت، اظهار کرد: مجوزهایی که این شرکت ها برای توزیع واکسن کسب کرده اند، اثر خود را روی راه اندازی مجدد کسب و کارها در سطح بین‌المللی خواهد گذاشت. ویروس کرونا به دلیل الزامات قرنطینه، رعایت فاصله گذاری و عدم جابه‌جایی تاثر زیادی روی بخش حمل و نقل گذاشته بود. این درحالی است که بخش حمل و نقل مهم ترین مصرف کننده فراورده های نفتی و به تبع آن نفت خام است. 

وی ادامه داد: زمانی که اخباری درمورد تسهیل شرایط و کشف راهکاری برای کرونا منتشر میشود وضعیت بازار نفت امیدوارکننده شده و همه فعالان این بازار انتظار دارند تقاضای نفت خام به تبع رشد فراورده های نفتی برای حمل و نقل افزایش پیدا کند. از طرف دیگر به دلیل قرنطینه هایی که اجرایی شده است، سطح عمومی تولیدات در سطح بین المللی کاهش پیدا و رشد اقتصاد جهانی از ویروس کرونا تاثیر پذیرفته است و طبیعتا زمانی که واکسن ها معرفی می شوند، چشم انداز روشن می شود.

افزایش قیمت نفت پیرو افزایش تولید در جهان

این تحلیلگر بازار نفت با تاکید بر اینکه مشکل بحران کرونا در کوتاه مدت به صورت نسبی حل شده و حل کامل آن به یک بازه زمانی دو تا سه ساله نیاز خواهد داشت، گفت: اما با روشن شدن چشم انداز،  این اتفاق مثبت تاثیر روانی و تا حد زیادی فیزیکی خود را روی بازار نفت بر جای می گذارد. برخی کشورهای صنعتی که مصرف کننده عمده فراورده های نفتی هستند، مانند آمریکا و آلمان، اعلام کرده اند که از ماه آینده فرایند واکسیناسیون آغاز میشود. توزیع واکسن و واکسیناسیون عمومی نوید بخش گشایش فعالیت ها و بازگشت تدریجی رونق اقتصادی به زیربخش های‌ اقتصاد مخصوصا در شرکت‌های صنعتی و درحال توسعه خواهد بود.

یونس آرا با بیان اینکه تاثیرات کرونا از اقتصاد جهانی کمتر می شود و اثرات بحران روی بازار نفت به تدریج کاهنده خواهد بود و بازار به شرایط نرمال باز میگردد، توضیح داد: در نهایت انتظار میرود تولیدات رشد داشته باشد و قیمت نفت پیرو افزایش تقاضا، افزایش یابد.