۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انجام تعمیرات اساسی به منظور کاهش تولید نفت کوره/ افزایش تولید بنزین در پایتخت

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۷:۱۱
کد خبر: 459176
انجام تعمیرات اساسی به منظور کاهش تولید نفت کوره/ افزایش تولید بنزین در پایتخت

اورهال پالایشگاه تهران با حضور ۵۰۰ تن از متخصصین در شرایط کرونایی انجام شد تا تولید بنزین پاک در این پالایشگاه افزایش یابد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری نشست خبری مدیرعامل پالایشگاه تهران با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. در این جلسه حامد آرمان فر ضمن اشاره به تولید هفت میلیون لیتر بنزین پاک در این پالایشگاه گفت: با راه‌اندازی واحد ccr تولیدات پالایشگاه به روزانه ۸.۵ میلیون لیتر بنزین یورو تبدیل خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: راه‌اندازی پروژه جایگزینی برق نیروگاه شمالی پالایشگاه نفت تهران از STG به GTG افزایش ۹ درصدی راندمان واحد توربین‌های گازی، کاهش حدود یک درصدی مصرف انرژی، کاهش ۲۲ میلیون کیلوگرمی گازهای آلاینده و گلخانه‌ای و صرفه‌جویی مستقیم و غیرمستقیم ۲۱۰ میلیارد ریالی در سال را برای این پالایشگاه به همراه خواهد داشت.

آرمان‌فر با اشاره به اینکه "ماهیت فرآورده‌های نفتی با مواد قابل انفجار متفاوت است و فرآورده‌های نفتی در صورت وقوع حادثه مشتعل می‌شوند اما احتمال انفجار بسیار پایین است"، گفت: این اطمینان را می‌دهیم که اتفاقی رخ نخواهد داد به لحاظ امنیت و ایمنی استانداردهای خاص خودمان را داریم و محافظت صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما تجارب جنگ و بمباران پالایشگاه‌ها را داشتیم در زمان حریق و آتش سوزی مخازن پروتکل‌هایی داریم مبنی بر اینکه مخازن کناری خنک می‌شوند که آتش تسری پیدا نکند.

آرمان فر اضافه کرد: امسال این پالایشگاه درحالی اورهال و تعمیرات اساسی خود را آغاز کرد که شیوع ویروس کرونا فعالیت در صنایع نفتی و بخصوص صنایع پالایشی را با چالش روبرو کرده بود.

به گفته این مسئول تعمیرات اساسی واحدهای آیزوماکس و هیدروژن بخش شمالی پالایشگاه از روز ۱۵ تیرماه آغاز شد و در شرایطی که تمام پروتکل های بهداشتی در این تعمیرات اجرا می‌شد این کار برای بازه زمانی ۲۸ روزه، با بهترین راندمان ممکن در وقت تعیین شده در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران تاکید کرد: ۵۰۰ نفر از متخصصان تعمیر در صنعت پالایش برای اورهال پالایشگاه تهران انتخاب شدند تا این تعمیرات به بهترین شکل ممکن به انجام برسد.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این حوزه این است که واحد آیزوماکس شماره ۲ با ظرفیت اسمی بالا، آیزوفید حاصل از برج تقطیر در خلأ را به محصولات با ارزش و کیفیت بالا تبدیل می‌کند سپس گاز هیدروژن با درجه خلوص بسیار زیاد در وضعیت درنظر گرفته شده مطلوب از نظر درجه حرارت و فشار خوراک دریافتی را در مجاورت کاتالیست نیکل مولیبدن به گازهای سبک، گاز مایع، نفتای سبک و سنگین، سوخت جت و نفت گاز مرغوب، تبدیل می‌کند.

آرمان فر تصریح کرد: در چنین وضعیتی است که در می‌یابیم درصد کاهش یافته مقدار نفت کوره بدست آمده که یکی از آلاینده ترین مواد هیدروکربوری پالایشگاهی است و جایگزینی محصولات پراستفاده تر و پاک تر به جای آن در این فرآیند تا چه حد اهمیت تعمیرات اساسی را مشخص می‌کند.

به گفته آرمان فر تعمیرات اساسی واحدهای پالایشی بر پایه استانداردهای رایج مربوط به هر بخش فرآیندی و با توجه به نوع فرآیند، گزارش‌های بازرسی فنی، مهندسی، بهره‌برداری و بازدیدهای میدانی هر ساله پیش از آغاز سال بعد و عموما در تابستان ، برنامه ریزی و پس از تصویب مقامات مسئول به اجرا گذاشته می‌شود. در این بین یکی از مهم ترین موارد، زمان بندی معین شده است تا بر اساس آن یک واحد پالایشی درست سروقت کار تعمیرات اساسی خود را به پایان برساند.

وی با بیان اینکه مراحل حساس تعمیراساسی و یا اورهال و همچنین به روز رسانی پالایشگاه‌ها در ایران بطور معمول هر سه تا جهار سال یک بار انجام می‌شود؛ گفت: در این عملیات ۲۵ تا ۳۵ روزه تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات پالایشگاه بسته شده و عملیات پالایش در طول این مدت متوقف می‌شود. پس از بستن تمام تجهیزات،عمده قطعات و تجهیزات باز شده و پس از رسوب زدایی و شست و شوی کامل، شناسایی و رفع عیوب احتمالی و در صورت نیاز جایگزینی قطعات جدید و بازسازی کامل تجهیزات، دستگاه‌ها مجددا بسته شده و راه اندازی می‌شوند.