۰ نفر

سازمان برنامه و بودجه شفاف‌سازی کند؛

تحقق درآمد فروش نفت امسال؛ ۶درصد یا ۶۰درصد؟

۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۸
کد خبر: 483312
تحقق درآمد فروش نفت امسال؛ ۶درصد یا ۶۰درصد؟

بر مبنای اظهار نظر پیشین معاون رئیس‌جمهور تنها ۶درصد درآمد نفتی مورد انتظار در سال ۱۳۹۹ محقق شده بود. سازمان برنامه و بودجه در آستانه ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس شورای اسلامی بایستی جزئیات عملکرد بودجه در هشت‌ماهه نخست امسال را منتشر کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، در سال جاری با محدودیت در انتشار آمارهای مربوط به عملکرد بودجه فضای نظارت رسانه‌ای بر عملکرد منابع و مصارف بودجه کشور به‌شکلی بی‌سابقه منفعل شده است. یکی از موارد مهم در عملکرد منابع بودجه مربوط به فروش نفت و تحقق درآمدهای ارزی ناشی از واگذاری داراییهای سرمایه‌ای است.

چندی قبل محمد باقر نوبخت در مصاحبه‌ای که در سایت سازمان برنامه هم منتشر شده است، با تأکید بر اینکه استقراض دولت از بانک مرکزی، ادعایی باطل و نوعی توهم است؛ گفته بود: اگرچه فقط 6 درصد از درآمد نفتی مورد انتظار در سال 99 محقق شده، اما 75 درصد درآمدهای مالیاتی سال جاری تاکنون محقق شده که 20 درصد بیش از سال گذشته در همین تاریخ است. 58 درصد واگذاری‌های مالی نیز محقق شده است و قریب به 16هزار میلیارد تومان در چهار ماه گذشته، سهام واگذار کرده‌ایم که تا حدودی کسری عدم تحقق درآمد ناشی از فروش نفت را جبران کرده است.

همان‌طور که در ابتدا به مباحث رئیس سازمان برنامه و بودجه اشاره شد میزان تحقق درآمدهای نفتی 6 درصد عنوان شده بود، در واقع چون دسترسی به منابع مشخص برای تطبیق این اظهار نظر با جداول آماری وجود نداشت توجه چندانی به این موضوع صورت نگرفت.

به‌هرحال در آستانه ارائه آخرین لایحه بودجه دولت به مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار نظر جالبی داشته است.

تحقق 60درصدی درآمدهای نفتی در سال جاری

محمد باقر نوبخت در مصاحبه‌ای که به‌تازگی منتشر شد، گفته است: متوسط فروش نفت امسال بین 600 تا 700 هزار بشکه در روز بوده که تقریباً همان میزان در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی کردیم که اگر وضعیت بهتر شود و با توجه به اینکه بازار جهانی را هم باید در نظر داشته باشیم پولهای حاصل از درآمد اضافه را صرف هزینه‌های جاری نمی‌کنیم بلکه تبدیل به سرمایه عمومی می‌کنیم و برای این منظور 7 الی 8 برنامه داریم.

در قانون بودجه سال 1399 میزان فروش نفت حدود یک‌میلیون بشکه در نظر گرفته شده بود و بر اساس اظهار نظر اخیر رئیس سازمان برنامه تقریباً 60 تا 70 درصد درآمد مربوط به فروش نفت و... (از قسمت واگذاری داراییهای سرمایه‌ای) محقق شده است.

این درحالی است که بر مبنای اظهار نظر پیشین معاون رئیس جمهور تنها 6 درصد درآمد نفتی مورد انتظار در سال 1399 محقق شده بود، به این ترتیب سازمان برنامه و بودجه در آستانه ارائه لایحه بودجه 1400 به مجلس بایستی جزئیات عملکرد بودجه در هشت‌ماهه نخست سال جاری را منتشر کند تا ابهامات این حوزه برطرف شود.