۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

پایان هفته قرمز رنگ نفتی/ تولید نفت لیبی اوج گرفت

۲۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۲۸
کد خبر: 481565
پایان هفته قرمز رنگ نفتی/ تولید نفت لیبی اوج گرفت

هفنه پُرنوسان نفتی در حالی با رشد 8 درصدی قیمت به پایان رسید که در روز آخر شاهد افت ارزش شاخص‌های نفتی به واسطه افزایش تولید لیبی و همچنین تشدید پاندمی کرونا افت کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در آخرین روز معاملاتی هفته جاری قیمت انواع نفت خام پس از چند روز متوالی صعود، وارد فاز نزولی شد.

در این بین شاخص برنت با افت 1.7 درصدی به رقم 42 دلار و 78 سنت کاهش یافت اما در مجموع در هفته گذشته بالغ بر 8 درصد را رشد را به ثبت رساند.

همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس نیز با افت 2.4 درصدی به رقم 40 دلار و 12 سنت کاهش پیدا کرد تا در مجموع هفته رشد 7 درصدی را تجربه کند.

در بین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت در این هفته می توان به انتشار اخباری در خصوص اخرین یافته‌ها از واکسن کرونا و امیدواری به بازگشت تقاضای نفت اشاره کرد.

این خبر توانست در لحظه انتشار بالغ بر 10 درصد بر قیمت نفت تاثیر گذاشته و قیمت‌ها را به سقف چهار ماه اخیر بازگرداند.

از سوی دیگر اما انتشار اخباری در خصوص بازگشت لیبی به مدار فروشندگان نفت در بازارهای جهانی مانع از جهش بیشتر قیمت نفت در این هفته شد. شرکت ملی نفت لیبی روز 7 نوامبر اعلام کرده بود، میزان تولید نفت این کشور به یک میلیون بشکه در روز رسیده است. اما یک منبع آگاه دیروز اعلام کرد که این رقم اکنون به 1.2 میلیون بشکه رسیده است.

تاثیرگذاری اخبار واکسن کرونا بر قیمت نفت نشان داد که مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت نفت همچنان ضعف تقاضا است. اما تحلیلگران معتقد هستند تقاضای نفت به سهولت به میزان قبل از کرونا باز نمی گردد. در این رابطه آژانس بین‌المللی انرژی  اخیرا اعلام کرد که بعید است تقاضای جهانی نفت با تولید رسمی واکسن ویروس کرونا تا اواخر سال ۲۰۲۱ با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود، در اوایل این هفته و با اعلام پیشرفت در تولید واکسن ویروس کرونا، این دیدگاه مطرح شد که قیمت نفت افزایش می‌یابد.

این آژانس در گزارش ماهانه خود اظهار کرد: خیلی زود است که بدانیم واکسن از چه زمانی و چگونه سبب عادی شدن زندگی مردم می‌شود، هم‌اکنون، پیش‌بینی ما این است که تأثیر قابل توجهی در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ مشاهده نخواهد شد.

در این گزارش آمده است: چشم‌انداز ضعیف تقاضا و افزایش تولید در بعضی از کشورها حاکی از آن است که بنیان‌های کنونی بازار برای پشتیبانی قاطع از قیمت‌ها بسیار ضعیف است.

آژانس بین‌المللی انرژی ضمن اشاره به اینکه کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) تا ماه سپتامبر برای دو ماه پیاپی ذخیره‌سازی‌های نفت خام خود را اندکی کاهش داده بودند، تصریح کرد که سطح ذخیره‌سازی هنوز با مقدار اوج آن در زمان اوج همه‌گیری ویروس کرونا تفاوت چندانی ندارد.