۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مذاکرات روسیه و عربستان بر سر آینده توافق کاهش تولید نفت/ اوپک تضعیف می‌شود؟

۲۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۱۶
کد خبر: 474982
مذاکرات روسیه و عربستان بر سر آینده توافق کاهش تولید نفت/ اوپک تضعیف می‌شود؟

سران دو کشور روسیه و عربستان که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس هستند در خصوص آینده توافق کاهش تولید نفت و ایجاد ثبات در بازار نفت مذاکره کردند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ روز جاری و در آستانه نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک، مقامات روسیه اعلام کردند که ولادیمیر پوتین و محمد بن سلمان درباره همکاری اوپک پلاس گفت و گو کرده و در خصوص همکاری های متقابل برای ایجاد ثبات در بازار انرژی و تقویت سمت تقاضا به مذاکره نشستند.

کارشناسان مذاکرات این دو کشور را در خصوص آینده عرضه نفت و قیمت آن نسبتا تاثیرگذار است. همچنین تحلیلگران نفت هنوز مطمئن نیستند بازار بتواند دو میلیون بشکه در روز افزایش تولید برنامه ریزی شده اوپک پلاس را از اول ژانویه تحمل کند.

گفتنی است طبق قرار قبلی، نشست کمیته نظارتی اوپک پلاس در روز دوشنبه هفته جاری و به صورت مجازی در وین برگزار خواهد شد. اما نشست وزیران کشورهای اوپک پلاس روزهای ۳۰ نوامبر و اول دسامبر به منظور بررسی برای نحوه تسهیل کاهش تولید اوپک پلاس برگزار می‌شود.

از سوی دیگر کمیته فنی مشترک اوپک پلاس که در روز جمعه برگزار شد هشدار داد که با یک دید بدبینانه، بازار جهانی نفت در سال آینده با 200هزار بشکه در روز مازاد عرضه روبرو خواهد شد. برخی نمایندگان این گروه عقیده دارند این افزایش تولید باید حداقل چند ماه به تعویق بیفتد. سایر نمایندگان این گروه چندان مطمئن نیستند و امیدوارند بازار نفت در اوایل دسامبر قدرتمندتر باشد. 

در این بین اما تحلیلگران معتقدند اینگونه ژست‌های سیاسی از سوی سران دو کشور عربستان و روسیه در خصوص تصمیم گیری بر سر آینده قیمت نفت و عرضه آن نشان از نوعی اتحاد برای تقویت جایگاه این دو کشور و در نتیجه کم اثر کردن نقش اوپک در آینده تصمیم گیری بر بازار جهانی انرژی دارد.