۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

"بی‌پی" سود خود را برای اولین بار در یک دهه کاهش داد/ تجارت نفت نجات‌بخش غول‌های نفتی

۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۶
کد خبر: 457509
"بی‌پی" سود خود را برای اولین بار در یک دهه کاهش داد/ تجارت نفت نجات‌بخش غول‌های نفتی

بی پی یکی از شرکت های بزرگ نفتی اهداف جدیدی را از جمله بهره گیری از ظرفیت منابع تجدیدپذیر در تولید انرژی‌های پاک و کاهش ۴۰ درصدی تولید انرژی از هیدروکربن ها را در دستور کار قرار داده است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ هر چه از ظهور ویروس کرونا در جهان می‌گذرد آثار آن بیشتر نمایان می‌شود و کم کم شرکت‌های بزرگ نفتی نیز از تجدید نظر در برنامه‌های خود می‌گویند یکی از این شرکت‌ها BPاست که برای اولین بار در طی یک دهه میلادی گذشته، تصمیم بر کاهش سود خود گرفته و بدنبال کاهش سرمایه گذاری در حوزه‌های جنبی است.

تحلیل‌گران براین باورند که این اقدام "بی پی" پس از آن صورت گرفته که شرکت های  نفتی اروپایی مانند "شل"  سود سهام خود را در ماه آوریل کاهش دادند. پرداخت سودهای خوب و بالا از سوی شرکت‌های بزرگ نفت طی سالهای گذشته روز به روز بر جذابیت این شرکت‌ها افزوده بود و سرمایه گذاران متمایل به این شرکت‌ها بودند، اما اثار بی سابقه بحران جهانی کرونا باعث شده است که این شرکت‌های عظیم نفتی نیز تا قبل از سال جاری میلادی تصمیم‌های غیرقابل پیش بینی را اتخاذ کنند.

بتازگی BP طرحی با عنوان "net-zero" را برای تحقق اهداف زیر معرفی کرده که در ان به دنبال کاهش 40 درصدی تولید هیدروکربن‌ها، افزایش ده برابری سرمایه گذاری در حوزه کم کربن و کاهش 30 تا 35٪ تولید گازهای گلخانه ای از فعالیت‌های خود تا پایان سال ۲۰۳۰ است. نکته جالب توجه این برنامه آنست که  با این طرح  "بی پی" کشف جدید  نفت را از برنامه‌های خود حذف کرده است.

در گزارش اخیر بلومبرگ از صورت‌های مالی "بی پی" آمده است این شرکت پس از سود ۲.۸۱ میلیارد دلاری در سال گذشته میلادی، زیان ۶.۶۸ میلیارد دلاری را برای سه ماهه دوم ۲۰۲۰ ارائه داده. با توجه به این زیان تحلیل‌گران زیان ۸.۴۵ میلیارد دلاری در سال جاری میلادی را برای این شرکت تخمین زده‌اند.

باب دادلی مدیر اجرایی شرکت BP پیش از این و قبل از وقوع بحران کرونا ویروس در جهان، پرداخت سود ۱۰.۵ سنتی برای هر سهم  در سه ماهه پایانی سال میلادی جاری را اعلام کرده بود. اما با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان ، و آسیب جدی ان به تقاضا جهانی  و کاهش قیمت نفت، احتمال پرداخت این سود به شدت متزلزل خواهد بود.

تقریباً همه بخش هایی شرکت "بی پی" در سال جاری تحت تأثیر این ویروس ویرانگر  و آثارش بر مصرف سوخت قرار گرفته اند، اما صرفا یک نقطه امید در تجارت نفت شاید نجات بخش شرکت‌های نفتی از جمله BP باشد.

بخش تجارت برخی شرکت‌های بزرگ نفتی با استفاده از نوسانات قیمتی این دوره و بهره گیری از ابزاری ویژه به نام  "کانتانگو" سود و درآمد خوبی کسب کرده‌اند. این ابزار تجاری  شامل ذخیره‌سازی نفت ارزان در انبارها و فروش آن با قیمت‌های بالاتر در بازارهای آتی است. گزارش شرکت هایی مانند  شل ، توتال و دیگر شرکت‌های بزرگ  نفتی اروپایی  و اسیایی نشان می‌دهد که چگونه از مزایای Contango استفاده کردند و سود حاصل از تجارت نفت آنها را از ضرر در سه ماهه اخیر نجات داده است .

در این میان اما، همتایان آمریکایی این شرکت‌ها مانند شورون و اکسون موبیل که رویکرد محتاطانه تری نسبت به تجارت و بهره گیری از این شیوه‌ها دارند، بدترین مجموعه گزارشات سه ماهه خود را منتشر کردند.