۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

صادرات حداکثری نفت ایران به رغم فشار حداکثری ترامپ/ رشد فروش نفت به بالاترین سطح ۱۸ماه اخیر

۵ مهر ۱۳۹۹، ۸:۰۰
کد خبر: 469664
صادرات حداکثری نفت ایران به رغم فشار حداکثری ترامپ/ رشد فروش نفت به بالاترین سطح ۱۸ماه اخیر

به رغم شدیدترین تحریم های ظالمانه از سوی آمریکا که فروش نفت ایران را نشانه رفته بود، به اذعان موسسات رهگیری خطوط کشتیرانی، صادرات نفت ایران در نهمین ماه سال میلادی به بالاترین حد در یک 18 ماه گذشته رسید.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در اردیبهشت ماه سال 97 بود که رئیس جمهور آمریکا با شعار فشار حداکثری بر ایران، تمام تلاش خود برای جلوگیری از صادرات نفت کشورمان را بکار بست.

از آن زمان به بعد شاهد تنزل فروش نفت ایران به اذعان سامانه های رصد نفتکش ها بودیم که این میزان در شرایطی به 45 هزار بشکه در روز نیز کاهش یافته بود.

اما اخیرا تانکرترکرز که حرکت نفتکش ها در آب های بین المللی را رصد می کند اعلام داشته صادرات نفت خام و میعانات گازی کش‌رمان در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود در 18 ماهه گذشته که سخت ترین تحریم ها اعمال شده به 1.5 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. گفتنی است از این میزان صادرات، 11 درصد مربوط به نفت فوق سبک و میعانات گازی بوده است.

قابل ذکر است دو موسسه دیگر رهگیری خطوط کشتیرانی نیز ارقامی از صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر منتشر کرده اند که البته تفاوت زیادی با اعداد تانکرترکرز دارد و رشد صادرات نفتی ایران در ماه سپتامبر را تنها 100 هزار بشکه در روز اعلام کرده اند. در مجموع اینکه اطلاعات رهگیری نفتکش‌ها نشان می‌دهد که حجم صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به نسبت ماه اوت تقریبا دو برابر شده است.

این تغییر قابل توجه در صادرات نفت ایران از آن جا اهمیت پیدا می کند که صادرات نفت ایران در ماه مه ۲۰۱۸ و قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز بود ولی در ماه مه امسال به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.