۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

شروع سبزرنگ نفت در بازارهای جهانی/ امیدواری به کاهش تداوم تولید اوپک

۲۶ آبان ۱۳۹۹، ۱۰:۴۷
کد خبر: 482064
شروع سبزرنگ نفت در بازارهای جهانی/ امیدواری به کاهش تداوم تولید اوپک

درحالی شاهد بازگشایی بازارهای جهانی هستیم که قیمت نفت با رشد 1.5 درصدی قیمت روبرو شده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در نخستین روز معاملاتی هفته جاری قیمت انواع نفت خام رشد بیش از یک درصدی را نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تجربه می کند.

در این بین هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه دسامبر با افزایش 1.15 درصدی قیمت به رقم 43 دلار و 27 سنت رسید که 1.6 دلار نسبت به بالاترین قیمت هفته گذشته کمتر است.

همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با رشد 1.42 درصدی به رقم 0 دلار و 70 سنت رسید که البته دو دلار پایین تر از سقف قیمت هفته گذشته است.

از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در روز جاری می توان به افزایش خوشبینی ها در خصوص تداوم کاهش تولید اوپک پلاس در ابتدای سال جاری اشاره کرد.

گفتنی است اوپک پلاس ماه هاست تولید روزانه نفت خود را حدود 7.7 میلیون بشکه کاهش داده و قصد داشت از ماه ژانویه تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز اضافه کند. روز سه شنبه قرار است نشست کمیته وزارتی اوپک پلاس برگزار شود و پیشنهاداتی در مورد تغییر میزان تولید جهت ارائه به نشست تمامی وزرا در روز 30 نوامبر آماده شود.

از سوی دیگر اما عدم غلبه دولت ها بر شیوع ویروس کرونا سبب شده تا همچنان پاندومی کرونا مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت و تقاضای نفت باشد. گفتنی است آژانس بین المللی انرژی، اوپک و اداره اطلاعات انرژی آمریکا پس از اعلام خبر نتایج موفقیت آمیز آزمایش واکسن شرکت داروسازی آمریکایی فایزر و شرکت بیوتکنولوژی آلمانی بایو ان تک در دوشنبه هفته گذشته، جدیدترین گزارشهایشان از دورنمای بازار نفت را منتشر کردند اما در این گزارش ها پیش بینی تقاضا برای نفت مورد بازنگری صعودی قرار نگرفت و برعکس، پیش بینی میزان مصرف نفت کاهش داده شد.

پیش بینی این سه آژانس بر این نکته تاکید دارد که در کوتاه مدت تقاضا به جای احیا، از بین می برد. هر سه آژانس دورنمای تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه جاری و سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ را به دلیل افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در اروپا و آمریکا و وضع محدودیتهای بیشتر برای جابجایی و فعالیت اقتصادی، تنزل دادند.