۰ نفر

پاسخ شرکت ملی پخش به مطلب اقتصادآنلاین

۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۳۷
کد خبر: 472673
پاسخ شرکت ملی پخش به مطلب اقتصادآنلاین

در پی انتشار خبری با عنوان "طرح برندینگ متهم ردیف اول انفجارهای سریالی در جایگاه‌های سوخت/ نظارت و پایشی در کار هست؟" در اقتصادآنلاین، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران توضیحاتی را ارائه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، ضمن تشکر از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در خصوص توجه به مطلب منتشر شده در  اقتصاد‌آنلاین، پاسخ آن شرکت را به شرح زیر منعکس می‌‌نماید:

  1. جایگاه مذکور (پمپ بنزین شهرستان تاکستان استان قزوین) در زمره جایگاه‌های تحت پوشش شرکت‌های برند نبوده و مسئولیت نگهداشت و ایمنی جایگاه با مالک، متصدی و ناظر ایمنی جایگاه است که این روند طبق قانون توسط اداره کار و کنترل‌های سندیکا و نظارت عالیه منطقه کنترل و پیگیری می‌شود، به نحوی که از سال گذشته و با ابلاغ «آیین‌نامه ایمنی جایگاه‌های عرضه سوخت مایع و CNG»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با استفاده از بازرسان و ممیزان ادارات ذیربط، رصد فعالیت جایگاه‌ها را در دستور کار قرار داده و نمایندگان اداره کار، در صورت مواجه با جایگاه‌های پرخطر ضمن معرفی این جایگاه‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با قطع ارسال فرآورده نسبت به تعطیلی جایگاه‌ها تا رفع خطر اقدام می‌شود؛ همچنین وفق مصوبه هیئت محترم وزیران سازمان ملی استاندارد نیز مکلف شده است با ساز و کار مناسب با رویه موازی، کنترل تجهیزات و تاسیسات جایگاه‌های عرضه سوخت را مدیریت نماید.
  2. لازم به ذکر است علیرغم ادعاهای طرح شده در گزارش موردنظر، دوره‌های آموزش ایمنی کارکنان جایگاه‌ها از گذشته تاکنون، حداقل یک بار در هر سال توسط واحدهای HSE مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شده و مالک یا متصدی جایگاه باید تمرینات عملی و آموزش‌های تئوریک به ویژه شرح وظایف کارکنان را مستمرا به ایشان یادآوری کرده و با نظارت دائم از حصول اجرای دقیق این مقررات اطمینان حاصل کند.
  3. همچنین در مورد ادعای مطرح شده در این گزارش درباره طرح کهاب به اطلاع می‌رساند در فیلم مشاهده شده از جایگاه، آتش‌سوزی در ابتدای سوختگیری اتفاق می‌افتد که نشان از ریختن بنزین بر روی ENGINE موتورسیکلت دارد و به هیچ وجه ارتباطی به اجرای طرح کهاب در جایگاه ندارد؛ از طرفی با توجه به دمای خوداشتعالی بنزین که 246 درجه سانتی‌گراد است، اشتعال به وجود آمده ناشی از گرمای بدنه موتور نبوده و احتمالا سوخت‌گیری در زمان روشن بودن موتور انجام شده است.
  4. با توجه به اجرای مرحله اول طرح کهاب در تمامی جایگاه‌های عرضه سوخت کشور، لازم است مالکان جایگاه‌ها پیش از بروز چنین حوادثی نسبت به کالیبراسیون تجهیزات و آماده به کار بودن و صحت عملکرد مطلوب طرح اطمینان حاصل کنند؛ لازم به ذکر است مرحله دوم طرح کهاب نیز بر اساس برنامه پیش‌بینی شده و مصوبات اخیر زیست محیطی هیئت محترم وزیران از سوی مدیریت طرح کهاب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در دستور کار قرار دارد.
  5. با توجه به خصوصی بودن جایگاه‌های عرضه سوخت، امکان تجهیز مستقیم جایگاه‌ها به تجهیزات طرح کهاب توسط شرکت ملی پخش میسر نبوده و این امر به عهده مالکین چایگاهها گذاشته شده است که تاکنون با استفاده از سیاست‌های تشویقی موجود، بیش از 200 جایگاه به تجهیزات این طرح مجهز شده اند.

در این زمینه بخوانید

طرح برندینگ متهم ردیف اول انفجارهای سریالی در جایگاه‌های سوخت

اقتصادآنلاین نکاتی را نیز صرفا به منظور کمک به روشن شدن علت این حادثه به امید جلوگیری از حوادث مشابه در سایر تاسیسات نفتی به شرح ذیل اعلام می‌‌دارد:

۱- حتی با فرض واگذاری وظایف نظارتی به وزارت‌خانه و سازمانی دیگر، اما بررسی سوابق فعالیت جایگاه سوخت تاکستان تعطیلی مکرر این پمپ بنزین را به دلایل مختلف ( از جمله  تخلفات مالی و عدم رعایت ایمنی  لازم) نمایانگر است و حال سوال اساسی آنجاست که چگونه جایگاه سوختی با سوابق مشخص برای شرکت ملی پخش که وظیفه نظارت عالیه را بر عهده دارد، اجازه فعالیت مجدد پیدا کرده تا منجر به حادثه ای این چنین شود؟ 

۲- همانطور که در فیلم منتشر شده از دوربین مدار بسته جایگاه مشخص است اپراتور جایگاه سوخت بعد از سوخت‌گیری موتورسیکلت اول مقداری از بنزین داخل لوله شلنگ تلمبه را در سطل کناری خود تخلیه می نماید که با توجه به ویژگی تبخیر شوندگی بالا بنزین قطعا بخشی از آن به صورت بخارات بنزین در فضای پرخطر اطراف تلمبه منتشر شده که می تواند یکی از عوامل انفجار در آن محیط باشد.

۳- در بند سه پاسخ شرکت ملی پخش آمده است روشن بودن موتورسیکلت عامل آتش سوزی بیان شده، اما باز سوال جدی مطرح است آیا چهار الی پنج لیتر بنزین داخل باک یک موتورسیکلت، توان انفجار در این سطح را دارد؟

۴- در خصوص طرح کهاب هم که به مثنوی هفتاد من تبدیل شده و شاید توضیح اضافی باشد که طرحی با سابقه بیست ساله در کشور هنوز به نهایت خود نرسیده و عاقبت آن نیز با توجه به مصوبات متعدد نامشخص در حوزه اجرا است.