۰ نفر

پالایشگاه‌های نفت اروپا با افزایش تولید دیزل دست و پنجه نرم می‌کنند

۱۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۳:۴۰
کد خبر: 471225
پالایشگاه‌های نفت اروپا با افزایش تولید دیزل دست و پنجه نرم می‌کنند

مالکان پالایشگاه‌ها در فنلاند، فرانسه و هلند در هفته های اخیر اعلام کردند احتمالاً تاسیسات خود را تعطیل می‌کنند چون ویروس‌کرونا سوددهی آنها را از بین برده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، ویروس‌کرونا سوددهی پالایشگاه های نفت اروپا را از بین برده و این صنعت برای یک زمستان سخت آماده می‌شود.

 مالکان پالایشگاه‌ها در فنلاند، فرانسه و هلند در هفته های اخیر اعلام کردند احتمالاً تاسیسات خود را تعطیل می‌کنند. گرچه با تعطیل شدن این پالایشگاه ها بخشی از ظرفیت مازاد پالایشگاهی از بین می‌رود، ولی مسئلا مهم دیگری هم وجود دارد: پالایشگاه‌های این منطقه در این ماه 25 درصد کمتر از ظرفیت خود فعالیت داشتند. با افزایش موارد ابتلا به کرونا و مصرف بسیار پایین دیزل، خوشبینی چندانی نسبت به بهبود این شرایط وجود ندارد.

دیزل از جنبه های مختلفی تحت فشار است. پالایشگاه‌ها در پاسخ به سقوط تقاضا برای سوخت هواپیما، بیشتر سوخت جاده‌ای تولید می‌کنند. یک چالش دیگر این است که مردم از ترس ویروس کرونا به جای استفاده از حمل و نقل عمومی، از خودروهای شخصی استفاده می‌کنند، بنابراین مصرف بنزین بالا رفته است. به این ترتیب، پالایشگاه‌ها همچنان تحت فشار هستند تا سوخت بیشتری را فراوری کنند حتی اگر مجبور باشند در شرایط کاهش تقاضا برای دیزل، مقادیر بیشتری از این سوخت را تولید کنند.

 قیمت دیزل در حال حاضر حدود 4 دلار در هر بشکه گرانتر از نفت خام در اروپاست. قیمت این محصول اخیراً به پایین‌ترین رقم طی 9 سال گذشته رسیده بود. این شرایط مشکلات فراوانی برای پالایشگاه های اروپا به وجود می‌آورد چون سوخت نیمی از تولید آنها را تشکیل می دهد.

قیمت بنزین در روز چهارشنبه در اروپا تنها 4 دلار در هر بشکه بیشتر از نفت خام بود. این رقم طی ماه‌های اخیر بهبود چشمگیری داشته ولی هنوز هم در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

 تولید کنندگان اروپایی انتظار دارند تقاضا برای نفت گرمایشی که محصولی شبیه به دیزل است، از حاشیه سوددهی آنها در زمستان حمایت کند. تعطیل شدن فعالیت‌ها در فصل تعمیرات و نگهداری پالایشگاه‌ها هم می‌تواند این شرایط را برای آنها بهتر کند.

 آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد فعالیت‌های پالایشگاهی در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در اروپا در سپتامبر و اکتبر کاهش یافته و سپس در نوامبر به سطح ماه اوت بازگردد. البته بسیاری از تاجران و تحلیلگران نفتی این دیدگاه را خوشبینانه می‌دانند چون بالا رفتن موارد ابتلا به کرونا بی ثباتی در این صنعت را افزایش داده است.