۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش شدید فعالیت‌های اکتشافی نفت در دنیا/ دومینوی ورشکستگی شرکت‌های نفتی

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۴
کد خبر: 471738
کاهش شدید فعالیت‌های اکتشافی نفت در دنیا/ دومینوی ورشکستگی شرکت‌های نفتی

در پی چشم انداز تیره و تار بهبود تقاضای طلای سیاه، شرکت‌های بزرگ نفتی در سراسر دنیا اقدام به کاهش قابل توجه فعالیت‌های اکتشافی خود نموده‌اند.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ با تداوم روند شیوع ویروس کرونا، تحلیلگران بازار نفت آینده نه چندان روشنی را برای بهبود وضعیت تقاضای طلای سیاه در دو سال آینده پیش بینی می‌کنند.

از این رو بسیاری از شرکت‌های بزرگ نفتی که فعالیت‌های گسترده‌ای را در حوزه اکتشاف و استخراج نفت دارند، این روزها در حال کاستن از حجم سرمایه گذاری در این حوزه هستند.

در این بین گروه تحقیقاتی وست وود که مجری امور اکتشافی نفت در نقاط مختلف دنیاست، بعد از شیوع کرونا، 70 درصد از پروژه‌های اکتشافی شمال انگلستان و 30 درصد از فعالیت‌های خود در نروژ را کاهش دادند.

البته اینکه شرکت‌های بزرگ اکتشافی تا چه زمان فعالیت‌های خود را محدود خواهند کرد، کاملا به قیمت نفت بستگی دارد.

همچنین غول نفتی اکسون موبیل در ایالات متحده کل برنامه‌های اکتشافی خود را 30 درصد کاهش داده که این عدد معادل افت 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری (8.4 میلیارد یورو) است.

رقبای اروپایی مانند ENI ، BP و Equinor نیز اقدامات مشابهی انجام داده‌اند، که به نوبه خود به پیمانکاران فرعی از جمله گروه خدمات نفتی فرانسه CGG آسیب رسانده است، که انتظار می‌رود با افت 40 درصدی درآمد روبه‌رو شوند.

از سوی دیگر طبق اعلام شرکت حقوقیHaynes & Boone ، در ایالات متحده بیش از 30 شرکت اکتشاف و تولید نفت امسال اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

البته این وضعیت در مناطق نفت شیل در آمریکا با شرایط بحرانی‌تری روبه‌رو بوده و تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند اگر قیمت نفت در حدود 40 دلار فعلی در هر بشکه ثابت بماند، 150 شرکت فعال در این حوزه می‌تواند تا سال 2022 نابود شوند.