۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

صندوق پالایشی ارزان‌تر شد/ سورپرایزهای دولت ادامه دارد؟

۲ مهر ۱۳۹۹، ۹:۲۱
کد خبر: 469089
صندوق پالایشی ارزان‌تر شد/ سورپرایزهای دولت ادامه دارد؟

در اقدامی بی سابقه، پس از پایان مهلت پذیره نویسی صندوق ETF پالایشی، میزان تخفیف این صندوق از 20 درصد به 30 درصد افزایش یافت.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز یکشنبه هفته جاری پذیره نویسی صندوق 60 میلیارد تومانی صندوق ETF پالایشی به پایان رسید و مجموعا 12.5 میلیارد تومان از این صندوق به فروش رفت.

گفتنی است ارزش صندوق ETF پالایشی یکم که مبنای قیمت گذاری سهام چهار پالایشگاه حاضر در آن بر حسب قیمت پایانی روز چهارم شهریورماه است 72 هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که با درنظر گرفتن تخفیف 20 درصدی، ارزش آن 60 میلیارد تومان تخمین زده شد.

اما دیروز خبری آمد که هیات وزیران با افزایش تخفیف سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) صنایع پالایش نفت، شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران از 20 درصد به 30 درصد موافقت کرد.

همچنین در روز یکشنبه نیز این طور خبر رسید که دولت با افزایش سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله صنایع پالایش نفت، شامل باقیمانده سهام متعلق به دولت در شرکت‌های پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد موافقت کرد.

قابل توجه است که باتوجه به روند اصلاحی شاخص بورس طی یک ماهه گذشته، میزان استقبال از صندوق ETF پالایشی بطور چشمگیری نسبت به استقبال از صندوق دارا یکم کاهش یافت. از صندوق دارا یکم که ارزش آن 17 هزار میلیارد تومان بود، 5 هزار و 800 میلیارد تومان به فروش رفت که برابر با 34 درصد کل ارزش صندوق بود. اما از صندوق پالایشی یکم، مجموعا 12 هزار میلیارد تومان به فروش رفت که معادل 17.4 درصد ارزش کل آن است.   در نتیجه بخش بزرگی از این صندوق فروش نرفته و در اختیار هیات نظارت واگذاری و دولت است. حال باید دید دولت برای واگذاری مابقی این صندوق چه تمهیدی خواهد اندیشید چراکه برخی از فعالان بازار بر این باورند که اگر تخفیف 30 درصدی تا پیش از پایان مهلت پذیره نویسی صندوق اعلام می شد، احتمالا تعداد افرادی که تمایل داشتند در خرید این صندوق مشارکت داشته باشند، افزایش می یافت. از این رو به نظر می رسد سورپرایز دیگری از دولت در خصوص این صندوق در راه باشد.