۰ نفر

جبران کاهش صادرات نفت امارات با افزایش فروش عربستان

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹
کد خبر: 471371
جبران کاهش صادرات نفت امارات با افزایش فروش عربستان

افزایش صادرات نفت عربستان سعودی در ماه سپتامبر، صادرات کمتر امارات متحده عربی را که درصدد جبران مازاد تولید ماه اوت بود، جبران کرد و فروش تولیدکنندگان خاورمیانه ای اوپک را برای سومین ماه تقریبا ثابت نگه داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، صادرات نفت عربستان سعودی در ماه سپتامبر بیش از ۴۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و تقریبا کاهش صادرات امارات متحده عربی را جبران کرد. صادرات نفت کویت و عراق به میزان اندکی افزایش داشت.

بررسی آمار رهگیری نفتکشها توسط بلومبرگ نشان داد این چهار کشور ماه میلادی گذشته مجموعا ۱۳.۶۱ میلیون بشکه در روز نفت و میعانات صادر کردند که ۱۶۴ هزار بشکه در روز در مقایسه با اوت افزایش داشت.

جریان صادرات این چهار کشور که بیش از ۷۰ درصد از تولید اوپک را تشکیل می دهند، به کره جنوبی افزایش یافت اما به سایر خریداران از جمله چین کاهش داشت.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت صادرات نفت به کره جنوبی را در سپتامبر مجموعا ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند که بیش از دو برابر میزان کاهش صادرات عراق بود.

مجموع صادرات نفت از منطقه خلیج فارس به هند در سپتامبر کاهش داشت زیرا فعالیت پالایشگاهی در این کشور در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و ضعیف ماندن تقاضا برای دیزل، پایین ماند. صادرات حدود ۴۶۰ هزار بشکه در روز یا معادل ۱۷ درصد کمتر از میانگین مشاهده شده در ۱۲ ماه گذشته تا آوریل بود.

صادرات به آمریکا هم به روند نزولی ادامه داد و به پایین ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید. تنها یک نفتکش سوئزمکس که حامل یک میلیون بشکه نفت بود، ماه گذشته عراق را به مقصد آمریکا ترک کرد. صادرات از عربستان سعودی در سپتامبر به ۱۸۳ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۲۴۲ هزار بشکه در روز در اوت کاهش یافت.

افزایش صادرات از سوی عراق و کویت به چین با فروش کمتر عربستان سعودی و امارات متحده عربی به این کشور کاملا جبران شد و برآوردهای اولیه نشان می دهد حجم نفتی که از منطقه خلیج فارس به چین ارسال شد، ۱۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با آمار اوت کاهش داشته است.

صادرات نفت و میعانات تولیدکنندگان این منطقه به ژاپن در سپتامبر کاهش داشت و افزایش ۱۰۰ هزار بشکه در روز صادرات کویت با کاهش مشابه صادرات عربستان سعودی و امارات متحده عربی جبران شد. مجموع صادرات به ژاپن ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل ۳۰ درصد پایین سطح سه ماهه اول ماند که ویروس کرونا هنوز شیوع پیدا نکرده و تقاضا را کاهش نداده بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این آمار شامل صادرات نفت از شمال عراق که از طریق بندر سیهان ترکیه انجام می شود و صادرات نفت امارات متحده عربی از ساحل اقیانوس هند و بنادر دریای سرخ عربستان سعودی نبوده است. آمار صادرات به هر کدام از مقصدها ممکن است دستخوش تغییر شود به خصوص زمانی که کشتیها از نقاط ترانزیتی مانند سنگاپور و کانال سوئز می گذرند.