۰ نفر

کارشناس برق در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

نتایج طرح برق امید نامعلوم است/ تشکیل بازار خرده فروشی عامل نجات اقتصاد برق

۱۳ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۴۱
کد خبر: 464276
نتایج طرح برق امید نامعلوم است/ تشکیل بازار خرده فروشی عامل نجات اقتصاد برق

طرح برق امید صرفا به منظور مدیریت مصرف برق خانوارها است و تاثیری بر اقتصاد ضعیف صنعت برق نخواهد داشت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ اخیرا اخباری در خصوص طرح برق امید و کاهش هزینه برق مصرفی خانوارهای کم مصرف به میان آمده است. مسئولان وزارت نیرو هدف از اجرای این طرح را مدیریت مصرف برق عنوان کرده اند. اما نکته مغفول در این طرح، عدم توجه  به راندمان پایین وسایل الکتریکی داخل کشور است.

در این رابطه حمیدرضا صالحی رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی به  خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در حال حاضر بیش از 250 میلیون کیلووات ساعت مصرف در بخش صنعت، تجاری و خانگی داریم که از این میزان 30 میلیون کیلووات ساعت مربوط  به بخش خانگی است که دولت در نظر دارد با طرح امید، بتواند این 30 میلیون کیلووات ساعت را مدیریت مصرف کند.

وی در ادامه افزود: البته در کشورهای دیگر نیز طرح هایی همچون طرح امید اجرا شده اما به شکل دیگر.برای مثال در کشور ترکیه، خانوارهایی که مصرف ماهانه زیر 200 کیلووات ساعت دارند، از سوی دولت یارانه گرفته و بهای برقشان رایگان است.

در ایران اما وزارت نیرو سعی دارد تا با اعمال طرح تشویقی برای مصرف کنندگان خانگی، تا حدودی بتواند مصرف برق را در این بخش کاهش دهد. اما باید توجه داشت که این کاهش مصرف هیچ نقشی در تقویت اقتصاد بیمار برق ندارد.

صالحی گفت: در حال حاضر قریب به 50 درصد از تولید برق کشور در دست نیروگاه های خصوصی است که البته به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم متناسب بودن بهای تمام شده تولید و فروش برق، این بنگاه ها درحال ورشکستگی و ورود به درماندگی مالی هستند.

وی افزود: همچنین باید توجه داشت که نیروگاه های بخش خصوصی طلب های سنگینی از دولت به واسطه فروش برق دارند. از سوی دیگر اغلب این نیروگاه ها به دلیل داشتن وام های ارزی، بدهی های قابل توجهی به صندوق توسعه ملی دارند که درصورت عدم چاره اندیشی برای این چالش، قطعا با کاهش تولید برق در سال های پیش رو مواجه خواهیم بود چراکه در حال حاضر برخی از نیروگاه های تولید برق حتی توان پرداخت دستمزد کارکنان خود را ندارند چه برسد به توسعه ظرفیت نیروگاهی و سرمایه گذاری در این بخش.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در خصوص چاره اندیشی برای بحران اقتصاد برق بیان داشت: راهکار اصلی خروج از این بحران، واقعی کردن اقتصاد برق است اما تجربه در حوزه تغییر نرخ بنزین به ما نشان داد که نمی توان یک شبه اقتصاد برق را واقعی کرد. یکی از راه های نزدیک شدن به قیمت های واقعی، خرید فروش برق در بورس انرژی برای همه مشترکین است.

وی درباره بحث خرده فروشی برق گفت: در حال حاضر برنامه ای در شرف تدوین است تا در آینده نزدیک بنگاه های تولیدی که بیش از 5 مگاوات مصرف برق دارند، برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کنند. پس از آن نیز قرار است واحدهای تجاری به این طرح ملحق شوند  که در صورت اجرای طرح خرید برق از بازار خرده فروشی، می توان انتظار داشت که قیمت برق به ارزش واقعی نزدیک شود.

صالحی در پایان یادآور شد: انتظار می رود درآینده نزدیک به منظور اصلاح ساختار مصرف برق و همچنین واقعی شدن قیمت آن، خانوارها نیز برای تامین برق مصرفی خود اقدام به خرید برق از بازار خرده فروشی نمایند.

البته گفتنی است که باید بحث افزایش درآمد خانوارها در کنار روند واقعی شدن قیمت برق نیز در دستور کار دولت قرار گیرد تا مجددا شاهد تبعات ناخوشایند اجتماعی حاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی نباشیم.