۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت نفت کاهش یافت/ نگرانی از افت تقاضا جای هراس از طوفان مکزیک را گرفت

۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۴۷
کد خبر: 463144
قیمت نفت کاهش یافت/ نگرانی از افت تقاضا جای هراس از طوفان مکزیک را گرفت

درحالی معامله گران بیم کاهش تولید نفت آمریکا در پی طوفان اخیر خلیج مکزیک را داشتند که این طوفان کمترین خسارات ممکن را بر صنعت نفت و پالایش برجای گذاشت و این موضوع سبب نگرانی از تداوم کاهش تقاضا بر جای گذاشت.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ به رغم افزایش نگرانی ها از کاهش تولید نفت و در پی آن نوسان محدود قیمت در روزهای اخیر، انتشار اخباری از خسارات اندک طوفان بر تاسیسات نفتی جنوب آمریکا، سبب شد تا قیمت طلای سیاه در آخرین روز معاملاتی هفته کاهش یابد.

در این بین قیمت هر بشکه نفت برنت با نیم درصد کاهش به ۴۵ دلار در رسید درحالی که قیمت اوج آن در روز گذشته به نزدیکی های ۴۶ دلار هم رسیده بود.

همچین شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدییت نیز با ٢٢ صدم درصد کاهش به ۴٢ دلار و ٨٢ سنت کاهش یافت که روز گذشته در بالاترین سطح به رقم ۴٣ دلار و ۴۵ سنت نیز افزایش یافته بود.

در هفته گذشته نگرانی‌ها در خصوص شیوع ویروس کرونا به خصوص با اخبار منتشره در خصوص ابتلای مجدد تعدادی از بهبود یافتگان بیماری کووید-۱۹ به این ویروس، افزایش یافت که ‌این امر به شدت بر جو بازار جهانی تأثیر گذاشته و منجر به کاهش تقاضا و قیمت نفت شده است. 

از این رو روند افزایشی قیمت نفت‌خام‌های برنت و WTI که در روز سه‌شنبه به رکورد بیشترین میزان در پنج ماه اخیر رسیده بودند، متوقف گردید. 

از سویی دیگر اما سازمان انرژی آمریکا با پیش‌بینی وقوع طوفان در خلیج مکزیک، میزان تولید نفت‌خام را به شدت کاهش داد و بسیاری از تأسیسات نفتی و پالایشگاهی در اطراف این منطقه را تعطیل کرد. تعداد هشت تأسیسات پالایشی نفتی که نزدیک به سه میلیون میلیون بشکه نفت در روز را به فرآورده تبدیل می‌کردند و ۱۵ درصد پالایش ایالات متحده را به خود اختصاص می‌دادند، ‌تعطیل شدند. 

بنابرگزارش های واصله تولیدکنندگان نفت در روز سه‌شنبه، تعداد ٣٠٩ تأسیسات نفتی فراساحلی را تعطیل کرده و ١.۵٧ میلیون بشکه در روز یا ۸۵ درصد تولید نفت فراساحلی خلیج مکزیک را به حالت تعلیق درآوردند.

اما سرانجام تندباد لورا در اوایل روز پنج شنبه لوئیزیانا را درنوردید و به رغم پیش بینی ها از کاهش تولید اما خسارت چندانی به تاسیسات نفتی جنوب آمریکا وارد نشد. از این رو نگرانی سرمایه گذاران از توقف تولید به کاهش تقاضا تغییر کرده است.

در آستانه این طوفان، تولید نفت آمریکا ۱.۵۶ میلیون بشکه در روز یا ۸۳ درصد در خلیج مکزیک کاهش یافت درحالی که ۹ پالایشگاه با ظرفیت حدود ۲.۹ میلیون بشکه در روز یا ۱۵ درصد ظرفیت پالایش در این کشور تعطیل شدند.

گفتنی است داده‌های EIA نشان‌گر آن بود که پیش از طوفان، صادرات نفت‌خام ایالات متحده در هفته گذشته به بیشترین میزان از فوریه ۲۰۱۹ و نزدیک به ۳/۴ میلیون بشکه در روز صعود کرد. در این میان موجودی نفت‌خام ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۱ اوت ۴/۷ میلیون بشکه کاهش یافت در حالیکه تحلیل‌گران پیش‌بینی کاهش ۳/۷ میلیون بشکه را داشتند.