۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عرضه نفت لیبی شدت یافت/ افزایش تولید اوپک در ماه گذشته

۱۳ آبان ۱۳۹۹، ۲۳:۴۸
کد خبر: 478780
عرضه نفت لیبی شدت یافت/ افزایش تولید اوپک در ماه گذشته

باوجود تداوم روزهای سخت برای تقاضای نفت خام، تولید نفت لیبی سرعت بیشتری یافته که این امر بازار معاملات نفت در دنیا را درخصوص مازاد عرضه نگران‌تر خواهد کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ پس از فروکش کردن نسبی جنگ داخلی در لیبی حالا بازارهای جهانی با معضل مازاد عرضه نفت روبرو هستند. البته این چالش با تدوام شیوع کرونا به مشکل اساسی تولید کنندگان نفت تبدیل شده است.

گفتنی است تولید روزانه نفت کشورهای عضو اوپک در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر ۲۱۰ هزار بشکه افزایش یافته و به ۲۴ میلیون و ۵۹۰هزار بشکه رسیده است. اما علت اصلی رشد تولید نفت اوپک به اوج‌گیری تولید لیبی بر‌می‌گردد.

مطابق با آمارهای اوپک، تولید روزانه نفت لیبی در سه ماهه دوم سال جاری میلادی به ۸۴ هزار بشکه سقوط کرده بود و در ماه‌های اوت و سپتامبر نیز به طور متوسط به حدود ۱۲۵ هزار بشکه رسید، اما بررسی رویترز نشان می‌دهد این رقم در ماه اکتبر به ۴۳۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

در سال گذشته لیبی روزانه بیش از یک میلیون بشکه تولید نفت داشت، اما جنگ داخلی دولت لیبی با طرفداران ژنرال حفتر به سقوط تولید نفت کشور منجر شد.

گفتنی است اوپک پلاس توافق کرده بودند از ماه مه تا ژوئیه سال جاری تولید خود را ۹.۷ میلیون بشکه و از ژوئیه تا پایان سال ۷.۷ میلیون بشکه کاهش دهند.

سهم اوپک از این کاهش، نزدیک ۴.۹ میلیون بشکه بود و ماه جاری کشورهای متعهد عضو اوپک به این کاهش پای‌بندی کامل داشته‌اند. ایران، ونزوئلا و لیبی از این توافق مستثنی شده‌اند.

البته روز جاری خبرهایی از تمدید احتمالی کاهش تولید اوپک پلاس تا ۶ ماه منتشر شد که به نظر می شد دلیل اصلی این تمدید، نگرانی اعضای اوپک پلاس از بازگشت تولید نفت لیبی به میزان پیش از جنگ باشد.