۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سیاه‌ترین هفته نفتی اکتبر چگونه گذشت؟/ بازار به پیشواز تسهیل کاهش تولید اوپک می‌رود

۱۰ آبان ۱۳۹۹، ۶:۱۱
کد خبر: 477746
سیاه‌ترین هفته نفتی اکتبر چگونه گذشت؟/ بازار به پیشواز تسهیل کاهش تولید اوپک می‌رود

در پی نگرانی‌های ناشی از افت شدید تقاضای سوخت با اعمال قرنطینه در اروپا و همچنین هراس از بازگشت احتمالی دو میلیون بشکه نفت به بازار از یک ماه دیگر، قیمت نفت در هفته گذشته به کمترین میزان در ۵ ماه اخیر سقوط کرد.

اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده؛ در آخرین روز معاملاتی هفته پایانی اکتبر، قیمت انواع نفت خام با افت قابل توجه همراه شد تا سطح قیمت‌ها به کمترین میزان در ۵ ماه اخیر برسد.

در این میان شاخص نفتی برنت که کار خود را در ابتدای هفته گذشته در محدوده ۴١ دلار و ٣٠ سنت آغاز کرده بود با با افت ١٠درصدی در ۵ روز معاملاتی به رقم ٣٧ دلار و ۴۶ سنت رسید که این عدد در تاریخ ٢٩ می سال جاری تکرار شده بود.

همچنین شاخص وست تگزاس اینترمدیریت نیز همسو با برنت افت قابل توجهی را در هفته پایانی اکتبر تجربه کرد و با عقب نشینی ٩درصدی به محدوده ٣۵ دلار و ٧٢ سنت بازگشت و اینگونه بدترین هفته ماه اخیر را سپری کرد.

از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نفت، نگرانی شدید در خصوص کاهش تقاضای سوخت ناشی از بازگشت قرنطینه در اروپا وهمچنین هراس از افزایش فشار عرضه با ورود مجدد ٢ میلیون بشکه نفت از سوی اوپک پلاس بود.

گفتنی است مدیر ارشد شرکت بریتیش پترولیوم نیز با ابراز نگرانی از عدم بازگشت تقاضای سوخت در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی عنوان کرد که تقاضای جهانی سوخت تاکنون در سه ماه چهارم سال تغییر خیره‌کننده‌ای نداشته، زیرا بهبودی از همه‌گیری ویروس همچنان کند است.

از سوی دیگر طبق اعلام قبلی از روز دوم نوامبر محدودیت‌های جدیدی در اغلب کشورهای اروپایی برای کاهش شیوع کرونا اعمال خواهد شد که پیش بینی می‌شود با شروع قرنطینه، مصرف سوخت به‌ویژه گازوییل به کمترین میزان خود از سال ٢٠١۴ برسد.

اما فاکتور تاثیر گذار دیگر بر قیمت نفت در هفته گذشته، نگرانی ناشی از بازگشت دو میلیون بشکه نفت به بازار از ابتدای سال جدید میلادی است. طبق توافق کاهش تولید اوپک پلاس، از ابتدای ماه ژانویه قرار است کاهش تولید اوپک پلاس از ٧.٧ بشکه در روز به ۵.٧بشکه تسهیل شود که این موضوع نگرانی مازاد عرضه در میان تحلیلگران را تشدید کرده است.