۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روزگار سیاه طلای سیاه بازگشت/ تمام پشت پرده ریزش اخیر نفت

۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۵۲
کد خبر: 465691
روزگار سیاه طلای سیاه بازگشت/ تمام پشت پرده ریزش اخیر نفت

باتوجه به افزایش شدید آمار ابتلا به کرونا در هند، انتشار آمارهایی از افزایش تولید توسط اعضای اوپک، کاهش تقاضا از سوی پالایشگران آمریکا و همچنین کاهش واردات نفت از سوی چین، قیمت نفت به کمترین میزان 100 روز اخیر بازگشت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در سومین روز معاملاتی هفته جاری، قیمت انواع نفت خام همچنان در روند کاهشی خود ادامه مسیر داد تا با ثبت افت 12 درصدی نسبت به بالاترین رقم ماه جاری، امیدواری ها در خصوص بهبود تقاضا از بین برود.

در این میان هر بشکه نفت برنت با کاهش 23 صدم درصدی یه رقم 39 دلار و 60 سنت رسید که معادل با معاملات روز دوم ژوئن سال جاری میلادی است.

البته شیب ریزش شاخص وست تگزاس همچنان بیشتر بوده و هم اکنون با افت 3 دهم درصدی در محدوده 36 دلار و 65 سنت معامله می شود.

در ریزش اخیر قیمت نفت دلایل متعددی دخیل هستند که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمارها حاکی از آن است که تعداد مبتلایان جدید به ویروس  کرونا در 22 ایالت آمریکا در حال رشد است. همچنین تعداد مبتلایان جدید در هند و انگستان هم رکورد زده است.

در پی رشد فزاینده تعداد مبتلایان در هندوستان که رقم بی سابقه 90 هزار نفر در روز را ثبت کرده، پالایشگاه های این کشور نیز میزان تقاضای نفت خام را 20 درصد کاهش دادند.

از دیگر دلایل افت قابل توجه قیمت نفت، کاهش نرخ بنزین به پایین ترین حد در 16 سال گذشته بود. این در حالی است که اغلب پالایشگاه های آمریکا به دلیل میزان ذخایر بالای سوخت، قادر به تولید حداکثری نبوده و کاهش نرخ بهره برداری این واحدها به 76.7 درصد   رسیده که نشان از افت تقاضای از سوی پالایشگاه داران خواهد بود.

از سوی دیگر با پایان یافتن روز کارگر در آمریکا، عملا فصل مسافرت های تابستانی به پایان رسیده و تقاضای فصلی بنزین کاهش می یابد که تاثیر مستقیم بر قیمت نفت دارد.

مورد دیگری که می تواند از عوامل تاثیرگذار بر افت قیمت نفت باشد، انتشار آمارهایی از کاهش واردات نفت توسط چین است. مطابق با گزارش گمرکات چین، این کشور باتوجه به واردات عظیم نفت ارزان در ماه آوریل و می، با افت واردات نفت به میزان 1.7 میلیون بشکه در روز در ماه جولای روبرو شده که نشان از افت تقاضا برای نفت از سوی مهم ترین مشتری این کامودیتی در دنیا دارد.

البته در میان عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت نفت، افزایش تولید اعضای اوپک پلاس را نیز نباید نادیده گرفت. اخیرا گزارش تولید ماه آگوست این گروه منتشر شده که مطابق با آن 2 میلیون بشکه در روز به میزان تولیدات اوپک افزوده شده است.