۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

محدود کردن صادرات انرژی ایران به عراق ماحصل سفر الکاظمی به آمریکا/ آرامکو هم به میدان رقابت دعوت شد

۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۹
کد خبر: 463214
محدود کردن صادرات انرژی ایران به عراق ماحصل سفر الکاظمی به آمریکا/ آرامکو هم به میدان رقابت دعوت شد

درحالی پیش بینی می‌شود که در آینده نزدیک ایران همچنان بی‌رقیب در بازار برق عراق باشد که در سفر اخیر نخست وزیر عراق به آمریکا، مقدمات محدود شدن حضور ایران در بخش انرژی عراق چیده شد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ با نزدیک شدن به فرا رسیدن ماه سپتامبر و پایان معافیت ١٢٠روزه آمریکا به عراق در مورد خرید برق و گاز از ایران، گمانه زنی‌ها در خصوص عدم تمدید این معافیت افزایش یافته است.

از سوی دیگر تحلیلگران بر این باورند که ماحصل اصلی سفر اخیر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به واشنگتن، کاهش حضور ایران در بازار انرژی عراق بوده است.

در این بین اما به اذعان برخی مسئولان عراقی، توافقات صورت گرفته در سفر اخیر نخست وزیر عراق در خصوص مبادلات انرژی میان آمریکا و عراق، از شانس اندکی برای به نتیجه رسیدن برخوردار است.

گفتنی است طبق بیانیه ١٩ آگوست میان وزیر انرژی آمریکا و عراق، زمینه چینی برای اجرای معاملاتی به ارزش ١٨ میلیارد دلار که از آن به عنوان «کلید آینده انرژی عراق» یاد شده، انجام پذیرفت.

البته پاتریک اسگود تحلیلگر ارشد مسایل انرژی عراق معتقد است که آمریکا احتمالاً مجبور به تمدید معافیت تحریمی واردات برق و گاز عراق از ایران باشد چرا که هنوز هیچ جایگزین مطمئنی برای تامین برق عراق در کوتاه مدت وجود ندارد.

این در حالی است که عراق به دلیل کوتاهی در کاستن از تولید نفت طبق توافق اوپک پلاس، مجبور به کاهش روزانه دو میلیون بشکه در ماه سپتامبر شده که این امر بر شدت باعث کاهش گازهای همراه و در نتیجه افت تولید برق در این کشور شده است.

اما در هر حال مهلت ١٢٠ روزه آمریکا برای معافیت تحریمی واردات برق و گاز عراق از ایران تا دو روز دیگر به پایان می‌رسد و میزان معافیت بعدی آمریکا تعیین کننده نقشه راه این کشور در محدودسازی حضور ایران در بازار انرژی عراق است.

از سوی دیگر اما در دیدار اخیر الکاظمی، توافقاتی با جنرال الکتریک امریکا در خصوص تقویت منبع تغذیه و اتصال با کشورهای همسایه به ارزش ١.٢ میلیارد دلار امضا شد که به گفته عضو ارشد موسسه انرژی عراق چندان جدید نیست و در اکتبر سال ٢٠١٩ میز قراردادهایی با دولت پیشین عراق و جنرال الکتریک امضا شد که به نتیجه نرسید.

اما یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این سفر شاید به نفع شرکت آمریکایی شورون باشد تا جایی که وزرای انرژی عراق و آمریکا و همچنین مقامات شورون قراردادی به ارزش ٨ میلیارد دلار  جهت سرمایه گذاری در حوزه انرژی به ویژه برق در عراق امضا کردند.

ولی نتایج این سفر فقط به افزایش حضور شرکت‌های آمریکایی در عراق معطوف نبوده و اجرای پروژه برداشت گاز به نام «الرتاوی» در عراق مشترکا به شرکت آرامکوی سعودی و هانیوال آمریکا سپرده شده است. به سرانجام رسیدن این پروژه می‌تواند تا حدی عراق را نسبت به تامین گاز بی‌نیاز کند. البته تحلیلگران بر این باورند که انتخابات آتی عراق می‌تواند فضای سیاسی را برای حضور عربستان در بازار انرژی این کشور با چالش روبرو کند.